Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladet vill in i magasinshyllan

Publicerad: 1 April 2010, 13:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:56

Aftonbladet ger den närmsta veckan ut två glossy magasin, om trädgård och skönhet. Förhoppningen är att ge sig in magasinbranschen på allvar.


Aftonbladet försöker nu på allvar göra ett försök att slå sig in i den redan trånga tidningshyllan.

Bilagan ”Brud & Bröllop”, som gavs ut tidigare i år, var den första produkten i en serie one-shots som tidningen gör i år.

– De har en tydligare magasinkänsla än våra andra bilagor. Vi ska göra nischade, snygga magasin som lever längre. Det blir en annorlunda miljö för läsare och annonsörer, säger featurechefen Sofia Wadensjö Karén till Dagensmedia.se.

Nästa bilaga, som ges ut imorgon fredag, heter ”Trädgård”.

Som namnet antyder riktar den sig till trädgårdsentusiaster och har runt 100 sidor. Till en början hittas den i Aftonbladets vanliga ställ, därefter flyttas den till Pressbyråns tidskriftshylla. En plats där det redan är ordentligt trångt.

Aftonbladet hoppas dock att det låga priset ska locka köparna.

– Det är viktigt att bilagorna fortfarande är prisvärda. Brud & Bröllop kostade 49 kronor, det finns ingen annan bröllopstidning som är så billig, säger Sofia Wadensjö Karén.

Redan nästa torsdag ger Aftonbladet ut ”Hår & Skönhet”.

– Det blir en skönhetsbibel för alla som är intresserade av sitt utseende, säger Sofia Wadensjö Karén.

Under hösten släpps fler titlar, berättar Sofia Wadensjö Karén. Till dem hör också bröllopsmagasinet "Royal", som ges ut med sex nummer.

Även huvudkonkurrenten Expressen satsar hårt på lite lyxigare bilagor. Tidningen har nyligen lagt sina bilagor i ett eget affärsområde och under året kommer man bland annat att ge ut ett glossy modemagasin.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.