Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladet tappar 45 procent

Publicerad: 13 Maj 2011, 05:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:10

Aftonbladet försämrar vinsten med 45 procent under årets första kvartal.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibstedRaoul GrünthalHitta.seAftonbladet

Schibsted Sverige AB gör en vinst på 77 (93) miljoner kronor för det första kvartalet 2011.

Aftonbladet tappar resultatmässigt, enligt ett pressmeddelande i huvudsak beroende på fallande tidningsupplaga, och vinsten uppgår till 35 (63) miljoner kronor. Omsättningen är 519 (572) miljoner kronor, varav 417 miljoner kronor kommer från print och 102 miljoner kronor från Aftonbladet Nya Medier. Annonsintäkterna i print ökar med 2 procent.

Svenska Dagbladet överträffar fjolårets resultat med 1 miljon kronor och redovisar en vinst på 23 miljoner kronor. Upplageintäkterna ökar med 2 procent till följd av en prishöjning och annonsintäkterna ökar med 5 procent. Tidningens omsättning ökar också den, till 282 (278) miljoner kronor.

Tillväxtmediers resultat stiger från -4 till 6 miljoner kronor och affärsområdet omsätter 136 (94) miljoner kronor, exklusive Hitta.se.

– Kvartalets tydligaste glädjeämnen finns inom Tillväxtmedier, säger koncernchefen Raoul Grünthal i pressmeddelandet.

Hitta.se  ökar vinsten med 33 procent, från 15 till 20 miljoner kronor och omsätter 83 (78) miljoner kronor.

Schibsted Classified Media, där svenska verksamheter som Blocket och Byt Bil ingår, omsätter 18,1 (14,3) miljoner euro i Sverige och totalt 60,7 (48,7) miljoner euro. Vinsten landar på 10,5 (8,6) miljoner euro i Sverige och totalt 14,5 (12,7) miljoner euro.

Blocket/Byt Bil omsätter 161 miljoner kronor, en ökning på 14 procent. Vinsten ökar med 8 procent till 90 miljoner kronor.

Schibsted-koncernen som helhet omsätter 3,5 (3,3) miljarder norska kronor under årets första kvartal och gör en vinst på 447 (418) miljoner norska kronor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.