Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladet siktar på räckviddsrekord

Publicerad: 7 April 2014, 14:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

Varannan svensk upp till 45 år konsumerar Aftonbladets produkter varje dag. Under årets början har tidningen slagit räckviddsrekord flera gånger.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Under januari nådde Aftonbladet 3 171 000 läsare och tittare varje dag, vilket noterades till ett nytt rekord, enligt en sammaställning från Orvesto.

Sedan kom OS i Sotji, och under februari uppmättes det nuvarande rekordet – 3 346 000 läsare och tittare per dag.

– Räckvidden har egentligen ökat hela tiden, men självklart gav OS en rejäl effekt när det kommer till trafiken i februari. Hockeyfinalen och dopingnyheten var en typisk trafikdrivare, säger Fredrik Rogberg, analyschef på Aftonbladet och Schibsted Publishing, till Dagens Media.

Fredrik Rogberg uppger att mobilen är den plattform som ökar mest. Han är också positivt inställd till att rekordet kan slås inom en överskådlig framtid.

– Framför allt så är det räckvidden i mobilen som ökar. Mobilen och Aftonbladet har blivit den självklara nyhetskällan som man har i fickan. Att slå räckvidden under OS är en stor utmaning, men jag hoppas verkligen att vi kan slå den.

Fredrik Rogberg tillträdde tjänsten som analyschef för omkring en månad sedan, och han är hittills nöjd med hur arbetet ser ut.

– Drivet är enormt, både på redaktionen och resten av Aftonbladet. Uppdraget är ganska brett och handlar bland annat om analys kopplat till försäljning, redaktionell utveckling och trafiksiffror, samt pappersprodukter och våra magasin och features, säger han.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.