Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Aftonbladet satsar på egna opinionsundersökningar

Publicerad: 4 April 2014, 08:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

Tillsammans med analys- och strategiföretaget Inizio lanserar Aftonbladet nu en egen verksamhet för digitala opinionsundersökningar.


Ämnen i artikeln:

InizioAftonbladet

Det är med hjälp av sina, och andra Schibsted-sajters, läsare som Aftonbladet tillsammans med Inizio nu lanserar sina egna opnionsundersökningar.

Aftonbladet och Inizio har hämtat inspiration från USA och tanken är att tidningen nu ska kunna leverera opinionsunersökningar snabbare än de som köpts in från exempelvis United Minds, Demoskop och Novus.

Under valåret kommer opinionsundersökningarna till stor del att användas för samhällsjournalistik men de kommer också att kunna användas i andra sammanhang.

– Jag menar att den traditionella metoden med telefonintervjuer har kommit till vägs ände. Det är klart att de fortfarande har sin plats men vi lever mitt uppe i ett paradigmskifte där vi går från traditionella metoder till digitala metoder, säger Karin Nelsson, projektledare på Inizio, till Dagens Media.

Hon fortsätter:

– Det är lite som att man håller på HV71 eller AIK. Jag har jobbat väldigt mycket med de andra mätinstituten och tycker att de har intressanta metoder men det här är ett nytt angreppssätt. Jag tror att detta är framtiden.

Att använda Schibsteds publik i panelen är en självklarhet enligt Karin Nelsson.

– Att Sverige har en så hög internetpenetration och att Schibsted når en så stor publik är det som gör det här väldigt spännande.

Arbetet med att rekrytera en panel har pågått i drygt en vecka och nu ska den finjusteras och kalibreras.

– Så långt som det går ska panelen motsvara Sveriges befolkning.

Målet är att panelen ska bestå av 50 000 personer.

Hur mycket är uppdraget värt för er?

– Naturligtvis är det ett stort uppdrag men det är inte hela Inizios team som arbetar med det här.

Från Inizios sida kommer drygt två personer att jobba med Aftonbladets opinionsundersökningar. Dessutom har reportern Fredrik Rundkvist utsetts till statistikredaktör.

Aftonbladet kommer dock att fortsätta arbeta med United Minds.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

InizioAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.