Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 19 Augusti 2013, 12:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:37
Sportbladets kampanjbild #GoEmma har blivit en viral succé. Totalt har bilden på Emma Green Tregaros protest mot de ryska antigay-lagarna delats över 33 000 gånger på Facebook.
Emma Green Tregaro målade naglarna i regnbågens färger – och skapade en världsnyhet med sin subtila protest mot Rysslands nya tuffa antigay-lagar.
För att visa sitt stöd drog Aftonbladet igång kampanjen #GoEmma, där tidningens läsare uppmanades dela en bild på Emma Green Tregaro.
Gensvaret lät inte vänta på sig. Hittills har #GoEmma delats över 33 000 gånger på Facebook, där den också har setts över två miljoner gånger enligt Aftonbladet.
På Twitter retweetades bilden nära 1100 gånger vilket är ett rekord för Aftonbladets Twitterkonto.
Enligt tidningen är #GoEmma även en bidragande orsak till att Sportbladet under förra veckan slog rekord. Totalt hade sajten 14,2 miljoner besök (ej unika besökare) om man slår ihop mobil- och desktopsajt.
Ehsan Fadakar är sociala medier-chef på Aftonbladet:
– Emma Green Tregaro är i jämförelse med Zlatan och Henrik Lundqvist en relativt okänd person. Men hennes genomslag visar att det svenska folket törstar efter idrottstjärnor som vågar stå för någonting, som inte låter sig styras av pampar, pr-konsulter eller agenter. Däri ligger förklaringen till den virala succén, säger han till Dagens Media.
Dante Thomsen