Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet portar SD-annonser under valåret

"Det må så vara att de är Sveriges tredje största parti och parlamentariskt valda men de står för värderingar som inte lirar med Aftonbladets värderingar om alla människors lika rätt och värde", säger Sofia Olsson Olsén i Ekots lördagsintervju. Bild: Wikimedia commoms / Janne Naess

Sofia Olsson Olsén meddelade i Ekots lördagsintervju att Sverigedemokraterna inte kommer tillåtas att annonsera i Aftonbladet under valåret.

I Ekots lördagsintervju berättade Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén i helgen om beslutet att inte låta Sverigedemokraterna annonsera i tidningen under valåret.

Partiet kommer däremot att bevakas på nyhetsplats och kommer att kunna få debattartiklar publicerade.

– Det må så vara att de är Sveriges tredje största parti och parlamentariskt valda men de står för värderingar som inte lirar med Aftonbladets värderingar om alla människors lika rätt och värde, säger Sofia Olsson Olsén i intervjun, enligt Aftonbladet.

Sofia Olsson Olsén understryker även att det inte är första gången Aftonbladet gör ett sådant ställningstagande. År 2009 beslutade Aftonbladets tidigare chefredaktör Jan Helin att förbjuda SD-annonser, vilket väckte debatt under valåret 2010.

SD:s kommunikationschef Joakim Wallserstein säger till Aftonbladet att han betraktar beslutet som en del av Socialdemokraternas valkampanj, eftersom tidningen delägs av LO (nio procent).

– Vikten av en valrörelse för ett politiskt parti med sin kommunikation är att förklara vad partiet står för, och vad man vill i olika frågor. Om en tidning försöker hindra ett parti från att berätta det här så rubbas ju hela processen, och gör det svårt för väljarna att göra ett bra val, säger han till Aftonbladet.

Publicerad 2017-11-20 07.30Uppdaterad 2017-11-20 07.39

Dela artikeln: