Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Aftonbladet portar porrannonser – och nu följer Expressen efter

Jan Helin meddelade förra veckan att Sportbladet stoppar sexannonser efter klagomål från en läsare. Nu förbjuds annonserna även i Expressen.

Sebastian Parkkila


Publicerad: 02 April 2013, 07:53
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:50

Ämnen i artikeln:

ExpressenSchibstedThomas MattssonAftonbladet

Aftonbladets publisher Jan Helin berättade under förra veckan att sexannonser kommer att portas från Sportbladet framöver efter att det tagits upp i "Medierna" i P1.

Nu berättar Expressens chefredaktör Thomas Mattsson att annonserna för exempelvis telefonsexlinjer även stoppats av Expressen under helgen.

– De så kallade sexannonserna, som – och det bör väl nämnas – inte innehöll något sex eller några nakna kroppar på vare sig kvinnor eller män, är redan borta skriver han till dagensmedia.se i ett sms.

Thomas Mattsson säger vidare att tidningen hela tiden tar ställning till vad som ska publiceras, samtidigt som ansvarigt utgivarskap innebär att ha ett helhetsperspektiv.

Det menar han har medfört att liknande bedömningar varierat över tid.

– Expressen har tagit bort dessa annonser förr, men sedan har utformning och budskap ändrats och tidigare chefredaktörer har då tillåtit dem igen.

Thomas Mattsson säger att om man inte reflekterar över liknande beslut, riskeras att beslut fattas på grund av personliga sympatier.

– Men en liberal tidning som värnar om yttrandefrihet bör vara mycket tillåtande mot exempelvis lagliga affärsverksamheter. Var drar man gränsen?

Han drar jämförelser med sms-lånebolag som anklagas för att driva ungdomar in i skuldfällor och vinproducenter som påstås orsaka alkoholism.

– Det hävdas mycket i debatten och snart förväntas man säga bu eller bä till annonser från partier som man kanske inte heller sympatiserar med. Är det rimligt? Jag tycker yttrandefrihet handlar om att försvara också det som man inte tycker om, säger Thomas Mattsson och fortsätter:

– Och det är tyvärr inte alla som står upp för den principen – vilket man ska komma ihåg när det kommer inskränkningskrav med i sig vällovliga motiv.

Han menar däremot att beslutet att ta bort annonserna inte var resultatet av kritik.

– Jag har bara fått något enstaka mejl, färre än tre skulle jag tro. Detta är inte någon stor fråga hos publiken, men vi fattar våra publiceringsbeslut.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.