Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladet planerar jätteomvandling

Publicerad: 24 September 2014, 11:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:27

Enligt uppgift väntas Aftonbladets interna online-rapport komma med stora förändringar.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

I mitten av augusti inleddes arbetet med den så kallade Aftonbladetrapporten. Åtta personer, från olika delar av Schibstedbolaget, ska med rapporten peka ut mediehusets framtida digitala arbete. Tre av åtta personer i gruppen kommer från den redaktionella sidan. Beställare är Aftonbladets publisher Jan Helin.

Hittills har projektgruppen hållit ett 50-tal djupintervjuer, flera workshops och involverat alla medarbetare på något sätt i arbetet. Enligt projektledare Robin Govik, till vardags nyhetschef, har man nu identifierat fyra fokusområden som ska undersökas ytterligare.

– Rapporten som vi lägger fram är bara en liten del av gruppens arbete. Jag skulle säga att ännu viktigare är att vi har fått medarbetarna att prata framtidsfrågor, säger Robin Govik till Dagens Media.

– Arbetet med rapporten har som mål att ge svar på frågan "Hur Aftonbladet ska vara Sveriges ledande mediebolag online även i framtiden?". Vi ska med hjälp av alla medarbetare identifiera problem och möjligheter för att stärka positionen.

Enligt uppgift till Dagens Media väntas rapporten innehålla förslag på stora förändringar som rör i princip hela tidningens organisation. Tidigare roller och strukturer kommer att präglas av ett mycket tydligare och starkare digitalt tänk.

En uttalat ambition är att Aftonbladet ska bli "online på riktigt", enligt uppgift.

Robin Govik vill av "respekt för processen" inte kommentera detaljer i Aftonbladetrapporten, men säger att ingenting är hugget i sten och att Aftonbladet, med sin enastående ställning i Sverige, inte får bli nöjda och ta det lugnt.

– Vi tror att vi på Aftonbladet jobbar modernt och enligt devisen "online först". Men efter många intervjuer och workshoppar är det bara att inse att vi inte gör det. Visst, vi har kommit långt men det räcker inte.

Arbetet med rapporten avslutas den sista oktober.

Gruppen bakom Aftonbladetrapporten

• Robin Govik, nyhetschef (projektledare för Aftonbladetrapporten)

• Carina Bergfeldt, reporter

• Linda Constenius, projektledare it

• Karin Almers, konverteringsoptimering- och kampanjchef

• Martin Schori, onlineredaktör

• Christoffer Larsson, it-utvecklare

• Frederik Hjelmqwist, ux-utvecklare

• Joakim Claesson, affärsutvecklare

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.