Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Aftonbladet överens med TS

Aftonbladet och TS har - till slut - kommit överens om en ny modell för upplagemätningar.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Martin Schori


Publicerad: 27 Oktober 2010, 06:39
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:20

Ämnen i artikeln:

ExpressenJan HelinThomas MattssonTSAftonbladet

Med den nya modellen kommer även digital upplaga att mätas.

Det var i april som Aftonbladet lämnade TS redovisning då de inte längre tyckte att den speglade verkligheten.

– Vi vill ha ett mått utan trollerier, och vi vill bjuda in Expressen till ett gemensamt mått, sa chefredaktören Jan Helin då.

Expressen menade dock att skälet till att Aftonbladet lämnade mätningarna var att upplagegapet minskat den senaste tiden.

Sedan dess har parterna förhandlat och nu har alltså Aftonbladet och TS kommit överens om ett nytt mätsystem, som delar upp upplagan i fullt betalda tidningar, rabatterade exemplar och digital upplaga.

– Det är roligt att vi nu har ett system på plats som gör det möjligt för oss att driva affärsutvecklingen framåt långsiktigt, istället för att bekymra oss om den tidigare kortsiktiga valutan, säger Anna Settman, vd på Aftonbladet om det nya mätsystemet.

Hon hoppas nu att fler aktörer, dels Expressen men även dagstidningarna, ska ansluta sig till det nya systemet. Om fler särredovisade printupplaga och digital upplaga skulle utvecklingen av digitala produkter gå snabbare, tror Anna Settman.

– Det man mäts på det gör man. Med det nya systemet kan vi driva affärsutvecklingen mer precist och utveckla print inom det print är bäst på och digitalt inom det som digitalt är bäst på.

Aftonbladets upplaga kommer att provmätas enligt det nya systemet under resten av året. Ambitionen är att vara skarp från årsskiftet, enligt Anna Settman.

Överenskommelsen innebär att Aftonbladet fick gehör för i princip alla delar av det förslag som man lade fram för TS. Huruvida Expressen tänker ansluta sig är ännu oklart.

I september kommenterade chefredaktören Thomas Mattsson Aftonbladets förslag så här:

– Jag blir skeptisk när aktörer av egenintresse vill införa egna valutor och ser hellre att det görs samlat och med enighet i branschen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.