Aftonbladet outsourcar featureavdelningen – 30-40 tjänster försvinner

UPPDATERAD. Aftonbladet ska spara 40 miljoner kronor. Nu står det klart att featureavdelningen, som bland annat producerar Wellness och Sofis Mode outsourcas.

Under ett personalmöte klockan 09.30 i dag informerade Aftonbladets publisher Jan Helin om förändringarna på tidningens featureavdelning.

Aftonbladet kommer även i fortsättningen att ge ut sina magasin som Sofis Mode, Härligt Hemma och Wellness men produktionen kommer alltså att outsourcas. Förändringen ska träda i kraft senast den 1 juli nästa år.

Ingen förändring sker när det gäller produktionen av Bil, Söndag, Klick!, TV, Kryss & Quiz samt oneshots och specialmagasin.

Den egna featureverksamheten kommer bli en "onlineoperation" som fokusera på tre livstilsområden; Mode & Sköhet, Hälsa samt Inredning.

För att öka de digitala användarintäkterna kommer en "förstärkt" Plus-desk att bildas.

Dessutom skapas en ny printorganisation kring huvudtidningen. I den nya organisationen kommer även Söndag och Klick!-redaktionerna att ingå.

Totalt berörs mellan 30 och 40 tjänster på redaktionen och affärssidan och Aftonbladet kommer att erbjuda de anställda ett avgångsvederlag om tre månadslöner plus uppsägningstiden.

– I dag inleder jag processen som ska leda till ett ännu snabbare, innovativt och modernt mediehus, något som kommer att leda till ännu vassare journalistik och erbjudande för våra användare, annonsörer och partners. Jag vill att våra mycket kompetenta medarbetare ska vara involverade och delaktiga i omställningsarbetet, säger Jan Helin i ett pressmeddelande.

Enligt honom innebär omorganisationen att Aftonbladet kommer ha ett tydligare digitalt fokus med målet att tidningen ska bli mindre beroende av printintäkter.

– Som jag tidigare sagt ska Aftonbladet spara 40 miljoner kronor under nästa år för att kompensera de minskade printintäkterna. Den kostnadsbesparingen genomför vi parallellt med omställningen av organisationen. Jag vill framhålla att förändringarna inte är förhandlade med fackklubbarna än, förhandlingarna har precis inletts, säger Jan Helin.

Han fortsätter:

– Det är en utmaning att hantera två stora processer samtidigt -  omställningen mot ett ännu vassare och digitalt Aftonbladet och kostnadsbesparingar. Men jag är säker på att det går att genomföra. Det visar inte minst engagemanget och kraften att vilja röra sig framåt, något som medarbetarna ger utryck för i Aftonbladet-rapporten.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Publicerad 2014-11-18 07.52Uppdaterad 2015-12-21 14.50

Dela artikeln: