Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Aftonbladet öppnar redaktion i Malmö

Publicerad: 29 Augusti 2019, 09:45

Lotta Folcker är chef på Aftonbladet Labs.

Foto: Press/Bonnier News

Nu breddar Aftonbladet sitt spektrum, och öppnar en lokal redaktion i Malmö. ”Målet är att öppna i både norra, västra och södra Sverige”, säger Lotta Folcker, chef på Aftonbladet Labs.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetLokalpress

– Vi gör den här satsningen eftersom vi ser en efterfrågan på lokal journalistik och samhällsinformation. Vi tycker att vi bör göra allt vi kan för att förbättra och stärka lokaljournalistiken, säger Lotta Folcker, chef på Aftonbladet Labs. 

På måndag den 2 september drar Aftonbladets satsning på lokaljournalistik igång. Först ut blir Malmö.

– Det är ett delvis nytt sätt att jobba där vi fått ihop ny teknik med robotar och taggningsstruktur med lokalt förankrade reportrar och regionala redaktörer,säger Lotta Folcker. 

Vilka som ska utgöra redaktionen presenteras på måndag, antal reportrar är därmed okänt än så länge. 

Att det blir just Malmö som Aftonbladet börjar med beror, enligt Lotta Folcker, på två saker.

– Allt som händer i Öresundsregionen med näringsliv, kriminalitet, kulturliv – det är otroligt mycket som pulserar där nere. Det vill vi bevaka. Sedan har vi ett starkt säljkontor där nere. Vi måste kunna finansiera den här satsningen. Därför ser vi en stor potential i Malmö. 

Redaktionen kommer att ligga i anslutning till den annonsavdelning man redan har på plats.

Tanken är att Aftonbladet på sikt ska öppna fler lokala redaktioner. 

Vilka städer är intressanta för er lokalsatsning? 

– Det är svårt att svara på i dagsläget, men vi vill såklart skala upp satsningen och etablera i både norra, västra och södra Sverige. Det har vi som mål. 

När kan det vara aktuellt? 

– Jag vet inte om vi hinner få upp en till redaktion i år. Men vi har som plan att öppna flera nästa år. 

Det är inte första gången som Aftonbladet satsar på lokaljournalistik. Under 2000-talet hade man lokala redaktioner i Göteborg, Malmö och Jönköping.

– Det som är speciellt nu är att vi har ny teknik kombinerat med lokal förankring. Sedan jobbar vi mycket med användarupplevelsen. Hur förenklar vi den så att det blir enkelt att ta del av lokalnyheter? Genom att vara mer digitala i den här satsningen kan vi också personalisera nyheterna mer. 

Lokaljournalistiken från Malmö kommer att gå att läsa på en egen sajt kopplad till Aftonbladet. Någon papperstidning blir det inte.

Vad har ni för tankar framåt? 

– Vi har sett den lokala marknaden mer och mer tas över av Google och Facebook. Vi upplever att vi måste ta den fighten, gärna ihop med publicister. Jag tror att vi har varit alldeles för insnöade på att kriga mediehus emellan, vi måste kriga tillsammans. Och det är knappt om tid, säger Lotta Folcker.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AftonbladetLokalpress

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev