Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Aftonbladet om ekonomiska motvinden: ”Är trygg med vår strategi”

Publicerad: 16 Juli 2019, 10:01

Lena K Samuelsson är publisher på Aftonbladet.

Foto: Janne Næss

Aftonbladets omsättning och resultat fortsätter rasa. Publishern Lena K Samuelsson hävdar dock att tidningen är väl rustad inför framtiden.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetLena K SamuelssonSchibsted

När Schibsted släppte sin rapport för andra kvartalet 2019 stod det klart att Aftonbladet forfarande befinner sig i en negativ ekonomisk spiral. Jämfört med förra årets andra kvartal har resultatet sjunkit dramatiskt. Från runt 60 miljoner svenska kronor till runt 30 miljoner svenska kronor, ebitda. 

Omsättningen har samtidigt dalat från 469 miljoner svenska kronor till 401 miljoner svenska kronor.

LÄS MER: Kostnadsminskningar räddade Aftonbladets första kvartal 

Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal betonar Aftonbladets styrka när det gäller räckvidd, engagemang och läsartid. Samtidigt understryker han i ett pressmeddelande att fokus framöver riktas mot annat.

– Generellt har vi nu ett mycket större fokus på att öka värde och produktupplevelse för varje prenumerant, snarare än att nå största möjliga volym, säger han.

Raoul Grünthal pekar på omregleringen av spelmarknaden – i form av minskade annonsintäkter – som en av faktorerna bakom  Aftonbladets försämrade resultat.

Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson skriver i ett sms till Dagens Media att hon tror på Aftonbladets långsiktiga strategi, och att tidningen är väl rustad:

”Vi har en stark utveckling av användarintäkterna både i Plus och Viktklubb. Det är oerhört glädjande och viktigt i vår strategi. Regleringen av spelbranschen har tydlig effekt på annonsintäkterna men samtidigt har vi stärkt oss i andra branscher, som mat, dryck och resor.

Vidare skriver hon att print går bra och gör ett fantastiskt jobb med att utveckla både tidningen och intäkterna.

Aftonbladet är väl rustat för förändringar, vi arbetar långsiktigt med att bygga en solid och bred digital affär med god balans mellan kostnader, användarintäkter och annons.  Jag är trygg med den strategin”.

På frågan om hon inte oroas av Aftonbladets sjunkande resultat och omsättning svarar hon:

”Mediebranschen går igenom en enormt tuff transformation, alla påverkas men Aftonbladet står starkare digitalt än någon annan. Jag styr efter en trygg långsiktig strategi”.

Aftonbladets rörelseresultat backade mellan 2017 och förra året från 262 miljoner norska kronor till 190 miljoner norska kronor. 

LÄS MER: Jätteras för Aftonbladet 2018 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.