Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladet nobbar Expressen

Publicerad: 11 November 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Kvällstidningspaketet Impact går i graven efter 30 år, ett besked som beklagas av medieköparna. "Nedläggningen innebär att kvällstidningarna kommer att tappa ännu mer intäkter i print", säger OMD:s Ulrika Jangblad. Samtidigt höjs röster för ett digitalt samarbete mellan kvällstidningarna.


Annonssamarbetet Impact mellan Aftonbladet och Expressen inleddes 1985. Genom införanden i Aftonbladet, Expressen, GT och Kvällsposten kunde kvällstidningarna erbjuda en räckvidd på drygt tre miljoner personer över hela landet.

Beskedet att Impact nu läggs ner efter nästan 30 år, med uppsagda säljare som följd, möts av besvikelse hos medie­köparna.

– Det är tråkigt att en professionell säljorganisation går i graven, säger Anna Fröberg Eriksson, printchef på Starcom.

Samtidigt har hon förståelse för mediehusens beslut.

– De är ju trots allt varandras huvudkonkurrenter. För oss som köpare är det viktigast att vi kan nå deras respektive läsare, och det kan vi oavsett om de samarbetar eller inte.

– Men det blir viktigt för både Expressen och Aftonbladet att de etablerar en närmare relation med oss än vad de har i dag, och att de tydliggör sitt framtida erbjudande beroende på hur de kommer att positionera sig.

Anledningen till att Impact går i graven är kvällstidningarnas sjunkande intäkter på printannonser.

Expressen har legat på för ett utökat Impact, som även omfattar digitala annonsytor, men fick nobben av Aftonbladet som inte är intresserade av ett digitalt samarbete med Expressen utan hellre utvecklar annonspaket internt inom Schibsted.

– Aftonbladet och Expressen befinner sig i helt olika situationer och har olika syn på hur vi ska ta oss an framtiden, säger Joakim Flodin, försäljningsdirektör på Aftonbladet.

– Vi har svårt att se nyttan med ett digitalt samarbete med Expressen. Om det är räckvidd man är ute efter så kommer man långt med Aftonbladet och Blocket.

Ulrika Jangblad, printchef på OMD, hoppades länge på ett digitalt Impact, eftersom allt färre annonsörer väljer att enbart gå i papperstidningen. Samtidigt förstår hon varför Aftonbladet säger nej. Aftonbladet är så mycket större än Expressen på webben och har lyckats bättre med sin digitala affär.

– Aftonbladet har farhågor om att ett samarbete med Expressen skulle pressa annonspriserna. Dessutom ligger hela Schibsted långt före Expressen och Bonnier i den digitala utvecklingen, bland annat när det gäller programmerade köp och dataanalys, säger hon.

Trots det tror Ulrika Jangblad att nedläggningen av Impact kommer att påverka både Aftonbladet och Expressen negativt.

– Nedläggningen kan innebära att tidningarna kommer tappa ännu mer printintäkter eftersom det blir mindre enkelt att köpa.

Hon tror att en viktig anledning till nedläggningen av Impact är att tidningarna hoppas kunna ta bättre betalt för sina printannonser. Priserna i Impact har pressats hårt under de senaste årens läsarras.

– Det kommer att bli svårt att ändra priserna. Mediebyråerna är inte beredda att betala mer bara för att tidningarna ändrar säljstrukturen, säger Ulrika Jangblad.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.