Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Aftonbladet medger smygreklam – för Schibsteds mobilbolag

Publicerad: 8 december 2014, 07:56
Uppdaterad: 21 december 2015, 13:34

Aftonbladet fälls av RO – medger samtidigt att puffarna för Mobilio varit reklam.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Återigen fälls Aftonbladet av Reklamombudsmannen, RO, för smygreklam. Denna gång handlar det om fyra olika puffar för Schibstedbolaget Mobilio. Även Aftonbladet ägs av Schibsted.

”Otippade luren – hyllas som världens bästa. Den bästa telefonen du kan köpa just nu”, löd en av puffarna på Aftonbladets sajt, som länkade läsaren vidare till Mobilo.se, som säljer mobiler och abonnemang.

Puffen saknade annonsmärkning. Flera privatpersoner har reagerat och anmält Aftonbladet för smygreklam.

Reklamombudsmannen konstaterar att reklam och annan marknadskommunikation vara lätt att identifiera som sådan.

Den röda, versala texten ’Mobilio pryl’ liknar den som markerar avdelningar som ledare och ekonomisidor på webbsajten. Reklam­ombuds­mannen finner därför att det inte omedelbart framgår att det är reklam och den strider därmed mot artikel 9 första stycket i ICC:s regler”, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.

Aftonbladet har uppgett att tidningen har ”sett över” alla puffar som länkar till Mobilio.se. Aftonbladet medger samtidigt att tidningen har ägnat sig åt smygreklam.

”Som ett resultat av översynen valde Aftonbladet redan för någon månad sedan att annonsmärka dessa puffar, som kan anses utgöra reklam”, uppgav Aftonbladet i sitt yttrande till RO.

Fällningen blir RO:s nionde i raden där Aftonbladet anses ha brutit mot kraven på reklamidentifikation.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev