Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Aftonbladet lanserar matsajten ”Godare”

Publicerad: 25 augusti 2022, 08:09

Karl Hahtovirta, kommersiell chef, Aftonbladet och Lena Widman, redaktionell chef Godare.se.

Foto: Schibsted

Två år efter tv-kanalen ”Godare” sjösattes lanserar nu Aftonbladet en sajt med samma namn – med målet att bli svenskarnas förstaval för matinspiration: ”Vi såg att det saknades en överskådlig och inspirerande sajt för matintresserade att gå till”, säger Karl Hahtovirta.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibstedToppnyheter eftermiddag

För två år sedan lanserade Scibsted gammeltv-kanalen ”Godare”, en linjär kanal som nu ses av 1,2 miljoner tittare i månaden. Nu tar de nästa steg och lanserar sajten ”Godare”.

– Mat och dryck har alltid varit en viktig del av Aftonbladet, dels för att ge inspiration, men också för att sprida både kunskap och förströelse. Det ligger i vårt DNA att hjälpa läsare i deras vardag och med den här satsningen kan vi både erbjuda en spännande redaktionell miljö och en trygg digital kontext för våra annonsörer, säger Karl Hahtovirta, kommersiell chef på Aftonbladet.

LÄS OCKSÅ: Aftonbladet lanserar valbibel: ”Som om det vore OS” 

Enligt ett pressmeddelande har de analyserat användarnas behov och vanor och kommer att fyllas med recept och innehåll av välkända matprofiler.

– Godare är Aftonbladets matsajt – mat är viktigt i kvällstidningsmixen – och vi kommer självklart att driva trafik från Aftonbladets startsida, men genom att ha en egen domän blir det enklare för oss att också klättra i olika sökmotorer, förstärka närvaron i sociala medier och växla upp samarbetet med våra profiler, säger Lena Widman, redaktionellt ansvarig för satsningen.

LÄS OCKSÅ: Från full frihet till kontorstvång – så hanterar mediehusen distansarbetet efter pandemin 

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev