Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladet-krönikör sågar Wellness – i Aftonbladet

Publicerad: 19 Augusti 2011, 14:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

En Helena Trus-krönika innehållande syrlig kritik av hälsotidningar har orsakat upprörda känslor på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

"Jag ska bränna hälsotidningar på bål". Så inleder krogredaktören Helena Trus sin krönika i fredagens utgåva av Aftonbladet.

Och det är ingen trevlig läsning – i alla fall inte om man arbetar med hälsotidningar.

"Hälsotidningarna har misslyckats fatalt på flera punkter. Istället för att inspirera är de fullproppade med dubbla budskap. Fy fan säger jag bara. Efter att ha bläddrat igenom hälften av tidningen är jag proppmätt - av dum information", skriver Helena Trus bland annat.

Något pikant är att tidningen hon beskriver är Aftonbladets egna hälsomagasin, Wellness, vilket orsakat "upprörda känslor" på tidningen.

– Det är rätt konstigt att kritisera den egna tidningen så hårt, många här tycker att det var rätt illa gjort, säger en anställd på tidningen som dock vill vara anonym.

Anna Kult är featurechef på Aftonbladet:

– Helena Trus har en åsikt och det har hon all rätt i världen att ha. Vi har högt i taket på Aftonbladet och det är så vi vill ha det. Vi brukar inte kontrollera vad folk tycker och skriver. Men det är klart att folk kan bli irriterade, säger hon.

När dagensmedia.se når Helena Trus försvarar hon krönikan:

– Jag har förstått att Wellness-redaktionen har tagit illa vid sig, och det var inte min mening. Samtidigt står jag givetvis för det jag skriver.

Förstår du att dina kollegor har blivit upprörda?

– Jag det kan jag förstå. Men samtidigt, vinkeln är ju hälsotidningar i stort, inte att peka ut just vår egen tidning. Hälsotidningar är fullproppade med dubbla budskap, och jag tog exempel på rubriker som jag inte gillar.

Läs hela krönikan här.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.