Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet i samarbete med NBC News

Aftonbladet ingår samarbete med internationella NBC News kring rörlig bild och liverapportering.

För att stärka sin position har Aftonbladet inlett ett internationellt samarbete med NBC News.

I och med samarbetet kommer Aftonbladet att få tillgång till rörlig bilder vid världsomfattande nyhetshändelser, liverapporter från fältet och ett digitalt fördjupande nyhetsmaterial. NBC News kommer även leverera upp till åtta liveströmmar samtidigt, samt ett stort utbud av nyhetsklipp från prisbelönta journalister och samarbetspartners.

– Med den nuvarande politiska situationen i USA, det stora intresset för internationella nyhetshändelser och användarnas ökade krav på live-närvaro känns det otroligt bra att inleda ett samarbete med en global nyhetsorganisation som NBC News, säger Martin Ekelund, nyhetschef på Aftonbladet TV, i ett pressmeddelande.

Adrienne Mong, vice president för internationell nyhetsinsamling på NBC News säger att det är en mycket spännade tid för NBC News.

– Vi stärker vår ledarposition som det mest konsumerade amerikanska nyhetsvarumärket globalt och internationella konsumenter kommer att dra allt mer nytta av journalistik i världsklass och våra fortsatta satsningar. Samarbetet med Aftonbladet tar NBC News gedigna nyhetsrapportering till svenska folket, säger hon i ett pressmeddelande.

Genom samarbetet kommer även Aftonbladets tittare att kunna ta del av "NBC Left Field" som är en ny avdelning som producerar online-anpassade minidokumentärer.

Sedan tidigare samarbetar även Expressen med internationella CNN kring nyhetsklipp och reportage.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-01-12 10.32Uppdaterad 2018-01-12 10.33

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: