Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Aftonbladet hämtar redaktionschefen från skrotade Baaam

Publicerad: 1 december 2021, 08:03

Nathalie Mark rekryteras som framtidsredaktör till Aftonbladet.

Foto: PETER WIXTRÖM

På Aftonbladet får Baaam och Fridas redaktionschef Nathalie Mark uppdraget som ”framtidsredaktör” – en roll som ligger i gränslandet mellan redaktion och marknad.

Ämnen i artikeln:

BaaamAller MediaAftonbladet

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


I går stod det klart att Aller Media lägger ned Baaam och Frida. Anledningen var, enligt Cia Jansson, head of lifestyle brands på Aller Media, att det har varit svårt att få titlarna lönsamma.

Tre personer påverkas av beslutet. Två av dem kommer framöver att arbeta under Elles flagg. Medan den tredje hade gjort klart med ett nytt jobb redan innan organisationsförändringen blev känd.

Nu står det klart att det är tidigare redaktionschefen Nathalie Mark som går till Aftonbladet, där hon tidigare arbetat som redaktör. På tidningen får hon rollen som framtidsredaktör och kommer att arbeta mellan redaktionen och marknadsavdelningen. Som framtidsredaktör ska Nathalie Mark, enligt ett pressmeddelande, identifiera områden där Aftonbladet kan stärka sitt varumärke och sin journalistik med syfte att nå unga mediekonsumenter.

– Aftonbladet har redan idag en stark relation till unga, men mer kan och behöver göras. Nu är verkligen rätt tid att satsa för att bygga Aftonbladet som primär nyhetskälla för en ny generation, säger Nathalie Mark i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Mediejättarnas strategier för att nå de unga – så satsar de på sociala medier 

Utöver att Nathalie Mark har rekryterats så bildar Aftonbladet också en tvärfunktionell expertgrupp, som ska ledas av engagement managern Josefin Lundh, för att ytterligare fördjupa relationen med den yngre publiken. Förutom Josefin Lundh och Nathalie Mark ingår de biträdande redaktionscheferna Hanna Olsson Berg och Martin Schori, marknadschef Therese Stalén samt representanter från produktutveckling, video och Sportbladet i gruppen.

– När nyheter som berör unga inträffar blir Aftonbladets position tydlig. Det såg vi inte minst dygnen efter mordet på Nils ”Einár” Grönberg då trafiken från unga peakade. Det måste vi bygga vidare på så att det fortsätter vara naturligt för unga att gå till Aftonbladet, säger Josefin Lundh i en kommentar.

Samtidigt utökas marknadsavdelningen med rollerna digital marknadsföringsspecialist, en digital designer och en content creator. 

LÄS OCKSÅ: Så jobbar kvällstidningarna med sociala medier – här är Expressens och Aftonbladets framgångsrecept

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev