Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Aftonbladet gör Zlatan-tv

Publicerad: 1 februari 2013, 08:05
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:57

I "TV.Z" ägnar Aftonbladet ett helt program åt att bevaka fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic. Men programmet är bara en liten del av tidningens stora tv-satsning.


Ämnen i artikeln:

Zlatan IbrahimovicAftonbladet

Zlatan Ibrahimovic är hetare än någonsin. I höst intensifierade Aftonbladet sin bevakning av fotbollsstjärnan och nu lanserar tidningen dessutom ett tv-program som enbart handlar om Zlatan.

– I programmet bevakar vi allt som rör Zlatan. Stort som smått, säger Aftonbladets tv-chef Magnus Zaar till dagensmedia.se.

Programmet, som döpts till "TV.Z", har premiär på måndag och produceras av reportern Jennifer Wegerup, som är på plats i Paris för att bevaka Zlatan Ibrahimovics sejour i Paris Saint-Germain.

Är Zlatan så stor att man kan göra ett tv-program som bara handlar om honom?

– Det finns ett stort intresse kring Zlatan och det här är en förlängning av Sportbladets bevakning kring honom. I dag har vi sju olika sportprogram och vi är väldigt starka på fotboll, säger Magnus Zaar.

Men "TV.Z" är bara en del av Aftonbladets tv-satsning, som Magnus Zaar beskriver som den största programsatsningen någonsin.

– I vår visar vi 17 programserier. Jag tror inte att det finns en onlinetidning i världen som producerar så mycket tv. Det är mer än både Kanal 5 och TV3. Samtidigt lanserar vi de nya programmen med bibehållet fokus på nyheter och live.

Satsningen kommer samtidigt som tittandet på Aftonbladets TV ökar rejält. Enligt egna siffror så har Aftonbladet TV i dagsläget 1,5 miljoner unika tittare på webben varje vecka. På mobilen är samma siffra 600 000 tittare.

Samtidigt innebär det ökade tittandet att fler och fler sponsorer visar intresse för Aftonbladet TV. Exempelvis sponsras "TV.Z" av SAS och Tre medan Melodifestivalen-programmet "Schlagerkollen" sponsras av Lufthansa, Unibet och Santa Maria.

– Vi erbjuder tillräckligt med räckvidd för att kunna göra våra program konkurrenskraftiga i mediemixen. Vi märker också att fler och fler varumärken använder programsponsring som en form av marknadsföring.

Hur stor affär är sponsringen?

– Den blir en större och större del av våra intäkter.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.