Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladet fiskar klick – i tunnelbanan

Publicerad: 31 Augusti 2015, 11:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Nyhetsrubriker på digitala skärmar i tunnelbanan ska få folk att vilja plocka upp mobilen.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

”The Metro-moment”, tiden i tunnelbanan som gratistidningen Metro framgångsrikt fyllde med prasslande papperstidningsläsande, har under de senaste åren alltmer blivit en tid då folk stirrar in i sina smarta mobiler.

Och där slåss traditionella medier med sociala medier som Facebook, Instagram och Snapchat.

Nu inleder Aftonbladet ett samarbete med utomhusreklambolagen Clear Channel och Visual Art för att få tillgång till deras digitala skärmar, vilket blir en pusselbit i kampen om läsarna i mobilen.

Avtalen innefattar 550 skärmar i Stockholms tunnelbana, på centralstationer och i köpcentrum runt om i landet.

Konkret handlar det om att rubriker från Aftonbladets mest lästa artiklar publiceras på skärmarna.

– Det handlar om att befästa vår position som primär nyhetskälla och att se till att vi är top of mind. Digitala utomhusskärmar är ett jättebra forum för det eftersom vi i realtid kan visa senaste nytt och de mest lästa nyheterna, säger Aftonbladets marknadschef Pär Ekroth till Dagens Media.

Förutom att exponeringen av Aftonbladets varumärke hoppas man på att puffarna ska locka till läsning i mobilen.

– I förlängningen hoppas vi att folk ska bli nyfikna när man bara får se en rubrik. Det känns som detta är framtidens löpsedlar, fast för mobiltelefonen, säger Pär Ekroth.

Aftonbladet har tidigare, bland annat i samband med stora sportmästerskap, testat liknande lösningar. Nu handlar det dock om ett mer långsiktigt samarbete med de två utomhusbolagen.

– Det är en långsiktig satsning som vi kommer att utvärdera.

Får ni betala för att ta plats i skärmarna – eller får ni betalt för innehållet?

– Det kan jag inte uttala mig om. Men vi tror att detta kommer att driva observationsvärde även för andra kampanjer eftersom det är ett intressant innehåll.

Aftonbladets innehåll går upp på de 550 skärmarna i morgon, den 1 september.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.