Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladet fälls för smygreklam

Publicerad: 9 Maj 2011, 04:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Aftonbladet skrev en positiv artikel om sajten Kundkraft – som liksom tidningen ägs av Schibsted. Nu fälls Aftonbladet av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd.


Den fällda artikeln publicerades i december 2010 och har rubriken "Spara el - med eld".

I artikeln skriver Aftonbladet att elpriser är "odemokratiska" och att de kan variera stort mellan olika hushåll på samma gata. I texten citeras en person som uttalar sig om hur hon fick ner sina elpriser.

– Det blev stor skillnad när jag gick till Kundkraft. Fördelen är att man får ett lägre pris och inte behöver leta priser själv, säger personen.

Artikeln, som är skriven av en Aftonbladet-journalist, ackompanjeras av rubriken ”Så får du ner ditt elpris – kolla själv", samt en länk till Kundkraft.

En anmälare menar att hela artikeln är "en uppenbar egenannons" för Kundkraft - som alltså ägs av samma koncern som Aftonbladet ingår i.

Aftonbladet å sin sida menar att artikeln är en guide till hur man kan sänka sina elpriser och att även andra metoder än gruppuphandlad el, som Kundkraft erbjuder, tas upp. Däribland vedeldning. Dessutom påpekar man att det i texten framgår att Kundkraft och Aftonbladet har samma ägare.

"Att inte nämna ägarsambandet hade varit en möjlighet, men ett sämre val... Anmälarens påstående om att artikeln är en annons för Kundkraft är inte ett seriöst påstående", skriver Aftonbladet i ett yttrande till Reklamombudsmannen.

Men Reklamombudsmannen håller inte med.

"Även om artikeln anger två olika sätt att sänka sina elkostnader – att börja elda med ved eller att grupp­upp­handla hos Kundkraft – finner nämnden att det för konsumenter i gemen inte är frågan om ett realistiskt eller möjligt alternativ att börja elda med ved. Därför måste artikeln i praktiken anses handla om enbart ett sätt att sänka sina elkostnader, nämligen genom att bli kund hos Kundkraft", skriver Reklamombudsmannens Opinionsnämnd i sitt beslut.

Den positiva beskrivningen av Kundkraft, ihop med den säljande länken, gör att nämnden bedömer att hela artikeln " utgör marknads­kommunikation". Och därmed borde texten ha annonsmärkts, tycker RO.

Det är inte första gången som Aftonbladets relation till Kundkraft ifrågasätts. I en debattartikel på dagensmedia.se kritiserade nyligen Lars Lagerkvist, vd på  Eon Försäljning, Schibsted för att smutskasta hans bolag - samt ge textreklamutrymme åt Kundkraft.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.