Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

”Aftonbladet ett av de mest lönsamma mediehusen”

Publicerad: 19 Februari 2016, 07:39
Uppdaterad: 19 Februari 2016, 07:56

Aftonbladets resultat påverkas av investeringar i tv.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Som Dagens Media tidigare berättat redovisar Aftonbladet en något minskad omsättning på 1 935 (2 019) miljoner kronor för helåret 2015. Rörelseresultatet minskar till 233 (237) miljoner kronor.

Däremot så ökar de digitala intäkterna från 699 miljoner kronor till 783 miljoner kronor. Intäkterna i print minskar till 1 152 (1 320) miljoner kronor.

Enligt Raoul Grünthal, tillförordnad vd på Aftonbladet och Schibsteds Sverigechef, påverkas resultatet av investeringar i tv.

–  Resultatet påverkas bland annat av investeringar i tv, ett av Aftonbladets stora strategiska satsningsområden, samt naturligtvis av strukturomvandlingen från print till digitalt, säger han till Dagens Media.

Under det fjärde kvartalet 2015 minskade Aftonbladets omsättning till 505 (511) miljoner kronor. Rörelseresultatet backade från 74 till 65 miljoner kronor.

–  Aftonbladet redovisar mycket starka resultat för både kvartalet och helåret. Aftonbladet står starkt och är ett av de mest lönsamma mediehusen, sett ur både ett svenskt och internationellt perspektiv.

Liksom för helåret ökar de digitala intäkterna för Aftonbladet under det fjärde kvartalet. Tillväxten skrivs till 19 procent då de digitala intäkterna landar på 229 miljoner kronor. Intäkterna i print minskar samtidigt med 19 procent och landar på 276 miljoner kronor.

– Tillväxten online drivs till stor del av annonsintäkterna i mobilen och TV. Kundbasen i Plus fortsätter att växa och var i slutet av kvartalet 234 000 kunder, vilket innebär att Plus nu är Sveriges största tidning sett till antalet prenumeranter, säger Raoul Grünthal.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.