Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Aftonbladet: "En för branschen hög nivå"

Onsdagens rapport visar att Aftonbladets vinst minskar. "Men samtidigt uppgår vinstmarginalen till 11,4 procent i år vilket är en för branschen mycket hög nivå", menar Johan Lindbladh, kommunikationschef för Schibsted Sverige.

Aftonbladet minskade vinsten med 77 miljoner. Print gick sämst. Nu kommenterar tidningen rapporten.


Publicerad 2019-02-14 10:57

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Schibsteds senaste rapport, som presenterades i onsdags, var dyster läsning. Aftonbladet minskade vinsten med 72 miljoner norska kronor, mostsvarande cirka 77 miljoner svenska kronor, 2018. 

Print hamnade återigen i fokus som sänke eftersom produkten tyngde rapporten. Offline minskade vinsten med 157 miljoner norska kronor, motsvarande cirka 168 miljoner svenska kronor. 

Schibsted Sveriges kommunikationschef Johan Lindbladh skriver i ett mejl till Dagens Media att Aftonbladet, inte helt överraskande, kommer att fortsätta tappa intäkter på print men att online börjar täcka upp för tappet: 

– Vi fortsätter att tappa intäkter på print och så kommer det sannolikt att vara under många år framöver. Det positiva är att den digitala utvecklingen i stor utsträckning kompenserar för detta tapp, skriver Johan Lindbladh.  

Samtidigt menar han att resultatet i sin helthet är starkt och att tidningen växer digitalt. 

– Aftonbladet visar fortsatt ett mycket starkt resultat och en god lönsamhet. De digitala annonsintäkterna växte med 2 procent under året och vinsten uppgår till 204 miljoner kronor. Visst, det är en lägre vinst än 2017, då Ebitda uppgick till 270 miljoner kronor. Men samtidigt uppgår vinstmarginalen till 11,4 procent i år vilket är en för branschen mycket hög nivå och bekräftar Aftonbladets unika position på marknaden. 

Dagens Media har även försökt att nå Aftonbladets publischer Lena K Samuelsson för en kommentar. Men hon är "upptagen med tight schema". 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.