Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladet-chefens attack mot GT: "Naiva och förutsägbara"

Publicerad: 10 September 2013, 12:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

GT:s chefredaktör Frida Boisen och Aftonbladets sociala medier-chef Ehsan Fadakar har råkat rejält i luven på varandra. Anledningen är GT:s Facebook-kampanj mot våldet i Göteborg.


Ämnen i artikeln:

ExpressenGTFrida BoisenEhsan FadakarAftonbladet

Just nu bedriver Expressens Västsvenska edition GT en Facebook-kampanj med anledning av den senaste tidens skottlossningar i Göteborg.

Det har fått Aftonbladets sociala medier-chef Ehsan Fadakar att se rött. Han menar att tidningens chefredaktör Frida Boisen driver löjliga – och populistiska – kampanjer.

– Deras kampanjer är naiva och förutsägbara, säger han, och fortsätter:

– Varje ny kampanj går ut på att skrika självklarheter med alldeles för många utropstecken: Är du emot våld!? Gilla det här! Vill du äta korv på musikfestival? Gilla det här! Ut med korvvagnen. Två, tre rubriker på GT.se och sen springa vidare till nästa kampanj. GT har säkert fler pågående kampanjsidor på Facebook än anställda journalister.

Är det inte bra att kampanja mot våld?

– Men vilken sansad människa är för våld? Det här är ett klassiskt gängkrig i Göteborg med yrkeskriminella som fajtas om olika områden och skottlossningarna kommer inte att sluta för att en Facebook-sida får 10 000 följare. Det som krävs är större polisresurser.

Frida Boisen tycker i sin tur att Ehsan Fadakar förminskar folks engagemang.

– I Göteborg har vi hittills haft ett trettiotal skottdraman i år. I förra veckan sköts två personer till döds. Våldet och skjutningarna ett otroligt stort, komplext och akut samhällsproblem. Hur Ehsan i det läget kan kalla en kampanj mot våld för löjlig är för mig en gåta. Det känns helt enkelt ignorant, säger hon till Dagens Media.

Frida Boisen håller inte med om att hon är populistisk.

– Det får stå för honom. Det är konstigt och minst sagt förvånande att Aftonbladets sociala medier-chef inte har något viktigare att göra än att förlöjliga tusentals göteborgare som nu engagerat sig mot våldet. Olyckligt kan jag tycka, att Fadakar, som annars verkar vara en bra person, här ramlar ner i det som ibland är baksidan med Twitter vilket är smutskastning av initiativ eller personer som vill verka för något gott.

Ligger det ingenting i hans kritik tycker du?

– Nej.

Tidigare har GT bland annat kritiserats för sin kampanj för en folkomröstning om trängselskatt i Göteborg samt när de delade ut korvar och köttbullar utanför Way Out West-fesivalen – som var vegetarisk.

– Över 90 000 västsvenskar älskade vår kampanj för folkomröstningen så mycket att de skickade in en rösttalong och drev igenom omröstningen, säger Frida Boisen.

Hittills har Facebook-sidan Stoppa skotten i Göteborg fått 7 426 "likes".

Nyligen drev även Aftonbladet en sociala medier-kampanj till stöd för Emma Green Tregaro och hennes protest mot de ryska antigay-lagarna.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.