Aftonbladet ber om ursäkt för okänslig rubrik om Lill-Babs

2018-04-12 14:20  

Barbro Svenssons dotter, Malin Berghagen, har upprörts över en förstasida om hennes bortgångna mamma. Nu ber Aftonbladet om ursäkt: "Det var fel och brist på empati från vår sida att formulera oss så okänsligt". För Dagens Media förklarar printchefen vad som gick fel.

I ett sms till artisten Barbro Svenssons dotter, Malin Berghagen, ber Aftonbladets printchef Nicke Franchell om ursäkt för en förstasida om hennes mamma som publicerats. Rubriken löd: "Lill-Babs tuffa kamp mot skulderna".

Det är Malin Berghagen själv som berättar om ursäkten via sociala medier tillsammans med texten "Ibland så händer det".

Tidningen kom ut den 8 april och handlade om Barbro Svenssons "tuffa kamp mot skulderna" och syftar enligt Malin Berghagens inlägg till händelser 48 år tillbaka i tiden.

"Min mamma hade inte ens fått vila i en vecka förrän Aftonbladet lägger upp den här löpsedeln i söndags. Som handlar om en punkt i mammas liv då jag var 3 år. Alltså 48 år sedan !!! Så det här är hur dom tjänar pengar på er nyfikenhet och på kändisars livsöden", skriver hon i ett Instagraminlägg den 10 april.

I meddelandet från printchefen Nils Franchell skriver han att det var fel av Aftonbladet att formulera sig så okänsligt.

Ibland så händer det.

A post shared by Malin Berghagen (@mberghagen) on

Nils Franchell, printchef på Aftonbladet, säger till Dagens Media att det är olyckligt att rubriken i print framstod som okänslig, samtidigt som han framhäver att artikeln i sig är relevant och snarare en positiv berättelse om Barbro Svenssons revansch.

– Det var olyckligt formulerat. Vi har skrivit mycket om Lill-Babs liv och det var ingen negativ artikel i sig, utan handlade om hur hon kämpade sig ur skulderna och tog revansch. Det var tydligt på nätet men på förstasidan i papperstidningen föll det bort. Rubriken blev känslokall och det var olyckligt.

Nils Franchell säger att han upptäckte formuleringen i papperstidningen dagen efter publiceringen.

– Det var något som vi diskuterade på måndagen och när Malin Berghagens Instagraminlägg kom ut så ville jag vara tydlig mot henne att det här inte var bra.

Han kontaktade då Malin Berghagen först genom att ringa och sedan genom att skicka ett sms med en ursäkt.

– Jag fick ett tack och ett vänligt svar tillbaka.

Hade ni inte kunnat upptäcka den okänsliga formuleringen innan den publicerades?

– Jo, nu jobbar jag inte nätter men visst kan vi göra allt bättre. Är det deadline, så kanske man tappar den biten men jag vill inte skylla ifrån mig. Vi kan alltid bli bättre.


Hur vanligt är det att ni ber om ursäkt för förstasidor och rubriker som blivit fel?

– Jag har jobbat här i 30 år och det händer inte så ofta. Det har hänt ett par gånger på senare år. En gång har vi bett om ursäkt för att vi stavat fel. Men jag kände i magen att här gick vi helt fel, vi hade inte varit rättvisa och vi var hjärtlösa.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt