Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Affären mellan Schibsted och Mittmedia spricker

Publicerad: 2 December 2015, 07:09
Uppdaterad: 22 December 2015, 15:16

Schibsted och Mittmedia bildar ingen ny mediekoncern.


Ämnen i artikeln:

SchibstedMittmedia

Sedan i våras har Mittmedia och Schibsted legat i förhandlingar om att bilda en gemensam ny mediekoncern. Planen: att Svenska Dagbladet och Mittmedias 18 tidningar skulle gå ihop.

Nu spricker det planerade samgåendet. Mittmedia och Schibsted säger sig vara överrens om att den avsiktsförklaring som tecknats ska upphöra.

Raoul Grünthal, Sverigechef för Schibsted, vill inte berätta vad storaffären – som skulle rita om mediekartan i Sverige – föll på.

– Vi har haft bra förhandlingar och diskussioner. Men förutsättningarna finns inte där just nu, säger han till Dagens Media.

Vilka förutsättningar är det som inte finns?

– Allt sådant är omgärdat av kommersiell sekretess. Det kan jag inte gå in på.

Svenska Dagbladet, som under perioder varit ett finansiellt sänke för Schibsted, har under året förbättrat sitt resultat. Under årets första tre kvartal landade rörelseresultatet på 36 miljoner kronor. Där ingår dock det presstöd som Svenska Dagbladet i nuläget har. Raoul Grünthal säger att Schibsted i grunden ser att det behövs strukturförändringar i den svenska morgontidningsbranschen.

Han vill i nuläget inte gå in på om Schibsted tänker söka samarbeten med andra aktörer.

– Svenskan har en positiv utveckling, men det kan vara klokt att samarbeta. Just detta gick inte i mål. Det kan finnas många vägar framåt.

Vad har förändrats sedan ni och Mittmedia bärjade förhandla i våras?

– Vi tror fortfarande i grunden att det behövs strukturförändringar. Den analysen är fortfarande korrekt.

Innebär detta att affären med Mittmedia definitivt spricker?

– Ingen stänger några dörrar. Det vi säger är att det förutsättningarna inte finns just nu. Vi säger inget om framtiden.

Ser du detta som ett misslyckande?

– Det är inte ovanligt att man har diskussioner, som inte går i mål. Det som var speciellt med detta var att vi, av praktiska skäl, gick ut och berättade om det.

När avsiktsförklaringen presenterades uppgav Mittmedia och Schibsted att den planerade morgontidningskoncernen skulle startas med "en stark balansräkning", vilket tolkades som att en större summa pengar skulle tillföras. Mittmedia skulle äga 70 procent av den nya koncernen, och Schibsted skulle äga 30 procent.

Det tolkades av vissa bedömare som att Schibsted ville göra sig av med Svenska Dagbladet. Dagens Industri har tidigare rapporterat att Schibsted har försökt att sälja Svenska Dagbladet till huvudkonkurrenten Dagens Nyheters ägare Bonnier. Den affären, som inte har bekräftats, uppgavs ha fallit på att Bonnier inte ville betala för SvD, med hänvisning till avvecklingskostnader.

Mittmedias bokslut för 2014 visar ett rörelseresultat på 114,5 miljoner kronor efter avskrivningar. Det kan jämföras med 2013 års resultat som landade på 19,7 miljoner kronor. Koncernen har under de senaste åren kapat kostnader genom stora besparingsprogram, som inneburit kraftiga nedbemanningar.

Dagens Media söker Lars Leijonborg, styrelseordförande i Mittmedia.

– Det har varit bra och givande diskussioner. Mittmedias tidningar och Svenska Dagbladet står båda för god kvalitetsjournalistik och jag är nöjd med diskussionerna. Men jag delar uppfattningen att vi fortfarande står en bit ifrån varandra. Därför är det just nu inte meningsfullt att förnya avsiktsförklaringen, säger han i ett pressmeddelande.

Nyheten är morgonens stora samtalsämne bland medieprofilerna på Twitter.

"Hade varit en klok affär rent strukturellt. Men it takes two to tango", skriver Mattias Fyrenius, vd för Nobel Media.

Medieanalytikern Olle Lidbom skriver att det framförallt verkar vara "trubbel med konkurrensproblem".

Sydsvenskans chefredaktör Pia Rehnquist menar att beskedet inte var oväntat, med hänvisning till den tid som passerat sedan avsiktsförklaringen presenterades.

Dagens Media har varit kontakt med Konkurrensverkets chefsjurist Per Karlsson som uppger att Konkurrensverket inte har prövat, eller stoppat, den tänkta affären.

LÄS OCKSÅ:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedMittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.