Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Adblock-offensiv från Mittmedia

Mittmedia lanserar en ny mobilapp som hindrar adblocker från att blockera annonser.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Juni 2016, 08:40
Uppdaterad: 08 Juni 2016, 08:43

Ämnen i artikeln:

MittmediaAdblockers

Uppskattningsvis 220 miljarder kronor riskerar världens publicister att gå miste om de kommande fyra åren enligt en studie av det brittiska analysföretaget Juniper Research, som Dagens Media tidigare skrivit om. Orsaken är adblockers.

Men nu menar Mittmedia att de har kommit runt problemet med adblockers genom sin nya mobilapp.

I den nya appen bäddas annonser in på serversidan istället för klientsidan, vilket innebär att annonser inte kan blockeras eftersom annonserna blir en del av själva innehållet. Det innebär också att sajterna kommer att laddas fortare, liknande Instant Articles på Facebook.

I ett blogginlägg på INMAs tekniktrendblogg skriver Mittmedias teknikchef Anders Härén så här:

"De här apparna har ett revolutionerande, nytt sätt att visa annonser. Vi gick den hårda vägen, vi satsade på det galna alternativet och nu som det första mediebolaget i Norden, har vi förändrat hur online-annonsering fungerar".

För annonsörer innebär den nya appen att man på ett mer direkt sätt kan rikta sina annonser till specifika målgrupper. Det gör även att annonserna för användarna blir mer relevanta och att sidorna laddas fortare.

Ämnen i artikeln:

MittmediaAdblockers

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.