Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Adblock-offensiv från Mittmedia

Publicerad: 8 Juni 2016, 08:40
Uppdaterad: 8 Juni 2016, 08:43

Mittmedia lanserar en ny mobilapp som hindrar adblocker från att blockera annonser.


Ämnen i artikeln:

MittmediaAdblockers

Uppskattningsvis 220 miljarder kronor riskerar världens publicister att gå miste om de kommande fyra åren enligt en studie av det brittiska analysföretaget Juniper Research, som Dagens Media tidigare skrivit om. Orsaken är adblockers.

Men nu menar Mittmedia att de har kommit runt problemet med adblockers genom sin nya mobilapp.

I den nya appen bäddas annonser in på serversidan istället för klientsidan, vilket innebär att annonser inte kan blockeras eftersom annonserna blir en del av själva innehållet. Det innebär också att sajterna kommer att laddas fortare, liknande Instant Articles på Facebook.

I ett blogginlägg på INMAs tekniktrendblogg skriver Mittmedias teknikchef Anders Härén så här:

"De här apparna har ett revolutionerande, nytt sätt att visa annonser. Vi gick den hårda vägen, vi satsade på det galna alternativet och nu som det första mediebolaget i Norden, har vi förändrat hur online-annonsering fungerar".

För annonsörer innebär den nya appen att man på ett mer direkt sätt kan rikta sina annonser till specifika målgrupper. Det gör även att annonserna för användarna blir mer relevanta och att sidorna laddas fortare.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MittmediaAdblockers

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev