Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Dagspress

50 tjänster bantas bort på Mittmedias annonsavdelning

Publicerad: 28 Maj 2019, 11:15

Alexander Lydecker är chief commercial officer på Bonnier News, som förvärvat Mittmedia.

Efter Bonnier News genomlysning – 50 tjänster skärs bort från Mittmedias annonsorganisation.


Ämnen i artikeln:

Alexander LydeckerMittmedia

Efter en genomgripande översyn av Mittmedias organisation, har Bonnier News beslutat att skära bort 50 tjänster på Mittmedias annonsavdelning ”Företagsmarknad”, där nästan all Mittmedias försäljning ingår. Orsaken uppges vara arbetsbrist, och förändringen genomförs eftersom kostnader behöver sänkas, och arbetssättet effektiviseras.

Mittmedias vd Anders Eriksson har tidigare bekräftat att en besparing nära 200 miljoner kronor är nödvändig för Mittmedia, som också enligt uppgift har ett kapitalbehov på runt 250 miljoner.

Förhandlingar med facket har redan inletts, och en ny organisation för Mittmedias företagsmarknad ska presenteras i september.

Anna Hjalmarsson som tidigare har varit vd på mediebyrån Zenith kommer att ansvara för Mittmedias nya annonsorganisation, och tillträder successivt under sommaren och hösten som Mittmedias annons- och strategichef. Hon tar över efter Paul Brandenfeldt som i nuläget är tillförordnad. Ambitionen är att alla som berörs av uppsägningen ska meddelas om detta senast den 12 Juli.

– Vi har ett väl fungerande ekosystem inom Bonnier News Sales, och bedömer att att vi har en mycket högre effektivitet än vad Mittmedia har. Det gör att vi kan genomföra de här ganska radikala förändringarna för att minska kostnaderna, säger Bonnier News CCO Alexander Lydecker till Dagens Media.

Han betonar att bolaget kommer att ha en stark närvaro i Mittmedia-land, men att strategierna kommer att göras om ordentligt jämfört med hur koncernen jobbar idag.

Kan det bli så att fler än de här 50 tjänsterna försvinner?

– Det kan jag inte svara på just nu. Vi är inte sugna på att göra besparingar för sakens skull, men just dessa 50 tjänster ser vi att vi kan bespara och ändå ha goda möjligheter på annonssidan. Förhoppningsvis kommer vi inte att behöva göra mer än så här.

Nerbemanningen är en av de större komponenterna för att nå de 200 miljonerna som ska sparas, säger Anders Eriksson till Medievärlden.

Mittmedias annonsverksamhet har varit särskilt utmanande, med ett intäktstapp på högre nivåer än andra lokaltidningar och marknaden under 2018 och 2019, enligt Alexander Lydecker. 

Vad ser ni efter er genomlysning, som orsaken till att Mittmedia gått sämre än övriga marknaden?

– Mittmedia har inte satsat ordentligt på sin huvudsakliga intäkt, som i dagsläget är print. Vi kommer göra om ganska mycket utifrån deras prissättningsstrategi bland annat. Mittmedia har egentligen lämnat print till förmån för det digitala: De har sänkt sina priser ganska radikalt, och det har slagit hårt på intäkterna, säger Alexander Lydecker och lägger till:

– Man har dessutom tagit bort mandatet från säljarna att kunna prisförhandla med sina kunder, och istället jobbat mer med snittpriser. Vi vill ge säljarna förhandlingsutrymme igen – och vi kommer att fortsätta fokusera på print, samtidigt som vi ska utveckla den digitala affären.

Mittmedia omsatte 2017 två miljarder kronor och gjorde ett minusresultat på 18,8 miljoner kronor. 

Hur ser Mittmedias bokslut ut för 2018?

– Det gick inte jättebra, så kan jag säga. De har haft en kraftigt utmanande finansiell utveckling, och vi behöver ändra det, helt enkelt. Vi ser positivt på utvecklingen framåt och har på väldigt kort tid lyckats identifiera kritiska delar som vi nu åtgärdar. Vi ser en ljus väg framåt med positiva synergier med Bonnier News – och det ska bli väldigt kul att börja jobba med den lokala marknaden, där är vi än så länge ganska omogna.

Bonnier News och Mittmedias vd:n Anders Eriksson har tidigare sagt att Mittmedia nästa år ska leverera svarta siffror.

Är det möjligt att få Mittmedia lönsamt till år 2020?

–Ja det är det. Det är därför vi i ett ganska högt tempo nu gör ganska omfattande förändringar. Vi har stark tilltro till att vi kommer att lyckas. Förra månaden till exempel backade vi 24 procent. Nu i maj stänger vi på 16 procent, så vi ser förbättringar i regionernas lokala försäljningar på kort tid. Det finns många lågt hängande frukter som vi baserat på synergier kommer att kunna fixa till.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Alexander LydeckerMittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.