Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

44 sidor kunglig bebisyra

Publicerad: 18 Augusti 2011, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Teorier om när prinsessbarnet "blev till", Daniel Westlings föräldrars reaktioner och namnförslag på tronarvingen. Nyheten om att kronprinsessan Victoria är gravid slog igår ner som en bomb i media.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetExpressenSvDDagens Nyheter

44 sidor. Så mycket skrev de stora tidningarna om kronprinsessan Victoria och Daniel Westlings gravididet efter att nyheten briserade strax efter 15:00 igår.

Flest sidor, 20, hade Expressen. Chefredaktören Thomas Mattsson skrev också ett långt blogginlägg om förhållandet mellan tidningen och kungahuset. Framför allt argumenterar Thomas Mattsson för vikten att låta kungahuset ha ett privatliv.

"Att rollen som statschef går i arv legitimerar ofta en exceptionellt närgången journalistik, men det är också viktigt att balansera alla intressen och att respektera kungafamiljens lika legitima önskan om att försöka få leva ett någotsånär normalt liv. Det går väl, är vi säkert överens om, sisådär med den balansgången ibland men den som tror att de stora etablerade redaktionerna bara bufflar på för att få göra sina löpsedlar eller tv- och radioprogram vet faktiskt inget alls om kungabevakningen".

Även konkurrenten Aftonbladet slog på stora trumman, med 18 sidor om den blivande tronarvingen under vinjetten "Gravid-extra".

I kvällstidningarna hann flera vinklar avverkas och båda tidningarna hade rubriker som "Hela Ockelbo har bebislycka", "Släkten visste ingenting alls", "Pressen på prinsessan" och "Ja, det är ett kärleksbarn".

I morgontidningarna såg det kanske inte helt överraskande annorlunda ut. Svenska Dagbladet drog visserligen med en stor bild på Daniel och Victoria men valde att bara ägna 3 sidor åt nyheten.

Tidningen passade också på att ge kungen en gliring med rubriken "Nu vänder livet blad" på förstasidan.

Metro gjorde 2 sidor på nyheten, men satsade också stort på förstasidan.

– Vi gjorde inte så mycket på det men vi är mycket nöjda med förstasidan, säger nyhetschefen Leif Granlind.

Minst utrymme fick nyheten i Dagens Nyheter, som nöjde sig med att kortfattat berätta om graviditeten på sidan 10. DN var också den enda tidning som inte drog på en stor bild av Victoria och Daniel.

Istället var det en artikel om den nya skräplagen med rubriken "Skräpet är kvar" som fick störst plats på förstasidan.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.