Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

24Sverige kämpar för överlevnad: ”Lokal gratisjournalistik har en framtid”

Publicerad: 4 Juli 2019, 09:41

Jeanette Lindström är vd för konkursdrabbade 24Sverige.

24Journalistik slåss för att starta upp sina nyhetssajter igen. Att koncernen nekades mediestöd är obegriplig för vd:n Jeanette Lindström: ”Det är politikerna som styr medlen, och de har visat hur de prioriterar”.


Ämnen i artikeln:

Lokalpressdigitalt

Som Dagens Media redan berättat har 24Sverige ansökt om konkurs

Bolaget, som delägts av Mittmedia, Nossevo Invest och Lindmark Media har på senare tid stött på motgångar. Hösten 2018 drog sig krisdrabbade Mittmedia ur satsningen – efter att man startat upp verksamhet på flera platser i Sverige året innan. Bonnier News som köpte Mittmedia, har inte heller haft något intresse av 24Sverige, som består av 15 gratissajter på olika svenska orter, och som riktar in sig på hyperlokal journalistik. 

När mediekoncernen sedan nekades mediestöd, drog sig även Nossevo Invest ur. En väldigt stor besvikelse, berättar vd:n Jeanette Lindström. Enligt henne har 24journalistik som moderbolaget heter, faktiskt gått med vinst under 2019 års start, efter kostsamma expansioner och röda siffror i några år.   

Jeanette Lindström berättar emellertid för Dagens Media att det hänt en del sedan konkursansökan lämnades in den 3 juli.

– Vi drar i trådar med hjälp av konkursförvaltaren, för att få möjlighet att starta upp igen. Exakt hur det ska gå till kan jag inte svara på just nu, men vi har lite planer på det och jobbar på ett par spår.

Gäller det alla era sajter?

– Det kan jag inte svara i nuläget, men baserat på den enorma respons som vi har fått av våra läsare sedan nedläggningen blev känd, är svaret enkelt. Vi har haft en enorm anstormning på våra Facebooksidor, säger hon och fortsätter:

– Med en halv miljon läsare varje vecka, blir vår nerläggning ett stort hål för många.  

Att 24Sverige inte fick ta del av något mediestöd är obegripligt, enligt Jeanette Lindström, och det är uppenbart att det rör upp känslor. 

– Det är politikerna som styr medlen, och de har visat hur de prioriterar, säger hon. 

Vad angavs för skäl till att ni inte fick mediestöd?

– Ett ganska felaktigt tycker jag. I ansökan ser vi att vi uppfyller kriterierna för att få medel. Men man har betraktat oss som en och samma redaktion – och det kan jag inte förstå. Beslutet går inte heller att överklaga. Vi finns på 15 orter och gör lokaljournalistik i 15 kommuner med olika personer. Det är en jättekonstig motivering.

Hon fortsätter:

– I stället för att se vad vi producerar och bidrar med till befolkningen i kommunerna, i form av dagliga gratis nyheter, så har man fokuserat på hur vi organiserar oss internt. Det förstår jag inte.

24Sveriges runt 20 anställda är lediga idag, och det är oklart när och om de får komma tillbaka till jobbet. 

– Vi har mycket möten inbokade där vi tittar på lösningar. Jag kan inte lova att vi ror i hamn något, men jag gör mitt yttersta för personalens skull, och för att vi snabbt ska vara i drift igen. 

Hur påverkas era kommersiella samarbetspartners och annonsörer?

– Vi har haft möten och har bokade möten med våra största annonsörer. Vi följer en plan vi gjort upp för att göra en snygg avslut, säger hon. 

Bland de största annonsörerna finns Svensk Fastighetsförmedling, lokala Ica-handlare, mäklare och bilhandlare. 24Sverige har även en riksaffär och i Stockholm är säljbolaget Leeads en av bolagets största samarbetsparners.

Den digitala annonsaffären lyfter inte för mediebolagen. Hur ser ni på möjligheten att tjäna pengar framöver, om ni kan fortsätta? 

–Jag tror att vi är tidig ute med 24Sverige och 24Journalistik. Jag är ödmjuk inför frågan och kanske har helt fel – men jag kan inte se hur dagens ungdomar i framtiden kommer att vara positiva till inlogg och att betala för sina nyheter. Inte om man ser till hur man agerar i sociala medier och det digitala. Jag tror att lokal gratisjournalistik har en framtid, säger hon och fortsätter:

– Det finns ingen 20-åring idag som betalar för nyheter. Därför har vi varit det enda alternativet. 

Jeanette Lindström berättar om planerna på lönsamhet 2019, som gick enligt plan. 

– I år skulle vi casha ut och vi har gått med vinst sedan i januari. Vi har gjort vändningen från förlust till vinst – men nu mötte vi en tuff juli. Mediestödet blev inte av och Nossevo Invest tappade därför intresset för att satsa vidare. 

24Journalistik, som är 24Sveriges moderbolag, gick back med drygt 13 miljoner kronor förra året, och omsatte 21 miljoner kronor. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Lokalpressdigitalt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev