söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

”2011 - ett styrkebesked”

Publicerad: 16 februari 2012, 07:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32

Schibsted Sverige gjorde ett starkt 2011 och avslutade året ännu starkare. Mest nöjd är vd Raoul Grünthal med Aftonbladets utveckling.

Ämnen i artikeln:

Schibsted

HW

Henrik Widell


Schibsted Sverige ökade omsättningen till 4 247 miljoner kronor under 2011 och gjorde en vinst, före räntor, skatt, avskrivningar och amorteringar på 526 miljoner kronor.

– Vi är naturligtvis nöjda med vårt 2011 och kanske allra mest nöjda med andra halvan av året. Där ser man framför allt att Aftonbladet inte bara behåller sin marknadsledare position, utan förstärker den, säger Raoul Grünthal.

På helåret minskade Aftonbladets både omsättning, 2 239 miljoner kronor, och resultat, 310 miljoner kronor, men hade en stark avslutning på året. Vinsten för fjärde kvartalet ökade till 124 (57) miljoner kronor.

– Det är ett styrkebesked och vi känner att vi går in på ett starkt sätt i 2012.

Sett på helåret är dock trenden tydlig, pappersprodukterna tappar i omsättning och i resultat medan de digitala medierna fortsätter att växa.

– Den digitala transformationen har varit en tydlig trend under 2011 och kommer att fortsätta vara det också under 2012. Det är ingen hemlighet. Det som kanske har överraskat är hur otroligt snabbt övergången till mobilen har gått.

Hur ser Schibsteds strategier ut på det området?

– Det är förstås en utmaning och innebär en omkastning. Samtidigt är våra medier på det området än mer marknadsledande än vad de är på online i övrigt.

Hur ser resten av 2012 ut för Schibsted Sverige?

– Man kan knappast gissa med tanke på det konjunkturella läget men 100 procent säkert är att vi fortsätter vår strategi att stärka oss på den digitala sidan.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev