Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

20 tjänster försvinner på TT Nyhetsbyrån

UPPDATERAD. Totalt 20 tjänster på redaktionen och försäljningsavdelningen försvinner på TT Nyhetsbyrån.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 19 September 2014, 05:11
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:28

Ämnen i artikeln:

TT Nyhetsbyrån

Bakgrunden till omorganisationen, som innebär att totalt 20 tjänster försvinner, är att TT, Scanpix och TT spektra gått samman.

– Det här ska ses som sista delen i den integrationen. Vi ska samordna vår planering och vår produktion och då hittar vi möjligheter att göra kostnadsminskningar, vilket är viktigt för oss. Vi sammanför de redaktionella enheterna under en och samma ledning och kan minska 16 tjänster på redaktionen, säger Mats Johansson, redaktionschef på TT, till Dagens Media.

Minskningarna på redaktionen gör att man kan spara 11-12 miljoner kronor, enligt honom.

– En annan sak i det här är att vi möter ändrade kundbehov. Vi måste ha nyhetsprodukter och ett nyhetsflöde som är anpassade för digital användning. Nu sitter vi i gamla system, vi måste jobba på ett bättre sätt med text, bild och video.

Fackliga förhandlingar inleds i dag. Mats Johansson hoppas att man ska kunna minimera antalet uppsägningar med naturliga avgångar så långt som möjligt.

– Det är tråkigt att vi får en minskad personalstyrka men vår personal är medvetna om vad som händer i branschen och inser behovet av att vi måste bli ännu effektivare.

Även försäljningsavdelningen drabbas.

– Vi är inget bolag i kris, men vi jobbar med tiden och gör om för att skapa bättre produkter, säger Lina Hedenström, vice vd på TT, till Dagens Media och fortsätter:

– Dagspress som är vår stora affär historiskt är en bransch som har varit i kris och vi kan inte blunda för det. Det som har gått sämre på sälj är styckbildsförsäljningen, det har minskat drastiskt. Vi ser en annan typ av affär än tidigare och det är därför vi ställer om. Vi tror till exempel att vi kan öka försäljningen när det gäller redaktionell outsourcing och jobba mer med konceptförsäljningar av alla typer av innehåll, snarare än produktförsäljning.

Totalt försvinner fyra tjänster på säljavdelningen, samtidigt som två nya tjänster inträttas.

– Det är för att göra förflyttningen till en annan typ av organisation, säger Lina Hedenström.

I samband med omorganisationen har försäljningschefen Johan Emtefall valt att sluta.

Ämnen i artikeln:

TT Nyhetsbyrån

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.