Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

110 miljoner till Centerpartiet

Publicerad: 22 Juli 2010, 07:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:44

Pengarna från försäljningen av Centerpress fortsätter att göda Centerpartiet.


Ämnen i artikeln:

Centerpartiet

När tidningskoncernen Centerpress såldes 2005 blev Centerpartiet Sveriges i särklass rikaste parti. 1,8 miljarder kronor gav affären.

Enligt Aftonbladet placerades pengarna i det nystartade bolaget Randello Invest, som när börsen började vända uppåt under 2009 placerade hälften av pengarna i aktiefonder.

Den vågade placeringen slog väl ut.

Utdelningen för 2009, som kommer lagom till valåret, blev 110 miljoner kronor – rätt ned i partikassan. Det skriver Aftonbladet i dag.

För valkampanjen har Centerpartiet avsatt 65 miljoner kronor. En tämligen hög siffra sett till partiets storlek.

Som jämförelse kan nämnas att Socialdemokraterna avsatt 70 miljoner kronor.

– Men vårt parti fungerar lite annorlunda än de andra. Eftersom vi har en stark partikassa tar vi mycket kostnader även för de lokala kampanjerna, sade kommunikationschefen Lena Forsman tidigare i år till Dagensmedia.se.

Centerpartiet lade enligt tidningen Riksdag & Departement 50 miljoner kronor på valkampanjen inför riksdagsvalet 2006.

De 15 extra miljonerna ska dels användas till tv-reklam, en kanal som inte användes alls under valrörelsen 2006, samt till att ”nå ut i storstadsregionerna”, där partiet har svagt stöd.

Centerpartiet jobbar med reklambyrån Waters Widgren/TBWA samt mediebyrån Scream.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Centerpartiet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev