Dagens Media Magasin
Nytt nummer ute – Från sparpaket till paket-business
Publicerad: 11 mars 2020, 06:51
Ett färskt, innehållsspäckat nummer av Dagens Media är ute – och dessutom i ny kostym.
I dag landar ett färskt nummer av Dagens Media hos prenumeranterna i vilket vi bland annat tittar närmare på: ✓ Mediehusens kringaffärer ✓ Lärdomarna från testballongerna ✓ Hur Hear ska utmana nätverksbyråerna.
I årets andra utgåva, som har fått ny layout, djupdyker Dagens Media i mediehusens jakt på nya intäkter. När de traditionella intäkterna från annonsering och läsare viker tvingas mediehusen testa nya vägar framåt.
Dagens Medias Hanna Frick och Linnéa Kihlström har pratat med tolv tidnings- och tidskriftsförlag om vilka intäkter som kommer att bli viktiga framåt. Vilka initiativ har varit lyckade och vilka har man valt att skrota? Flera av tidningarna satsar stort på distribution. NTM:s nytillträdde vd Lina Hedenström svarar på varför.
På mediebyråmarknaden seglar de oberoende nätverksbyråerna upp som konkurrenter till nätverksbyråerna. Dagens Medias Madeleine Nilsson har besökt oberoende Hear för att prata med den nyblivne vd:n Urban Hilding, Catharina Kinberg och Jochum Forsell om hur man ska bli en byrå att räkna med på marknaden.
Dessutom har Dagens Medias Janne Næss talat med Vizeum, Zenith och Mediacom om hur det är att ingå i ett nätverk samt vilka deras största utmaningar är framåt.
Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.
Mer ur innehållet i Dagens Media, nummer 2 2020
Special – Mediehusens jakt på nya intäkter
✓ Från sparpaket till paket-business
✓ Tio mediehus om de viktigaste intäkterna framöver
✓ Kurser, resor och e-handel ska lyfta tidskriftsförlagen
✓ Misslyckandena som blev viktiga lärdomar
Fördjupning – Byråernas framtid
✓ Så ska Hear utmana nätverksbyråerna
✓ Tre vd:ar om mediebyråernas största utmaningar
Analys
✓ Fredrik Hallberg: ”If looks could kill, they probably will”
Profilen
✓ Ångest och oro driver Breakits nya vd Camilla Björkman
Media
✓ Hollywood-backad aktör ger sig in i streamingkriget
Målgrupp
✓ Så når du Generation Z
Tech
Slutordet
✓ Madeleine Nilsson: ”Vikten av att vara ensam kund minskar”