Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagens Media Magasin

”Köpsituationen kommer bli ännu mer komplex”

Publicerad: 10 Juni 2019, 06:09

Bråk om valutan, brist på transparens och lysande framtidsutsikter. Dagens Media samlar utomhusbolagen för att diskutera frågorna.


Ämnen i artikeln:

Outdoor ImpactVisual ArtClear ChannelJCDecauxStarcom

I mitten av maj blossade en debatt upp på Dagens Medias sajt, initierad av Starcoms printchef Lotta Waldemar. Hon förklarade hur hon efterfrågar mer fokus från utomhusaktörerna när det kommer till transparens och leverans, och hävdar att bolagen fokuserar mer på egna vinstintressen än på att utveckla mediet från ett branschperspektiv.

Universitetsmedia-gruppens vd Robert Bryhn kastade även han in ett vedträ i elden, genom att bland annat ifrågasätta rimligheten i att de två största aktörerna, Clear Channel och JCDecaux till 98 procent äger Outdoor Impact, bolaget som står bakom den mätvaluta som enbart JCDcaux och Clear Channel helhjärtat ställer sig bakom. Utomhusaktörernas oförmåga att enas kring en mätvaluta har bland annat fått konsekvensen att Ad City Media inte redovisar sina siffror i Outdoor Impacts system, och att Visual Art bara redovisar sina analoga skyltar.

Clear Channel, JCDecaux, Outdoor Impacts styrelseordförande Carl Wåreus och Visual Art gav Lotta Waldemar och Robert Bryhn svar på tal i repliker på Dagens Medias sajt.

Redan innan Lotta Waldemar gjorde sitt utspel hade bland annat JCDecaux och Clear Channel tackat ja till att medverka vid Dagens Medias samtal där utomhusmediets framtid, och bland annat den komplexa mätfrågan, skulle avhandlas.

Men när beslutet togs att även Lotta Waldemar och Robert Bryhn skulle bjudas in, drog sig Clear Channel och JCDecaux ur. Clear Channel angav i ett mejl att ”det inte kändes rätt att riktning och fokus ändrats” och JCDecaux meddelade att de inte ville ställa upp eftersom de repliker som kommit in till Lotta Waldemar från konkurrenterna varit så otydliga.

Läs hela diskussionen i det senaste numret av Dagens Media. 

Här tecknar du dig för en prenumeration.  

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev