Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Dagens Media Magasin

Här är nya utgåvan av Dagens Media

Publicerad: 5 Juni 2019, 12:01

När allt fler mediehus låser in innehållet i reklamfria zoner sätter det käppar i hjulen för annonsörerna. Hur stort är hotet mot reklamen? Dagens Media har pratat med publicisterna och annonsörerna om hur de ser på den nya annonsmiljö som växer fram.


Ämnen i artikeln:

Dagens Media

De stora mediehusen satsar allt hårdare på abonnerade tjänster och premiummaterial. Annonsaffären krymper och prenumerationsaffären växer. Det menar samtliga mediehus som Dagens Media har talat med i det senaste numret av tidningen. 

”Det är viktigt för mediebranschens fortlevnad att inte vara för beroende av den konjunkturkänsliga annonsaffären”, säger exempelvis Josefine Kvarnstörm, director of Schibsted brand studios till tidningen. 

Samtidigt gör tv-bolagen massiv reklam för sina annonsfria premiumtjänster. Något som Coops marknadschef Marie Wedin är starkt kritisk mot. ”Jag blir förvånad när reklamfinansierade medier i dag så tydligt pushar för reklamfritt innehåll, vilket ger intryck av att reklam är odelat negativt för mottagaren”, säger hon. 

TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger svarar på Marie Wedins kritik i den annonssspecial som Dagens Media viger 12 sidor i senaste numret. 

Läs mer om hur annonsörerna ska tackla det nya medialanskapet där allt mer material låses in och hur publicisterna ser på annonsaffären i Dagens Media nummer 5, 2019

Har du ingen prenumeration kan du teckna en här

Mer ur innehållet i Dagens Media nummer 5, 2019: 

• Vilse i streamingdjungeln? Svenska techbolaget Playpilot vill bli ett Spotify för rörlig bild. 

• Vi träffar CNN-ägda Great Big Story som avslöjar hur de får klippen att flyga i sociala medier. 

• DISKUSSION. Åsikterna om utomhus är starka. Utomhusbolagen ser olika på valuta och transparens. Till samtalet dök sex aktörer upp – två valde att avstå efter att Starcoms printchef redan piskat upp stämningen en smula i en debattartikel på Dagens Medias sajt. 

• INTERVJUN. Hon tog nyligen över rodret för Sveriges Annonsörer. Hanna Riberdahl om sin tro på kommerisell yttrandefrihet och ett tätare samarbete med mediehusen. 

• EXPERTEN. Så får man annonseringen att lyckas i esport-kanalerna. Spelexperten Niklas Odén, partner manager på United Screens, bjuder på sina bästa tips. 

• BACKSPEGELN. Midsommarkampanjen som McDonalds lanserade resulterade i världshistoriens dyraste Big Mac. Köparen var en framtida svensk komiker. Vem? Det får du reda på i tidningen. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev