Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagens Media Magasin

CNN fångar unga med ”äkthet”

Publicerad: 4 Juni 2019, 07:37

Pippa Scaife är kommersiell direktör på Great Big Story.

Foto: Janne Naess

CNN-ägda Great Big Story lever på reklamsamarbeten med varumärken. Dagens Medias magasin tog ett snack med Pippa Scaife, kommersiell direktör, om vad som får klippen att flyga i sociala medier.


”Ramadan in Turkey”, ”Teaching math lessons in the sky” och ”The most beautiful fruits and vegetables you’ve never seen”. Det är namnet på några av de tusentals minidokumentärer som CNN-bolaget Great Big Story (GBS) producerar. 

Bolaget startades i oktober 2015 och även om det ägs av CNN verkar man på egen hand. 2017 meddelade CNN att de kommer pumpa in 40 miljoner dollar i bolaget över de kommande två åren. GBS har 5,8 miljoner följare på Facebook och 3,7 miljoner prenumeranter på Youtube som vill ta del av de vanligtvis 2–3 minuter långa klippen från världen över. 

På besök i Stockholm för att delta på möten och prata under Dagens Medias event Rörligt berättar Pippa Scaife, kommersiell direktör för emerging brands på CNN International Commercial, att GBS från början grundades för att nå ut till en yngre målgrupp.

– Vi ville närma oss en yngre målgrupp och en publik som CNN i vanliga fall inte möter för att erbjuda något nytt i det digitala landskapet. 

Läs hela artikeln i Dagens Medias magasin, nummer 5, med utgivning den 5 juni. 

Här tecknar du en prenumeration.   

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.