Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagens Media Insikt
Publicerad: 22 Juni 2019, 05:43
Du har väl inte missat någon utgåva av Dagens Media Insikt? Nu får du som prenumerant tillgång till hela årets arkiv i digital form.
Ämnen i artikeln:
Dagens MediaHär hittar du innehållet från årets skörd av Dagens Media Insikt. Insikt är en del av Dagens Medias nya tjänst för premiumjournalistik, analyser och rapporter inom medieområdet, som just nu är under uppbyggnad.
Premiumtjänsten riktar sig till alla som jobbar med media och vill ta del ett innehåll som man har nytta av i arbetet.
Insikt vecka 8:
■ Helhetstänk, mandat och synergier – så lyckades DI få den organiska trafiken att skjuta i höjden
■ Kristin Heinonen: Så har våra medievanor förändrats under pandemin
■ Thomas Baekdal: Tre adtechtrender du som publicist måste ha koll på
■ Nytt verktyg ska vässa marknadsföringen hos företag
■ Marie Nilsson: Det har streamingbolagen att vänta i kriget där ingen kapitulerar – och alla satsar på mer av allt
■ VK Media köper majoritet av Tidningar i Norr: ”Potential till merförsäljning”
■ Allente: ”Vi måste vinna kampen om kundernas uppmärksamhet”
■ Replik: ”För små saker går inte att mäta i en panel”
■ Mediemarknaden ner 5,2 procent under 2020 – men digitala medier ökar
■ Ivar Arpi: ”Bulletin är ingen högersajt”
■ Martin Schori: ”Hur reagerar Bulletins läsare när den aktivistiska tonen på nyhetssidan uteblir?
■ Sveriges Tidskrifter: Bilden av en tidskrift måste utmanas
■ Acasts innehållschef om Clubhouse: ”Vi blir fler som delar på örat”
■ Byggmästaren ökar ägandet i Mitt i
■ De ska hjälpa Hockeyallsvenskan med kommersiella rättigheter
■ Emanuel Karlsten: ”Vi skördar frukten av att färre journalister ska göra allt mer”
Insikt vecka 7:
■ Svidande kritik i tio år gammal rapport – vad har medierna lärt sig?
■ Orvesto: Tidskrifterna tappar läsare i pandemin – men Offside raketökar
■ Orvesto: SvD och GP tar kliv uppåt – men Aftonbladet och Expressen fortsätter ner
■ Efter missarna: Ingen succé för Amazon i Sverige – men jätten väntas växa på sikt
■ Lars Herlin: Därför är lokala nyhetsbrev nästa stora medietrend
■ Nyhetsbrev kan ha rätt till mediestöd: ”Finns inga hinder”
■ Mediernas tio missar – från låg spridningsrisk till Emanuel Karlstens succé
■ ”Siffrorna talar sitt tydliga språk – kvinnorna vänder sina tidskrifter ryggen”
■ Lanseringen av skandinaviska Vogue skjuts fram
■ Di betalar tillbaka coronastödet
■ Medierna betygsätter sig själva – både ros och ris när coronabevakningen summeras
■ FHM-chefens hyllning: ”Det är tack vare medierna som vi nått våra mål”
■ Wolodarski om att tappa prisad medicinreporter: ”Hon har haft full journalistisk uppbackning”
■ Uppåt för Aftonbladets programmatiska affär
■ Växande kritik mot FHM:s agerande i sociala medier: ”Häpnadsväckande”
■ Hanna Stjärne: ”Aldrig i modern tid har SVT:s nyheter haft en sådan stor publik”
■ Utbrett missnöje med Årets Byrå – nätverksbyråer hoppar av tävlingen
■ Medier får svidande kritik: ”Ett totalt underbetyg åt utvecklingen de senaste 15 åren”
■ Clubhouse växer så det knakar – men på bekostnad av vad?
■ Ansvarsfrågan på Clubhouse – det säger juridiken
■ FHM om spridandet av Vetenskapsradions granskning: ”Vi har ett ansvar att möta informationspåverkan”
■ Stampen flyttar all redigering till Göteborg
■ Kritikerna som ifrågasatte svenska strategin: ”Medierna blev megafon åt FHM”
■ Jan Scherman: Svenskt rekord i direktsändningar – vad gör det med journalistiken?
■ Mediekompaniet siktar uppåt – ska öka med 30 procent
■ Kartläggning: Så såg annonsinvesteringarna ut under pandemiåret
Insikt vecka 6:
■ Stefan Melesko: Därför är mediernas ägarform central
■ HBO Nordic öppnar dörren för svensk reality
■ Anders Malmsten: Tidskrifterna behöver öka utvecklingstakten
■ Realtid hittar ny vd hos SEB: ”Ett spännande uppdrag med mycket ogjort”
■ HD-Sydsvenskan: ”Vi behöver erbjuda en mycket tydligare digital tidning” (Temavecka)
■ VK Media: ”Det svåra är att få en kontinuerlig tillväxt” (Temavecka)
■ Aftonbladets fokus 2021: öka de digitala intäkterna (Temavecka)
■ Stampen: ”Kraftigaste tillväxten sedan 1973” (Temavecka)
■ Dagens Industri: ”Viktigast är att våra prenumeranter läser oss ofta” (Temavecka)
■ Därför lämnar Nina Åkestam Google: ”Jag är för engagerad i jämställdhet och mångfald”
■ Google: Fem trender för att accelerera genom 2021
■ Boom för läsarintäkter i branschen – här är siffrorna för 11 varumärken (Temavecka)
■ Rekordtillströmning av nya prenumeranter till Readly under pandemin (Temavecka)
■ Bonnier News ökar vinsten – men hälften är stöd
■ Så kan annonsörer och medier utnyttja Clubhouse
■ Nord DDB rekryterar tv-profilen Karin Lindström
■ Expressens churnplan: lära sig mer om prenumeranterna (Temavecka)
■ Livesport lockar läsare till Gota Media (Temavecka)
■ Mediavision om den digitala prenmarknaden: ”Tidningarna möter en helt annan konkurrens” (Temavecka)
■ Breakit tillsätter chefredaktör: ”Ärofyllt att få förtroendet”
■ NYT världsledande på digitala läsarintäkter – har passerat 6 miljoner onlineprenumeranter (Temavecka)
■ Svenska Dagbladet tror på höga priser för journalistiken (Temavecka)
■ C More motverkar churn med personaliserat innehåll (Temavecka)
Insikt vecka 5:
■ Engagemanget hos DN-läsarna har varit rekordhögt (Temavecka)
■ Push-notiser om nytt innehåll minskar churnen från Discovery Plus (Temavecka)
■ Tre experter om lösningar för din digitala prenaffär – och utmaningarna (Temavecka)
■ Därför gör DN rekordresultat – trots pandemin
■ Så blir sportåret på Discovery: ”Beredda att planera om med kort varsel”
■ NTM satsar på att hålla fast vid sina prisnivåer – inte rabattera (Temavecka)
■ Massiva nedskärningar på TV4 – 100 tjänster ska bort
■ Martin Jönsson om sitt utökade ansvar: ”Ska skapa en gemensam strategi för redaktionell utveckling”
■ Så mycket ökar Di-gruppens resultat under pandemin
■ Tydligt lokalt utbud på varje marknad viktigt för Storytel (Temavecka)
■ AI ska hålla nere NWT:s churn (Temavecka)
■ Johan Eidmann lämnar Bizkit Havas
■ Breakits projekt ska lyfta entreprenörer i förorten: ”Lirar klockrent med vår vision”
■ Sporten tillbaka i rutan – så hanterar SVT och TV4 mästerskapen
■ Mötet med Amanda Lind – Sveriges Tidskrifter kräver redaktionsstöd
■ Kulturministern: ”Stöden har räddat arbetstillfällen för journalister”
■ Momsstriden avgjord: Miljonsmäll för LO Mediehus
■ Bekräftat: Jonas Rundgren lämnar Smartclip: ”Det är läge för mig att gå vidare”
■ Star ska locka vuxna abonnenter till Disney plus
■ Flera lokalmedier hotade – kulturministern fördömer angreppen
■ Rejäl tillväxt på den svenska streamingmarknaden under pandemiåret
Insikt vecka 4:
■ Tv-tittandet 2020: Kvinnor tittar mer på linjär-tv – Discovery och TV4 växer online
■ Omvälvande tider på innehållsmarknaden – så rustar operatörerna för att inte tappa mark
■ Skistar breddar varumärket – ska bli året-runt-aktör
■ Wavemaker hoppade av BSH-pitchen – nu går den till Carat istället
■ OMG-chef blir vd på PHD: ”En utmanarbyrå”
■ Franska medier sluter avtal om betalning med Google – TU vill se liknande för svenska publicister
■ Breakit byter ordförande – Stefan Lundell lämnar över
■ Group M släpper annonsalgoritm för B2B
■ Rekordresultat för Aller Media
■ Schibsted-chef till frågesportsappen Primetime: ”Spännande skede gå in i bolaget”
■ IUM lägger ner – blir Initiative och UM
■ Adon om att tappa Kindred: ”Självklart påverkas vi”
Insikt vecka 3:
■ Många byråbyten under Q4 – kunder som Kindred, Clas Ohlson, Max och Circle K väljer nytt
■ Icas marknadsdirektör: ”Vi hoppas hålla liv i såpan och Ica-stig i 20 år till”
■ Så påverkas tv-husens ledtider och årsavtal på sikt av pandemin
■ Schibsteds mat-tv boomar under pandemin: ”Tittarfördubbling sedan i somras”
■ OMG tar Resolution till Sverige – vinner Kindred
■ Klas Granström kommenterar tunga avhoppen från Expressen: ”Vi är bra på att utveckla talanger”
■ Bonnier News ledning får fortsätta vänta på kritiserade bonusar
■ ”Iprospect som varumärke ligger närmare den position vi vill ta”
■ SvD rekryterar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson från Expressen: ”En fantastisk rekrytering”
■ Fler prenumeranter och ökade läsarintäkter för Bonnier News Local förra året
■ Nine Agency köper in sig i Smarton Social
Insikt vecka 2:
■ Stefan Melesko: Kvällspressens satsningar har kostat mer än de smakar
■ 36 branschprofiler om 2021
■ Wolodarskis kraftiga kritik: ”Public service släpper fram lögner”
■ Lars Herlin: Så ser marknadsföringstrenderna ut bland bilhandlarna
■ Motiven bakom nätjättarnas bannlysning av Trump: ”Ren och skär krishantering”
■ TT:s nya organisation klar och på väg att sjösättas
■ Han blir ny Medieombudsman efter Ola Sigvardsson
■ Efter åtta år – DN byter redaktionschef
■ MMS vd: ”Fokus att få fram kvalitetssäkrade totalräckvidder”
■ Leif Holmkvist: ”För den som undrar hur det ska bli kan det vara bra att veta hur det var”
■ Granström om Expressens prishöjning: ”Vi måste fortsätta investera i produkten”
■ Fox-kanalerna borta: Nu försvinner även Disney XD
■ Google kommenterar Youtube-nedstängningen av Swebbtv: ”Strikta regler för uppladdningar”
■ Fredrik Wass: Fem medietrender inför 2021
■ Medieföretag på villovägar: Dags att bryta tystnadskulturen
■ Det här kan publicister lära av 2020
■ Anna Gullberg om medieåret 2021: ”Åldrande vita liberaler – en för smal målgrupp”
■ Här är mediebranschens 2020
Insikt vecka 51:
■ Anna Gullberg: Vem törs publicera Realtids granskning?
■ Mediehusens jakt på nya intäkter – så har paketaffären utvecklats under året
■ Kulturministern gläds åt färre vita fläckar: ”Jag har varit orolig”
■ Captivate vinner Hero Gaming efter rekordsnabb pitchprocess
■ Värvet har haft 10 miljoner lyssningar 2020 – värvar ny producent efter ”kanonår”
■ Professor: Betalväggar kan lösa teknikjättarnas makt över journalistiken
■ OMD om prisade McDonalds-konceptet: Annonser till hungriga på stan – en succé
■ Även Schibsted ser över annonspolicyn
■ Ilska hos medier som nekades stöd – här är listan över de som fick nobben
■ Rejäl prishöjning för Disney Plus väntar i Sverige
■ Därför inleder Mindshare och Hill+Knowlton Strategies ett samarbete
■ Brit Stakston om jävsituationen: ”Inte delaktig i besluten”
■ Ving rullar ut ny varumärkesidentitet – här är mediestrategin
■ Mediestödsnämnden har beslutat om nytt driftsstöd
■ Ras för kommersiell radio – tappar till SR
■ Schibsted i globalt AI-projekt – män kraftigt överrepresenterade i nyhetsbilder och artiklar
■ ”Vi har blivit pushade flera år in i framtiden”
■ Realtids chefredaktör om stämningshotet: ”Inte anständigt en demokrati”
Insikt vecka 50:
■ Publicisternas skilda strategier för att behålla läsarna
■ Så justerar tv, radio och utomhus sina priser inför 2021
■ Efter SVT:s intåg på Dplay: ”Ska bli ledande aggregerad streamingtjänst i Norden”
■ Lokaltidningen i Skåne ger ut extranummer – för att få presstöd
■ DN ser över annonspolicyn: ”Rör oss i en riktning där vi höjer ribban”
■ Stort engagemang för Hem & Hyras slow-tv-ljustest: ”Ett utslag av att vi vågar testa”
■ DN:s Greta-effekt: 6 000 nya provprenumeranter
■ ”Plattformar med inloggad miljö blir allt viktigare”
■ SVT plockade ned kritiserad dokumentär i tysthet
■ Carl-Vincent Reimers: ”Public service ingen förutsättning för ett fritt åsiktsutbyte”
■ Historiskt uppsving – digitala medier lyfter marknaden mer än väntat
■ Tidningsdirektörerna i protestbrev till PTS om Postnord
■ ”Den stora förändringen sker när 5G finns i full kapacitet”
■ Efter #vadvisarni – Dplay tar ned ”Ex on the beach”-säsong för ”utvärdering”
■ ”Streaming och gaming kommer öka rätt kraftigt”
■ Exchef på Discovery blir vd för nya PR-byrån Fuze
■ Cilla Benkö: ”Det måste finnas opartiska arenor”
■ Hem & Hyra och Villaägaren i kläm – så påverkas bevakningen av returpappersfrågan
■ Egmonts nya säljorganisation färdigförhandlad
Insikt vecka 49:
■ Coronakrisen lyfter Vuxen.se – samtidigt öppnar fler medieslag dörren för sexshoppen
■ Mitt i SVOD-kriget – marknaden redo för AVOD-satsningar
■ Här är medieplattformarna som ökar annonsintäkterna – trots pandemin
■ F-plus läggs ned – reportrar går till Bulletin
■ Allt åsiktsmaterial borta när Greta Thunberg tar över DN
■ Fem branschprofiler svarar: Så många abonnemang klarar hushållen
■ Anna Körnung ska få snurr på LO-tidning
■ Efter styrelsebytet: Inga beslut om att sälja Skånska Dagbladet – ”viktigt utveckla lokala medier”
■ DEL 1: ”Vi måste landa i en ny vardag” – Bella Goldman, Fredrik Wass och Malin Häger
■ DEL 2: ”Värdet på det som inte kan digitaliseras ökar” – Ewa Thorslund, Arash Gilan och Emmy Hyckenberg
■ DEL 3: ”Varumärken förväntas erbjuda en digital upplevelse i framkant” – Carl Wåreus, Natalie Tideström Heidmark och Jochum Forsell
■ Därför lägger Disney ned sin svenska Fox-kanal
■ Så ska Aller Media fånga Sveriges mammor
■ Så påverkas kulturjournalistiken av pandemin
■ Del 5: Skönhetssajten Lykos omvända strategi – vill minska konverteringen
Insikt vecka 48:
■ Facebooks tips till e-handlare: Låt algoritmerna göra jobbet under Black Friday
■ Viaplay står inför massiv expansion – här är planen
■ Del 1: Engagemangsmåttet viktigast i SvD:s konverteringsarbete
■ Del 2: Rätt innehåll och upplevelse avgörande för Storytel
■ Del 3: Dplays strategi: Snabb aktivering efter konvertering
■ Del 4: Readlys ”onboardingprogram” ska göra att användarna stannar
■ Stoppa pressarna har skaffat utgivningsbevis – men står fortsatt utanför det medieetiska systemet
■ SKR rasar mot att tidningarna slipper returpapperansvar – men TU håller fast vid sin linje
■ Därför låser DN upp sajten året ut: ”Journalistiken spelar en central roll”
■ Leif Holmkvist: ”Var fanns den kritiska coronagranskningen när den behövdes?”
■ Helle Klein om mediestöden: ”Bygger på en ålderdomlig dagspresslogik”
■ Com Hem och TV4 överens – tecknar flerårigt avtal
■ Contentsatsning ska få Vården.se att fördubbla omsättningen
■ Filmstaden stänger biograferna: ”Vi måste ta vårt ansvar”
■ Lokaltidningen drar i gång betalsajter: ”Hoppas kunna möta publiken i prisnivå”
■ Anna Gullberg: Nästa stora sparpaket är ditt skrivbord
■ Fem frågor som kommer att prägla mediedebatten
Insikt vecka 47:
■ Så tacklar förlagsjättarna tidskriftskrisen – här är strategierna
■ Thomas Baekdal: ”Publicister måste ta reda på hur användare faktiskt beter sig”
■ Efter larmen – kritiserade TV4-chefen petas
■ Ekot drabbat av stort coronautbrott
■ Carl Wåreus: Digital acceleration lämnar varumärken vid nya vägskäl
■ Poddlyssnandet skjuter i höjden
■ Hård smäll för lokalpressen när Postnord chockhöjer priserna
■ Stort internt missnöje kring att Greta Thunberg tar över DN: ”Kraftig kritik från minst ett femtiotal medarbetare”
■ Så ska Schibsteds säljorganisation bli mer kundcentrisk – breddar kompetensen med nyrekryteringar
■ DEL 1: S och M vill ha ny medieutredning
■ DEL 2: Hundratals år av nöd, stöd och död
■ DEL 3: USA och UK ger bild av krisens risker – med tidningsdöd och ”pink slime”
■ DEL 4: Gratispressen sätter hoppet till nya stöd
■ DEL 5: Public service kopplar greppet
■ DEL 6: Färre aktörer – med prenaffären i fokus
■ DEL 7: Fem frågor som kommer att prägla mediedebatten
■ DN släpper annonsfritt tillägg för digitala prenumeranter
■ Nedskärningar på Lokaltidningen
■ Åsa Barsness: ”Vi agerar för att skapa arbetsro”
■ Thomas Mattson om rekryteringen av ny vd till TU: ”Är ett attraktivt jobb”
■ Gratistidningarna: ”Reglerna riskerar att slå undan benen för många tidningar”
■ Ola Andersson: 7 digitala frågetecken efter det amerikanska presidentvalet
■ Oro på TT kring turordningslistor
■ NTM öppnar för artikelkommentarer igen – pilotprojekt på Norran
■ TV4-chefen tvingades lämna sina tidigare arbetsplatser
Insikt vecka 46:
■ Tiktok och Reels – allt hetare kanaler för magasinsförlagen
■ S och M vill ha ny medieutredning
■ Mediehusen tar strid om avgifterna i appar
■ Telia om arbetsmiljöproblemen: ”Vi har en bra dialog med TV4”
■ TV4 slår ifrån sig kritiken mot den utpekade chefen
■ Locket på från TV4 om arbetsmiljöproblemen
■ Fredrik Svedjetun: Vad hände med ”Nollmissionen”, Casten Almqvist?
■ Patrik Lundberg till DN
■ Missnöjet kokar på TV4 – medarbetare larmar om arbetsmiljöproblem
■ Uppgifter: Stoppa pressarna till salu
■ Tester igång – Youtube på väg in i MMS
■ Kraftigt ökat resultat för Stampen Media: ”Allt fler prenumeranter”
■ Café öppnar e-butik – köp görs genom klick på artikelbilder
■ Nent och Discovery lämnar Storbritannien – så förändrar det reklamens spelregler
■ TV4 lägger locket på om coronautbrottet
Insikt vecka 45:
■ De ska ta messaging-trenden till Sverige
■ Martin Gelin: Låt Quibis flopp bli en lärdom om samtidens medieklimat
■ Här är webbyrån som gasar trots pandemin – omsättningen ska fördubblas
■ Skånska Dagbladets ägare förbereder för försäljning – ändrar bolagsordningen
■ Flera på ”Nyhetsmorgon” har coronasymptom
■ TV4:s nya nyhetssajt i gång: ”Vi vill öka den digitala räckvidden”
■ Han ska lyfta VK Medias digitala affär
■ Efter sammanslagningen – Mitt i startar 25 nya tidningar
■ Här är tidningarna som får innovationsstöd: ”Jätteviktigt för våra satsningar”
■ C More flyttas från TV4 till Telia – oro i TV4-huset
■ Ännu inget nytt avtal mellan Com Hem och TV4
■ TT ska spara 28 miljoner – 28 tjänster berörs
■ Därför återvänder KD:s presschef Per Gudmundson till journalistiken
Insikt vecka 44:
■ Här är mediecheferna med högst inkomst – Nents Anders Jensen i topp
■ Här är mediebyråcheferna som tjänar mest
■ Nytt bråk: Com Hem-kunder kan bli utan TV4 – igen
■ Rapport från Mipcom: Tv-utbudet coronaanpassas
■ Kalmartidningar i strid om domännamn: ”Gota försvårar för nya aktörer”
■ Bonnier ser över utgivningstakten för Lokaltidningen
■ Klart: Playad in i MMS
■ Profilerade ledarskribenten lämnar Kristianstadsbladet
■ Nent Group: ”Räknar med ett skumpigt 2021”
■ Cookie-pooler ska stoppa ”apokalypsen”
■ Fastighetsnytt köper norska Estate Media: ”Ett plus ett blir tre”
■ Så stor del av de digitala investeringarna slukas av Google och Facebook
■ Här är vinnarna i mediebranschen – bolagen med högst marginal
Insikt vecka 43:
■ För första gången – här är mediernas samlade intäkter
■ Case: Därför testar Samsung liveshopping
■ Göteborgs-Posten startar Stockholmsredaktion
■ Newsvoice tillväxt rusar – så driver youtubers framgången
■ News55 vill öka intäkterna med ny premiumtjänst
■ Äldre leder ökningen för onlinevideo
■ Nya Tiders och Exakt24:s chefer: Därför ansluter vi oss till det medieetiska systemet
■ Fem branschprofiler om fenomenet liveshopping
■ Experternas tio råd: Så får du ihop kulturerna efter en sammanslagning
■ Konsten att fixa fusionen – företagen om utmaningarna efter storaffärerna
■ Storstadspressen fortsätter öka räckvidden
■ Tidskrifterna vänder ner – men uppåt för mat och fritid
■ Anna Gullberg: Storyn som ingen i mediebranschen vill göra
■ Kundrörelser Q3: Därför anlitar Adlibris mediebyrå för första gången
■ Uppgifter: Skånskan letar köpare – flera medieägare har fått frågan
Insikt vecka 42:
■ Nu ska alla ägna sig åt ”individuell journalistik” – därför öppnar det en helt ny marknad
■ Trots halverad budget – så lyckades Bilia öka trafiken under pandemin
■ Historiskt annonstapp under 2020 – men medierna tror på återhämtning 2021
■ Strategin bakom Sveriges nya tv-imperium – så ska Banijay dominera marknaden
■ Richard Orange: ”Det lärde corona mig om svenska medier”
■ Besparingar väntar på TT
■ Därför har du mycket att vinna på att hålla kvar dina medieinvesteringar
■ Travronden testar nytt grepp: Gör företagssponsrad reportageserie
■ IRM:s prognos för annonsmarknaden: ”Viss återhämtning under 2021”
■ Joakim Lundell: ”Man måste ha respekt för tittarna – det är där som tv-husen ligger efter”
■ Sparpaket på Egmont i Malmö – 7 av 25 tjänster försvinner
■ Här är dagspressens upplagor – stödansökningarna tvingar fram redovisning
■ Kampen mellan kvällstidningarna – chefredaktörerna om vad som blir avgörande i slaget
■ Martin Gelin: ”Techjättarna kan hjälpa Trump att krossa USA:s demokrati”
■ Expressen ser över samdistribution med Aftonbladet
■ Medieforskaren: ”Kvällspressen är illa ute”
Insikt vecka 41:
■ Kvällspressens nya kris – från digitala hjältar till marknadens förlorare
■ Lars Herlin: Det betyder förändringarna hos Schibsteds storägare
■ Mediebyråerna rustar olika inför Amazon – Tre kronor om strategin att starta byrå
■ Så lyckas du på Amazon – därför krävs en bredare strategi
■ Efter Banijays uppköp – Sto-Cph och Nordisk Film TV läggs ned
■ S-ledamöter motionerar för ”Googleskatt”
■ Därför lämnar Group M Sveriges Mediebyråer
■ Expertens råd – så vässar du din e-handel
■ Topplista: Här är mediebolagen som köper mest medieutrymme
■ Uppåt för produktionsbolagen
■ The Local passerar 30 000 betalande medlemmar
■ Minskad omsättning för gratistidningarna – och vinstras för Mitt i
■ Telenor: ”Kostnadsbesparingen med OTT ska gå till kunderna”
■ Kristna Världen idag kammar hem miljonstöd – nu söker tidningen även coronastöd
■ Stökigaste debatten i mannaminne: ”Fox News borde ha haft en plan B”
■ Mikael Nestius: ”Mittmedia klarar lönsamhetsmålet”
■ Minskade intäkter för tidskriftsjättarna – men rekordresultat för Aller Media
■ DN avstår 65 miljoner kronor i år – söker inte statsstöden
Insikt vecka 40:
■ Wavemaker hoppar av försvarspitchen för Bosch Siemens
■ Experterna om kvällspressens annonspaket: ”Konkurrenskraftiga alternativ till jättarna”
■ Schibsted når milstolpe – drar in 1 miljard norska kronor på digitala användare
■ Medieforskaren om plattformstjänsternas affärsmodell: ”Inte hållbar”
■ Därför lämnar jättarna Readly: ”Inte tillräckligt lönsamt”
■ Experterna om kvällspressens annonspaket: ”Konkurrenskraftiga alternativ till jättarna”
■ Tidsam: ”Historiskt sett har vi höjt runt 2 procent”
■ Så lyckades Hemnet öka sin annonsaffär under coronautbrottet
■ Cilla Benkö om rasismuppropet: ”Vi agerade direkt”
■ Flera sjuka i covid-19 på Expressen
■ Expressens fackklubb kräver tydligare riktlinjer för hemmajobb
■ Bauer släpper ny poddplattform
■ Fortsatta räckviddstapp för många titlar – men Sydsvenskan klättrar
■ NWT:s avgående vd: ”Vi behöver nog inte skämmas”
■ Ökad vinst för många radio- och tv-bolag – men Bauer Media tappar
Insikt vecka 39:
■ Därför bygger Betsson egen contentstudio
■ Schibsted och Bonnier släpper gemensam videoprodukt
■ Ökade intäkter för adtech-bolagen 2019
■ Så lönsamma är svenska tidningar jämfört med andra europeiska
■ Jaktmagasinet Big Game läggs ned
■ Amazon i topp på svenska Google
■ Aftonbladet om Fredrik Virtanens comeback: ”Tror inte på yrkesförbud”
■ Fredrik Virtanen skriver för Aftonbladet igen: ”Blir säkert mer”
■ Travronden besviken över avslag: ”Vi ser allvarliga brister i mediestödet”
■ Clear Channel tvingas säga upp personal
■ Fokus söker mediestöd: ”Nödvändigt för att inte äventyra verksamheten”
■ Ola Sigvardsson slutar som Medieombudsman: ”Dags någon annan tar över”
■ Klart: Här är tidningarna som får coronastöd
■ Sveriges Tidskrifter uppmanar medlemmarna att söka krisstöd
■ GP satsar på influencer-bevakning – vill fånga unga läsare
■ Dags att döda myten om gamern – så når du den nya e-sportaren
Insikt vecka 38:
■ Annonsörerna om prispressen: ”Underskattar oss som köpare”
■ Olof Lundh: ”Jag är orolig för journalistiken”
■ Ola Andersson: Har Tiktok passerat sitt bäst före-datum?
■ Martin Gelin: ”Ytlig radikalism kan bli riskabel pr-strategi”
■ Här är höstens hetaste adtech-trender
■ Så ska influencerbolagen öka tillväxten
■ Leif Holmkvist: ”Distansarbetet tidigare få förunnat”
■ Clear Channel backar – konkurrenten JCDecaux ökar
■ Glädjesiffror för utomhusbolagen – folkmyllret är tillbaka
■ Det säger forskningen om distansarbetet
■ Minskade intäkter för säljbolagen 2019
■ Ras för räckvidden i linjär-tv
■ Mama.nu flyttar in hos Expressen.se
■ Disney Plus slår sig in i Sverige med lågpris
Insikt vecka 37:
■ Corona prövar ledarskapet – sex mediechefer om utmaningarna
■ Thomas Baekdal: Pandemin banar väg för mer flexibla event – som pågår jämt
■ Ola Andersson: Så hamnade Tiktoks moderbolag Bytedance i en återvändsgränd
■ Nent om senaste fotbollsrättigheterna: ”Siktar långsiktigt”
■ Felaktiga siffror om prislappen på Mitt i
■ Stora förluster på konsoliderad lokaltidningsmarknad
■ Allt du behöver veta om Disney Plus lansering
■ Discoverys vändning – gör plusresultat
■ Så går det för Omnis premiumtjänst: ”Vi har krossat målen”
■ DN och DI ökar vinsten – men ras för Expressen och Aftonbladet
■ Influencerbolagen som ökar – och tappar mest
■ Uppgift: Realtid planerar sälja
■ Mårten Schultz: ”TF ett privilegium som bör behandlas med försiktighet”
■ Discovery om C More-samarbetet: ”En unik möjlighet för oss”
■ Därför gör människor motstånd – och så kan du få med dem på tåget
■ Emir Osmanbegovic tillbaka till Discovery
Insikt vecka 36:
■ Bolag för bolag – så mår mediebyråerna
■ Göran af Klercker, vd på Publicis Groupe Sverige: ”Vi kommer för evigt att ha en mer flexibel arbetsplats”
■ Ola Andersson: Därför hamnade Tiktok i den amerikanska skottgluggen
■ Så påverkas Aftonbladets lokalsatsning av corona
■ Lena K Samuelsson: ”En glasklar delegering på Aftonbladet”
■ Anna Gullberg: ”TF tycks inte spela någon större roll för Aftonbladets publisher”
■ Lena K Samuelsson: ”Gullberg verkar veta lite om utgivarskap online”
■ Anna Gullberg: Aftonbladets farliga utgivarspel – vem tar egentligen utgivarbesluten?
■ Rekordras för medieinvesteringarna 2020: ”Värre än finanskrisen”
■ Fortsatt hemarbete för radiobolagen
■ Under corona – SVOD-tillväxten minskar
■ Efter stödpengarna – Bonnier News Local fastanställer
■ Hemfrid byter byrå – och satsar på poddreklam
■ Framtiden oklar för herrmodesajten Manolo
■ Aller media ökar investeringarna under corona
■ Sveriges Mediebyråer svarar på kritiken om nedläggning
Insikt vecka 35:
■ Massiv kritik mot prispressen i pitcher: ”I slutändan drabbas annonsören”
■ ”Vi delar åsikten om att prispress kan drabba annonsören negativt”
■ Så boostar du din e-handel
■ Ola Andersson: Tiktok – en storpolitisk maktfaktor
■ Facket rasar mot Claes de Faires fallskärm från Mitt i
■ Olika coronastrategier för de lokala mediehusen
■ Så blir coronahösten för Stampen, Schibsted och Bonnier News
■ Så rustar tv-husen för coronahösten
■ Tidskriftsförlagen går tillbaka till kontoren i höst
■ Så ska utomhusbolagen möta coronahösten
■ Experterna om TV4:s distributionstapp: ”Den totala kraften och konkurrensen minskar”
■ Fältet ligger öppet för att sänka skatteintäkterna till public service
■ Anders Eriksson om Expressens mångmiljonförlust 2019
■ Expressen omorganiserar för att nå de yngre: ”Den ena målgruppen väjer inte för den andra”
■ OMG:s retailbyrå till Sverige
■ Chefredaktören: ”Vi har ingen osund klickhetsande kultur på Expressen”
Insikt vecka 34:
■ Här är mediebyråerna som fått nya kunder – Systembolaget och Åhléns byter partners
■ Ola Andersson: Så blev Tiktok appen alla techbolag vill kopiera
■ Acast, Tiktok och Hulu – I år ska alla ha eget annonsverktyg
■ Han släpper bok om jakten på klick: ”Jag har sett alla möjliga kolleger drabbas”
■ Hemmakontoret kan vara här för att stanna – Här är ergonomens råd och fackets krav
■ Patrik Vincent om den nya, hopslagna tidningen och organisationen
■ Hear om hösten: ”Flexibiliteten är här för att stanna”
■ Bonnier betalade mer för FLX än för Mittmedia
■ Fördubbling av arbetslösa säljare och journalister
■ Minskad omsättning för Hear
■ Svaren från Anders Ygeman om Postnords halverade utdelning uteblir
■ Annonsras på 2 miljarder i år – så ser medierna på hösten
■ Ny vd för Banijay Nordic – Karin Stjärne lämnar
■ Blygsam vinst för Fokus – men magasinet bäddar för framtiden
■ Lars Grafström lämnar sin direktörspost på Alma Talent
■ Tufft för Aftonbladet 2019
■ Corona får Idol att skruva på upplägget
■ H&M:s nordiska jättepitch avgjord – de vann uppdraget
■ Så går det för Breakits prenumerationstjänst: ”Goda möjligheter att slå budget”
■ Anette Novak om Tiktok: ”Vi behöver öka medvetenheten”
■ TU om coronastödet: ”Behövs mer pengar på sikt”
■ Här är de 221 tidningar som sökt coronastöd
■ Här är detaljerna för det extra mediestödet
■ Expertens tips: Så får ditt varumärke genomslag på Amazon
■ Bekräftat: Jessica Bjurström lämnar Komm för KAK
■ Ekonomisk uppförsbacke för Stampen
■ Sprintads nya affärsområdeschef: ”En lyx att få ta över”
■ Nya boken kan ge Cissi Wallin fängelse: ”Svindlande såklart”
■ Förlaget svarar på Cissi Wallins kritik: ”Manuset lika bra utan utpekanden”
Sommaruppehåll
Insikt vecka 26:
■ Experterna: Så utvecklas marknaden resten av 2020 och 2021
■ Svenska Facebookchefen: ”Bojkott inte rätt väg”
■ Netflix-chefen ökar trycket i Norden: ”Vi ska hitta de mest fantastiska historierna i Sverige”
■ Thomas Baekdal: ”Alla publicister har egen affärsmodell i framtiden”
■ Efter SJ och Oatly – svensk bolagsjätte stoppar annonseringen på Facebook
■ Därför kommer 5G att revolutionera
■ Så når du migranterna: ”Världens mest ambitiösa målgrupp”
■ Krisen ger läsardialogen ny fart
■ Aftonbladet samlar nyheterna i jätteorganisation
■ Klart: Så ser Aftonbladets sparplan ut
■ Direktpress chefredaktör om övertagandet av Mitt i: ”Vi står fast vid vårt kärnuppdrag”
■ Därför är digitala event här för att stanna
■ Telia svarar på kritiken i norsk tv-konflikt: ”Finns tydliga principer och regler”
■ Google går in i samarbete kring gemensam mätvaluta: ”Det är stort”
■ Gratistidningarna får halva vita fläckar-bidrag
Insikt vecka 26:
■ Så påverkar ”Svemester” mediekonsumtionen
■ Esporten får skjuts av corona
■ Chefredaktören lämnar Mitt i efter uppköpet
■ Viaplay om streamingmarknaden: ”Vi ser enorma möjligheter”
■ Politiker kritiserar Postnords planer på minskad postutdelning – Ygeman duckar
■ Kritik mot Telia i norsk tv-konflikt: ”Agerar med cowboy-mentalitet”
■ Lotta Cederbom: ”Som ledare går det inte att stänga in sig på sitt rum”
■ Discovery om teknikstrulet: ”Vårt största fokus att åtgärda problemen”
■ Sparpaket kan få samhällsreportrar att lämna Aftonbladet
■ Kraftig churn väntar streamingbolagen
■ Raset för printprenumerationer hejdat
■ Därför släpper Telenor en OTT-app
■ Thomas Peterssohn om köpet av Alma Talents titlar
■ Mitt i-köp blev fullträff för nio medieprofiler
■ Direktpress vice vd: ”Allt annat än ett fientligt övertagande”
■ Direktpress slås samman med konkurrenten Mitt i
■ Mitt under krisen – Newsner växer
Insikt vecka 25:
■ Historien bakom hur Robinson hamnade i Haparanda
■ Undersökning: Fler betalar för nyheter under corona
■ Så fyrdubblade Refunder Elons försäljning
■ Extra månadslöner till Aftonbladet-medarbetare som tvingas lämna
■ Bonnier News Local om förslaget att halvera utgivningen i Dalarna
■ Uppåt för affärsmagasinen i Orvesto
■ Här är dagstidningarna som ökar i senaste Orvesto
■ Affären som hotar LO Mediehus – och alla medlemsbaserade titlar
■ Jan Scherman: ”Varför denna tystnad om att Telias ordförande sitter på dubbla stolar?”
■ Bonnier News avslutar delar av korttidsarbetet
■ Filmstaden: ”Så länge vi har publik följer medieintresset efter”
Insikt vecka 24:
■ Det här väntar deltagarna på nya Robinsonön
■ Thomas Baekdal: Därför tar publicisterna datan i egna händer
■ Stampen: ”Papperstidningen central även om fem år”
■ Twitter vill förbättra relationen med svenska annonsörer
■ Isobel Hadley-Kamptz: ”Kaoset på NYT väcker frågor om vad journalistik är”
■ Outdoor Impact 2.0 rullas ut efter sommaren
■ Filter om Palmeutredningen: ”Hade förstört Filters trovärdighet”
■ Stiftelsen Affärsvärlden om valet av Börsplus: ”Många var intresserade”
■ NTM om korttidsarbetet: ”Nya avvägningar månad för månad”
■ Trots raset – kvällspressen och utomhus hoppfulla om vändning
■ Daniel Eriksson: ”Kvällspressen hämtar hem en del av sin affär i sina digitala kanaler”
■ Tidskriftsförsäljningen ökar under coronautbrottet
■ Bonnier News Local når över 100 000 digitala prenumeranter
■ Ola Andersson: ”Är coronakrisen internets fel?”
■ Omni Ekonomi blir premiumtjänst: ”Vi vidgar vår affärsmodell mot användarintäkter”
■ Branschen skriver till kulturministern om stöd
■ Sveriges Annonsörer: ”Vi jobbar med effektfrågan på ett felaktigt sätt i dag”
■ Corona tvingar Expedition Robinson till Sverige
Insikt vecka 23:
■ Konkurrensen hårdnar på tv-marknaden – operatörerna marscherar framåt
■ Corona får Expressen att omorganisera – klimatredaktionen sätts på paus
■ Efter ledarskribentens kritiserade tweet – Sydsvenskan tar avstånd
■ Hur coronakrisen fick svenskarna att välja kinesiskt online
■ Så utnyttjar annonsörer Tiktok på bästa sätt
■ Därför har techjättarna blivit politiska: ”Vi kommer få se mycket modigare bolag”
■ Här är resultatet av lärartidningarnas extrema omgörning
■ Hall Medias redigering tas över av Bonnier
■ Åhléns byter mediebyrå – efter 19 år
■ Reportrar utan gränser: ”Vi har varnat för det här i flera år”
■ Tv-husen om fotbollstarten: ”Situationen vi befunnit oss i liknar ingenting”
■ Bonnier News kapar på säljet
Insikt vecka 22:
■ Bluestep Bank ökade konverteringarna med 52 procent – för mindre pengar
■ Så ställer Clear Channel om under krisen
■ Sport, drama och reality nästa för Spotify
■ Bonnier utreder nytt arbetssätt: ”Största hindret är vanans makt”
■ Appelberg varslar sju personer: ”Det är så klart supertråkigt”
■ MIPTV: Rapport från en inställd tv-mässa
■ Experten om tystnaden kring Paolo Roberto: ”TV4 skyddar sitt eget hus”
■ Experten: Därför blir din datorspelande tonåring rustad för framtidens ledarskap
■ Kommunal räknar inte upp budgeten – då tvingas LO Mediehus varsla
■ Spoon varslar personal
■ Martin Gelin: ”En Marshallplan skulle nu även behövas för nyhetsmedier”
■ Så ska Liseberg nå barnfamiljerna under coronakrisen
■ Reklamfinansierad tv gör comeback i USA
■ Branschveteraner startar mediebyrå
Insikt vecka 21:
■ Så ska Tele2:s nya tjänst Penny nå ut i streamingbruset
■ Nent går in i Baltikum: ”Vi ska bli marknadsledande”
■ LO Mediehus varslar – och halverar utgivningen
■ Här är målgrupperna som ökar i linjär-tv under coronakrisen
■ DN: ”Liknar ingenting vi tidigare upplevt i trafikväg”
■ OTT-rättigheternas betydelse – Experterna och konkurrenten om maktförskjutningen
■ Linda Palmgren tar över Bauer Media
■ Uppgift: Nacka-Värmdö-Posten till salu
■ Google: ”Digitaliseringen har fått en jätteskjuts”
■ TV4 försvarar Roberto-intervjun: ”Kan leda till strängare straff”
■ Martin Timell om stämningen av Expressen: ”Kommer gå vidare med alla jag fick fällda”
■ Martin Timell stämmer Expressen för förtal
■ MMS: ”Coronakrisen har frigjort tid som tidigare inte fanns”
■ Gellert Tamas kritisk till Expressens krönika om fällningen
■ Bonnier Group slopar utdelningen
■ Dentsu Aegis räknar med ”the new normal” efter sommaren
■ Sänkt lön och indragna bonusar: Så bidrar mediecheferna i krisen
Insikt vecka 20:
■ Korttidsarbetet upphävs på DN och DI
■ Radio vädjar om statligt stöd: ”Läget är akut”
■ Krisdrabbade TUI: ”Det ska märkas när vi är tillbaka”
■ Kommer covid-19-trenderna att överleva?
■ Aller Media gör Mammasatsning
■ Kia Index utökas med Orvesto Internet
■ Keesing lägger vantarna på ytterligare sju korsordstitlar
■ TV4:s Casten Almqvist: ”Champions League har länge stått högst upp på listan”
■ Presstödet kan betalas ut som engångsbelopp
■ Därför skrotar Expressen Alex Schulmans coronablogg
■ Nent om Bundesliga: ”Krävs ingen marknadsföringsplan”
■ Mitt i om DN:s fiskerep: ”Tydligt att de tagit vår nyhet”
■ Förlust för Skånska Dagbladet – trots presstöd
■ Breakit i livesamarbete med Twitch
■ Kraftig kritik mot Life of Svea: ”Vi vill varna för arbetsplatsen”
■ Breakit om samarbetet med SvD: ”En win-win”
■ TU om stödpaketet: ”Det är avgörande”
■ SvD:s publisher: ”Målet är att besparingarna inte ska påverka vårt förändringsarbete”
■ ”Pengarna är borta”
Insikt vecka 19:
■ Stefan Melesko: ”Stampens lyft överraskar”
■ Massiv tittarökning under coronakrisen – men digital kräftgång för Nent och Discovery
■ Isobel Hadley-Kamptz: ”Vi måste vara på vår vakt mot konsensuskulturen”
■ Sveriges Mediebyråers nytillträdde vd hoppar av
■ Snabbanalys: E-handeln – en utmaning eller affärsmöjlighet för mediehusen?
■ Så ska Schibsted säkra annonsintäkterna i en turbulent tid
■ Så ska nya Allente stå emot trycket på marknaden: ”Vi bygger en stark aktör”
■ Aftonbladet ska spara 100 miljoner – var sjätte får gå
■ Analys: ”Sannolikt förlust för Aftonbladet”
■ Tidskrifternas läsaraffär stabil trots krisen: ”Glädjande i coronamörkret”
■ Cissi Wallin om Afa-inläggen: ”Så himla roligt att det har blivit en uppblåst grej”
■ Riskerna med att bevaka corona – så resonerar medierna
■ Branschveteranernas nya byrånisch – medieköp för inhouse
■ 80–90 procents rabatt på medieutrymme
Insikt vecka 18:
■ Kristin Heinonen: Så ser framtidens ljudmarknad ut
■ Flitigt pitchande trots coronakrisen – Lindex, Zmarta och CDON väljer ny mediebyrå
■ Staffan Hultén: ”Covid-19 förändrar och förnyar synen på medier”
■ Scream-koncernen startar ny byrå
■ Mittmedia tillsätter fler chefredaktörer i Dalarna
■ Tusentals tv-hushåll riskerar komma i kläm i ny tv-affär
■ Så mycket ökar SvD:s läsning under coronakrisen
■ Replik: ”Därför har Baekdal helt fel”
■ Doktor.se ser samma effekt trots minskade investeringar
■ Ica: ”Vi måste vara mer snabbfotade”
■ Nent svarar på Dagens Medias artikel: ”Inte mer påverkat av läget i reklambranschen”
■ ”Nents rapport bekräftar med eftertryck att krisen slår stenhårt mot mediebranschen”
Insikt vecka 17:
■ Betsson: ”Vi lägger om budskapen”
■ Thomas Baekdal: Finns det bara plats för en vinnare på framtidens mediemarknad?
■ Nent om Q1: ”Vägen tillbaka är lång”
■ Apotea och Mathems lärdomar under coronakrisen
■ Sparpaket väntar på Aftonbladet
■ Jan Scherman om TV4:s resultat: ”En oväntat stark negativ signal”
■ Hall Medias nye vd: ”Siktar på att behålla alla titlar”
■ Kindred Group: ”Vi har halverat marknadsföringen”
■ Coronakrisen – så lång tid tar återhämtningen för mediemarknaden
■ Så når du seniorerna
■ Clear Channel permitterar hälften av personalstyrkan
■ Bonnier News gör vinst första kvartalet
■ Jan Scherman: ”Sverige är sämst i klassen”
■ Martin Gelin: ”Därför bör vi minnas Bloombergs episka flopp”
■ Expressens lösning under coronakrisen: tidningen hem i brevlådan
■ Svenska Spel: ”Mindre i utomhus och print, och mer digitalt”
■ Mediestödet dröjer – måste godkännas av EU
■ Aftonbladet Labs: ”Blir alltid diskussion när man gör något nytt”
Insikt vecka 16:
■ Grön deal: Hållbarhet affärskritiskt för mediehusen
■ Så ska C More dra nytta av Telia
■ Analys: Så mycket riskerar Aftonbladet och Expressen tappa
■ Max marknadschef: ”Vi har en kortare planeringshorisont”
■ Sydsvenskan och HD byter chefredaktörer: ”Känns spännande och viktigt”
■ Produktionsbolagen hårt drabbade – så tacklar de krisen
■ Coop: ”Vi jobbar otroligt hårt för att möta behoven”
■ Omni ber läsarna om donationer: ”Det är väldigt illa för hela branschen”
■ Lidl om coronakrisen: ”Digitalt får en viktigare roll”
■ Malin Ekman från coronakrisens New York: ”Viruset skapar paranoia”
■ Coca-Cola stoppar annonseringen i Sverige
■ Nent: ”Cyniskt och olämpligt av UEFA att genomföra budgivningen”
■ Thomas Mattsson: ”Public service-kritiken tystnade”
■ XL outdoor ställer om – tillverkar skydd till vården
■ Branschorganisationernas stödplan i coronakrisen
Insikt vecka 15:
■ Dokument: Coronakrisen slår brutalt mot mediebranschen
■ Experternas analys – så bör annonsörer navigera i krisen
■ Så förändrar pandemin konsumenternas beteende
■ TT spred felaktig uppgift om coronadödstal: ”Väldigt allvarligt”
■ Analysbrevet 6 april: Stödpaket, Readly och Podme
■ Stödpaketet: 200 miljoner mer i presstöd
■ Klart: Bonnier News permitterar
■ Almedalen: Arrangörer riskerar att snuvas på återbetalning
■ Almedalen ställs in: Så påverkas mediehusen
Insikt vecka 14:
■ Så kan mediehusen gå starkare ur coronakrisen
■ Ingen sport – så styr tv-husen om
■ Hanna Riberdahl: ”Omöjligt att vara en bra medieköpare”
■ Klart: 150 NTM-anställda går ned i tid
■ Så står sig Aftonbladet i krisen: ”Trycket är enormt”
■ Carl-Johan Bonnier: ”Inte tagit ställning till årets utdelning”
■ Om permitteringarna genomförs – DN krymper med 40 journalister
■ Hall Media permitterar 45 anställda
■ ”Vi får inte skada möjligheten att producera journalistik”
■ Analysbrevet 30 mars: Bonnierbonusar, New York Times-förvärv och annonsfall hos nätjättarna
■ Bonniers facklubbar tveksamma till korttidsarbete
■ Bonnier News fryser bonusarna: ”Inte signalen vi vill skicka”
■ Bonniers bonusutdelning väcker kritik
■ Mitt i coronakrisen – Bonnier delar ut 16 chefsbonusar
Insikt vecka 13:
■ Nike Carlstoft ska leda Dentsu Aegis Network
■ Stängda biografer – miljoner på spel för Filmstaden Media
■ Radiohusen satsar på DAB – Försvarsmakten ville åt frekvenserna
■ Isobel Hadley-Kamptz: Corona kan ta död på oss småföretagare
■ Kraftig ökning för nyhetssändningar
■ Com Hems tittare blir utan flera TV4-kanaler
■ Branschen möter kulturministern – här är kraven
■ Ocean Outdoor permitterar personalen
■ NTM förhandlar om tillfällig permittering
■ Unibet om hur sponsorskapet påverkas när Allsvenskan ställs in
■ Coronakrisen får Stampens vd att sänka lönen
■ Så gör du som annonsör när marknaden viker
■ Madeleine Nilsson: ”Vikten av att vara ensam kund minskar”
■ Så står sig radio och linjär-tv
■ Utomhusbolagen tvingas göra om sina villkor
■ Analysbrevet: Corona, Orvesto och Apples mångmiljardbot
■ Aftonbladet växlar upp lokalt under coronakrisen
■ Har vi nått peak adtech?
■ TU:s krav på regeringen – om skolorna stängs
■ Anders Eriksson: ”Risk att titlar försvinner”
■ Quibi ska ta Hollywood till mobilen
Insikt vecka 12:
■ Johan Eidmann: ”Blir svårt för många att fylla sina årsavtal”
■ Schibsted: ”Annonsmarknaden var utmanande redan före coronakrisen”
■ Corona dominerar onlinetittandet – Aftonbladet skjuter i höjden
■ TV4 om krisen: ”Tittandet ökar”
■ Sportredaktioner tappar nästan all bevakning
■ Tre vd:ar om mediebyråernas största utmaningar
■ Thomas Mattsson: ”Nödvändigt med krisåtgärder för att stötta branschen”
■ Mediehusen tvingas stuva om bland eventen – tappar intäkter
■ Spelbolagen ser över marknadsföringen: ”Fokus på att förändra budskapen”
■ Aller: ”Befinner oss i ett avvaktande läge”
■ Så ska Hear utmana nätverksbyråerna
■ NTM tappar annonsintäkter
■ Mängder av inställd sport – så påverkas tv-husen av krisen
■ Stampen: ”Vi har det värsta framför oss”
■ ”Delar du ut utbudsreklam till de kunder som redan står i kön till butiken?”
■ Så går tidskrifterna i Orvesto Konsument 2019
■ Tidningarna som ökar mest digitalt (Orvesto Konsument 2019)
■ Mediebranschen om stödpaketet: ”Krisen kan pågå länge”
■ Analysbrevet 16 mars: Så slår corona mot mediehusen
■ Camilla Björkman: Ångest och oro är mina drivkrafter
■ Så drabbas tv-husen av köpdipp och corona: ”Annonsörer tar färre risker”
■ Så resonerar medierna om inlåsning av coronaartiklar
Insikt vecka 11:
■ Ny vice vd och organisation på TV4
■ Schibsted skickar hem personalen
■ Mediehusens jakt på nya intäkter (Del 1)
■ Tio mediehus om de viktigaste intäkterna framöver (Del 2)
■ Kurser, resor och e-handel ska lyfta tidskriftsförlagen (Del 3)
■ Misslyckandena som blev viktiga lärdomar (Del 4)
■ Så påverkas mediehusens verksamhet av coronautbrottet
■ DN-medarbetare börjar jobba på distans
■ Ännu inga planer på att ställa in Stockholm Media Week
■ Fler mediehus slopar karensavdrag
■ Minskad vinst för LRF Media
■ Mittmedia tillsätter redaktionella affärsutvecklare
■ Telia och Discovery om det nya avtalet
■ Analysbrevet 9 mars: Telia och Discovery överens
■ Tre branschorganisationer utan vd – så går rekryteringarna
■ Unruly stänger i Sverige
■ Next M flyttas fram på grund av corona
Insikt vecka 10:
■ Voicebubblan som sprack: Mediehusens satsningar lagda på is
■ Framtidens läsaraffär: Dataanalys och journalistik
■ Därför köper publicisterna sporträttigheter
■ EFN om nedskärningarna: ”Klarar inte av att vara rikstäckande”
■ Flera lämnar Direktpress
■ Schibsted-anställd smittad av corona
■ Wavemaker till Malmö – ska omsätta en halv miljard
■ Så påverkas mediehusens verksamhet av coronautbrottet
■ Kanal 5 släckt för Teliakunder
■ Lindex jättepitch avgjord – de vann uppdraget
■ Kapprustning väntar inom DOOH
■ Expressens chefredaktör i coronakarantän
■ Analysbrevet 2 mars: Hall Media, Custos och GNI Subscriptions Lab
Insikt vecka 9:
■ Mediebyråernas andel av medieköpen minskar
■ Hemnet ökade nativeförsäljningen med 450 procent – så gjorde de
■ Ras för Schibsted – så ska de tackla motgångarna
■ Hall Medias fack kritiskt mot ägarna – Lovisa Hamrin: ”Vi har gjort vad vi kunnat”
■ Därför såldes och köptes Hall Media
■ Direktpress närmar sig konkurs
■ Bonnier och Amedia köper Hall Media
■ Så påverkas tittarna när Com Hem släcker sitt analoga grundutbud
■ Svenska Dentsu samlar medieköpen i Amplifi
■ Här är Lars Dahméns nya bolag
■ Analysbrevet 24 februari: Orvesto + MMS Trend och Tema-rapport + Amazon Prime Video
■ Aftonbladet bakom hälften av Schibsted News Medias annonsras
■ Kvällspostens Maria Rydhagen: ”Finaste journalistjobbet i södra Sverige”
■ Kvällsposten byter chefredaktör – därför slutar Magnus Ringman
■ Hon blir ny chefredaktör för Dagens Samhälle
■ Hanna Stjärne om SD:s begäran: ”Anmärkningsvärt”
■ Snart inleds förhandlingarna om nya kollektivavtal
■ TV4 säljer inte ut reklamlagret
Insikt vecka 8:
■ Lady Gaga frontar Klarna – här är mediestrategin
■ Snabbanalys: Nystart för mediefacken i USA
■ ”Journalistiskt magplask av Aftonbladet”
■ TV4 om Big Brother-skandalerna: ”Den fortsatta säsongen kommer bli intressant för tittarna”
■ Reporter från Meter skriver Big Brother-artiklar i Aftonbladet
■ Därför kan Hall Media hamna i norska händer
■ Snabbanalys: Inte ett ord om stödet till Stampen i Polaris rapport
■ Stampens vd om resultatet: ”Stora omstruktureringskostnader”
■ DN under 500.000-strecket
■ Motortitlar mot strömmen i Orvesto Konsuments rapport
■ Analysbrevet 17 februari: Lokaltidningsaffär, ny nyhetstjänst och Condé Nasts rörliga satsning
■ Förslaget: 14 tjänster bort på Expressen och 14 på Lifestyle
■ Tv-veteraner startar nytt produktionsbolag
■ Hur får jag ROI på influencer-investeringarna?
Insikt vecka 7:
■ Alla mot alla i slaget om tv-tittarna
■ Därför sitter Apple på jokern i kampen om tv-konsumenterna
■ Analys: Andratidningarnas framtida öden
■ Så blir Filmstadens omorganisation
■ Filmstaden Medias vd lämnar
■ Carole Cadwalladr: ”Fortfarande många obesvarade frågor om Cambridge Analytica”
■ Så ska Expressens annonsras stoppas
■ Damallsvenskan nästa för Aftonbladet – lanserar Sportbladet Play
■ Därför startar SvD avdelningen Livet
■ Klas Granström blir Expressens nya chefredaktör
■ Därför får Klas Granström fortsätta
■ Öst Medias nya vd: ”Måste nå ut till yngre bättre”
■ Analysbrevet 10 februari: Ras för Aftonbladet, SvD satsar på ljud och Travronden sänker priset
■ Sida anmäler TV4 till Granskningsnämnden – ”inte sant”
Insikt vecka 6:
■ Snabbanalys: Efter Warren Buffett – fritt fram för plundring
■ Experterna: Därför är Premier League-rättigheterna avgörande
■ SVOD drar ifrån AVOD
■ Analys: Så ser fördelningen av mediestöden ut
■ Clear Channels nya framtidsstrategi: ”Vi ska bli ett ledande räckviddsmedium”
■ Antal anmälningar till PO nådde rekordnivåer – få fälldes
■ Efter förhandlingarna: Fem kommersiella tjänster borta från Dagens Samhälle
■ Walt Disney Studios nordiske marknadschef lämnar – efter 19 år
■ Nent om rapporten: ”Står inte och faller med en rättighet”
■ Efter lyckat resultat – DN bjuder anställda till Berlin
■ Dramatiskt fall för Aftonbladet
■ Så bevakar medierna Almedalen 2020
■ Så ska Ocean Outdoor erövra Sverige
■ Analysbrevet 3 februari: Laholms Tidnings inlåsning, Expressens sparkrav och BBC:s nedskärningar
■ Trendbrott för tidskrifter
Insikt vecka 5:
■ Snabbanalys: Annonsörernas kommande krav på publicister och ad tech-bolag
■ Google stänger dörren för tredjepartsmätningar av appkonvertering
■ Ny rapport: Därför är inhouse här för att stanna
■ Bonnier News toppar pressens biståndslista
■ De vill skapa balans i medierapporteringen med positiva nyheter
■ Expressen ska spara 115 miljoner
■ Nent säljer Strix, Baluba och Splay One
■ Facebook ger Sverigeanvändare större möjlighet att stoppa annonser
■ Därför dröjer det innan Com Hems tittare får tillbaka TV4:s övriga kanaler
■ Stampens plan efter köpet av OTV och Alingsås Tidning
■ Stopp för Metros dotterbolag
■ Linnéa Claeson slutar som kolumnist på Aftonbladet
■ Analysbrevet 27 januari: Tidningsföretagens jätteannonstapp, Aller Medias rekordresultat, milstolpe för Amazons musiktjänst
■ Klart: Så blir nya Outdoor Impact
■ Bonnier News ger sig in i förhandlingarna om Hall Media
Insikt vecka 4:
■ Bonnier News vd om Peter Fellmans kritiserade resereportage: ”Dåligt omdöme”
■ Metros rekonstruktion stoppad – det här händer nu
■ Annonsörer efterfrågar mer flexibla årsavtal
■ Tv-året 2019: PUT:en minskar – och bara SVT tar andelar online
■ Snabbanalys: Lokala nyheter – nästa slagfält för mediers trovärdighet i USA-valet 2020?
■ EU-domstolens beslut väcker debatt om kommentarsfälten
■ DI:s Peter Fellman under utredning – ångrar resereportaget
■ TV4 tyst om Alexander Bards angrepp på Peter Wolodarski
■ Efter Postnords förslag – regeringen utreder lagen
■ Tidningshusen tappar 750 mkr – här är siffrorna för 11 mediehus
■ Mittmedia varslar – så blir den nya organisationen
■ Därför säljer HD-Sydsvenskan Lokaltidningen i Växjö och Alvesta
■ Ytterligare nedskärningar väntar Mittmedia
■ Aller Media gör rekordvinst
■ Analysbrevet 20 januari: Metros dödsstöt, SVT:s nya organisation och Netflix prishöjning
■ Staffan Dopping: ”Medierna speglar inte verkligheten”
■ Chang Frick om Dinamarca-bluffen: ”Ingen utsätts för någon oförsvarlig publicitetsskada”
■ P4 Västs kanalchef: ”Inte roligt att gå på en sådan här sak”
■ Stefan Lundell tar kliv ner på Breakit
■ DN:s lokaltidningstest – så gick det
■ Därför dröjer Thomas Mattssons efterträdare
Insikt vecka 3:
■ Hundratals miljoner på spel – Tre, Peugeot och Plantagen byter mediebyrå
■ ETC:s Göteborgstidning blir fredagsbilaga
■ Sellbranch, Widespace och Zoomin blir Azerion
■ Tidningarnas oro för nya pappersreglerna: ”Dyrare tidningar eller färre journalister”
■ SR: ”Nyanställningarna nödvändiga för att SR ska kunna skildra hela Sverige”
■ Snabbanalys: Framtiden för kakor – ur ett läsarperspektiv
■ Hon ska leda Clear Channel in i en ny digital era
■ Skönhetsrådet om reklambåten: ”Hör inte hemma i Stockholms vattenrum”
■ Sex tjänster och Malmökontoret försvinner när Dagens ETC ska spara
■ Aftonbladet norpar Elitserien i bandy från Mittmedia
■ Så har Hall Medias länstidningar tagits emot
■ DN ökar vinsten
■ Discoverys förre sportchef startar produktionsbolag med Nexiko
■ Facebook om Magda Gads avhopp: ”Jättetråkigt”
■ Sisuradio kan byta namn
■ Analysbrevet 13 januari: PTS klartecken, Bookbeats milstolpe och Spotifys poddsatning
■ ”Idolporträtt” och ”spektakel” – SVT bemöter kritiken mot Clark Olofsson-dokumentären
■ PTS ger klartecken för minskad postutdelning: ”Hårt slag mot dagstidningarna”
■ Snabbanalys: Motiven bakom Hall Medias radikala strategibyte
■ Schibsted och NTM pekas ut som troliga köpare av Hall Media
■ Nyheter24 näst ut att inleda nyhetssamarbete med Facebook
■ Johan Rikner till Leo Vegas: ”Nyckeln för oss är att ha en bra dialog med myndigheter”
Insikt vecka 51:
■ NWT: ”Framgångsrikt med tätt samarbete mellan redaktion och privatmarknad”
■ NTM: ”Fortsatt fokus på läsaraffären”
■ Scandinavian Man lägger om kursen
■ Bio går om kvällspress – därför växer mediet mitt i streamingboomen
■ Bråk skakar Trafikmagasinet – ägaren och chefredaktören anklagar varandra
■ TV4 om Com Hems bojkott: ”Skamlöst”
■ Branschen sätter ner foten kring Outdoor Impact: ”Vi på köpsidan har fått nog”
■ Gota: ”Vi ser en allt tydligare framgång i vår plusstrategi”
■ Ytterligare chefredaktörsavhopp på Nordiske Medier
■ Branschen sätter ner foten kring Outdoor Impact: ”Vi på köpsidan har fått nog”
■ Mittmedia: ”De intäkter vi tappar i print kompenserar vi för digitalt”
■ VK Media satsar på ”freemium-modell” för att locka läsare
■ N365, Mediaplanet och Appelberg går ihop: ”Ett av Europas största contenthus”
■ Jan Scherman: ”Ett skräckscenario växer fram – ska Ibrahim Baylan sitta passiv?
■ Analysbrevet 16 september
■ Marknadscheferna tar sikte på 2020: ”Kommer kunna minska marknadsföringen”
■ Marknadschefernas plan för 2020: ”Vi kommer att nyttja fler datapunkter”
■ Konflikten med Com Hem – så mycket förlorar TV4 i reklamintäkter
■ Stampen skrotar ytterligare en gratistidning
■ Så ska du tänka när du sätter ljud på din tidning
Utskick vecka 50:
■ Så ska artificiell intelligens planera NTM:s tidningar
■ Snabbanalys: 2019 års största medieaffärer
■ Google: ”Sex trender – så accelererar du bäst 2020”
■ Annonsörerna om nya året: ”Fokus på ökad precision”
■ Experterna om TV4-haveriet: ”Djupt olyckligt för annonsörerna”
■ Reklamen fortsätter rulla på Metro – Nu bryter flera annonsörer
■ Nents koncernchef om sparpaketet: ”Naturligtvis väldigt tufft”
■ Olov Carlsson lämnar Dagens Samhälle – som bantas med 7 tjänster
■ Marknadscheferna om strategi 2020: Rörligt, e-dr och egna kanaler
■ Martin Timell kan kosta Bonnier 200 miljoner
■ Dagens Industri prioriterar lojalitet framför volym
■ Analysbrevet 9 december: Metro, Norran och Disney
■ MEDIESTRATEGI 2020: SÖK: Amazon, voice och cookie-död
Utskick vecka 49:
■ Snabbanalys: Vägen till Kvällsstundens framgång
■ KW Bruun bryter med IUM – inleder tätt samarbete med Howcom
■ Telias nota för sparkningen av Timell kan landa på 13 miljoner
■ Prishöjningar och digital utbyggnad för OOH
■ METROKRASCHEN DEL 2: Säljarna undrar ännu: ”Var är Metros 'cut' för det Custos sålt?”
■ METROKRASCHEN DEL 1: Rösterna inifrån Metro: ”Folk mådde väldigt dåligt”
■ LÖNELIGAN 2019. Tre mediemän – tillsammans tjänade de 35 miljoner kronor 2018
■ LÖNELIGAN 2019. Här är mediebyråcheferna med fetast lön
■ Butikstrender polisanmäler ny konkurrent
■ ”Året då kunderna äntligen ställer högre krav på transparens och effekt”
■ Efter turbulenta hösten – branschexperter spår tufft 2020
■ Snabbanalys: Serie av storfusioner i Storbritannien
■ Egmont köper Minnenas Journal – som slås ihop med Svenska Öden & Äventyr
■ Analysbrevet 2 december: Östrans nedläggning + Bonnier News avveckling + engelskt tidningsförvärv
■ Mecenats vd dementerar Ager-Hanssens påstående: ”Felaktig historiebeskrivning”
■ Christen Ager-Hanssen vill stämma Expressen
■ Spelbolagens strategier 2020: Rörligt, sponsring och stora mästerskap
Utskick vecka 48:
Snabbanalys: Förståelsen för nya användarmönster avgörande i slaget om tittarna
13 tjänster ska bort från Lokaltidningen och Hallå
SAB ska visa på ljudets styrkor
Amanda Lind om Östrans nedläggning och branschens utmaningar: ”Ytterst ett demokratiproblem”
Egmont om att Golf Digest går i graven
Direktpress får igenom kritiserat sparpaket
Lydecker om nedläggningen: ”Vi måste optimera resurser och kompetens”
Metros rekonstruktion kan stoppas – hovrätten avgör
Snabbanalys: Tiktok – och effekten på mediebranschen
2020: Året då annonsörer anstormar Tiktok – eller?
Analysbrevet 25 november: Spotify-konkurrent, digitala prenumerationer och Kia-index
Med stämbanden som fjärrkontroll – framtiden för röststyrd tv
Retail laddar för ansiktsigenkänning – trots kundernas oro
Snabbanalys: Ny typ av ägare håller i taktpinnen i USA
Christen Ager-Hanssen: ”Studentkortet gör ett kanonresultat i år”
Utskick vecka 47:
Studentkortets delägare om haveriet: ”Otroligt förvånande och tragiskt”
Stampens vd: ”Vi räknar med en kraftfull resultatförbättring 2020”
Presstödet räddar Stampen från förlust
Expressen räknar med att nå sparmålen
Striden om trisskrapet i TV4 intensifieras
Twitter på jakt efter svenska partners
”Clear Channel och JCDecaux har en riktig utmanare”
Del 6: Digitala prenumerationer: Expressen: ”Inga tecken på mättnad”
Del 5: Digitala prenumerationer: Aftonbladet: ”Tydliga resultat med betalt från dag ett”
Del 4: Digitala prenumerationer: Stampen: ”Gör prenumerationen avdragsgill”
Analysbrevet 18 november: Teliaaffären, norskt presstöd och Disney Plus
Så ska Bonnier vända Dagens Samhälle
Del 2: Digitala prenumerationer: DN: ”Gräv, stories och profiler konverterar” (del 2)
Utskick vecka 46:
Del 1: Digitala prenumerationer: SvD: ”Fokus på lojalitet”
Snabbanalys: Fusionen mellan Gannett och Gatehouse kan skapa en koloss på lerfötter
TV4:s vd om affären: ”En avgörande pusselbit”
Efter Teliaaffären – Näringsutskottet kallar till sig näringsministern
”Vi är på väg mot en nationell elitpress”
Jan Helin om Teliaaffären: ”Kan starta diskussion om oberoende”
Mediebyråexperterna om affären: ”Kittlande och omvälvande”
Samsungs marknadschef: ”Nya linor gör medieköp mer effektiva”
Mitt i:s vd: ”Det ska lysa om säljet”
Del 3: Journalistkrisen: Raset för journalistprogrammen – lokala medier drabbas hårdast
Del 2: Journalistkrisen: Universiteten om krisen: ”Återge journalistiken status”
Del 1: Journalistkrisen: Jätteras för journalistprogrammen – Dagens Media skildrar krisen
Direktpress ska redigera Sveagruppens titlar
Massivt sparpaket – Hall Media varslar 65 medietjänster
Därför bör alla annonsörer äga sin data
Mediehusen i gemensam logistiksatsning – lanserar nytt varumärke
Dan Morén värvar förre Mitt i-vd:n Thomas Nyhlén
Upprörd stämning efter Direktpress varsel: ”Det är en slakt”
Mediebyråerna blir inhousekonsulter
Hallå och Lokaltidningen slås ihop – och får ny chefredaktör
SD vill agera mot ”ålderdomlig syn” på journalistik
CASE 5: Apollo ratar inhouseköp till förmån för hybridlösning
Utskick vecka 45:
Det är viktigast att tänka på i poddreklam
Därför satsar Facebook på nyheter
CASE 4: Happy Socks valde bort byråer från start
CASE 3: Kronans Apotek startar 2020 med programmatic inhouse
CASE 2: Från idé till lansering på en dag
CASE 1: ”Framtiden för oss ligger i att utveckla den digitala miljön”
Analys: Svensk distribution har mycket att lära av Schibsted i Norge
Universitetsmedias vd tillbaka i tjänst
Så ska VG tälja guld av en halv miljon följare på Snapchat
Analys: Stampens förändringsarbete har bara börjat
Utskick vecka 44:
Mittmedias annonsras förvärras
Motiven bakom Bonniers lokaltidningsaffärer
Tre nygamla betalmodeller för den digitala tidskriften
De största trenderna kring röst och AI
Missnöje och massavhopp hos Aller – säljarrollen skrotas
Ännu ett sparpaket väntar Mittmedia
Poddkriget trappas upp – Amazon accelererar
TV4 rasar mot SVT: ”Helt tondöva”
Centern vill göra public services material fritt
Uppsala näst ut i Aftonbladets lokalsatsning
Nents framtid – bli ett mer renodlat streamingbolag
Utskick vecka 43:
Så mår de svenska medieföretagen
Snart tappar C More allsvenskan – här är planen framåt
Lokalpressens senaste strategi – hantera fler medieköp
Digitalt beteende flyttar till linjär-tv – timeshift ökar
Så spikar du mediestrategin inför årets viktigaste helger
Sportbladets kritik mot DN efter insändaren: ”Helt uppåt väggarna”
Efter omorganisationen – flera lämnar Residence
Procter & Gambles jakt på Netflix-publiken
Därför avpublicerade utgivaren sin egen krönika
Trender från Mipcom: ”Blir viktigare att vi sluter upp lokalt”
Norran: ”Affären var nödvändig för överlevnad”
”Facebook förlikar i USA, men det faller troligtvis också snart i glömska”
Utskick vecka 42:
Globala poddvalutan – detta innebär den
Här är Schibsteds nya varumärkesstrategi
Hemnet-utmanaren Boneos strategi för att slå ut konkurrenten
Experternas lärdomar från ”Svenskarna och internet”
”Streamingjättarnas beställningar visar hur det lokala blir viktigt”
Spelannonsörerna drar i bromsen – medieköpen faller
Det våras för golftidningskrig
Tv-husen hotas av Brexit: Vill sända fler kanaler från Sverige
Jan Scherman: ”Snigelfarten håller inte”
Case: Schibsted tog ut Kavli-kampanjen på Aftonbladets Instagramkonto
Kraven på en ”Googleskatt” ökar
Uppdraget: Fixa 30 000 prenumeranter – på ett år
Utskick vecka 41:
Acast slopar betalmodellen – Podme växer medan Spotify satsar på räckvidd
Bonnier ska håva in prenumeranter genom titelöverskridande samarbete
Experter: Därför kan svenska publicister bryta mot lagen
Universitetsmedia utreder kränkningar – vd:n tvingad till timeout
Streamingmarknaden – snart ett giganternas priskrig
Experterna om raset för linjär-tv: ”Kriget är inte över”
Hur tar jag hem mina programmatiska köp?
VK Medias nya drag – levererar bredband
OMD blir del av Apollos marknadsteam
Motiven bakom affärerna i landsortspressen
NTM om nya koncernen i norr: ”Ensam är inte stark”
Så ska Facebooks nya annonsformat öka onlineförsäljningen
Stampens mål: Alingsås Tidning ska vara lönsamt 2020
Bauer slår tillbaka: ”Att vi inte skulle ha agerat är helt fel”
Nent Group: ”Vi kämpar mot illegal nedladdning”
Utskick vecka 40:
Storannonsörer byter mediebyrå – MQ:s, Apollos och Ifs pitcher avgjorda
Det blev effekten av Googles nya auktionsmodell
Trots växande skulder – Realtid tror på vändning 2020
Efter spelstoppet – så mår Offside
Wolodarski om inställningen till ”fossila annonser”
Aller Medias vd om köpet: ”En naturlig intressevertikal”
Så blir du framgångsrik på konvertering
Så ska MTG göra e-sport mer attraktivt för annonsörer
Breakits plan – så ska de lyckas med nya betalväggen
Utskick vecka 39:
TV4 inför total-tv – så ställer de om
Så får du effekt i online video
Storannonsörer drar ner 100-tals miljoner i tv
Bolagen som växer i takt med streaming-boomen
E-handelsgurun: ”Därför är svenska bolag bättre rustade för att möta Amazon”
Analys: Därför gick Alingsås Tidning i graven
Nu överger också de äldre linjär-tv – och SVOD växer sig större än AVOD
Tidningsmakaren som vägrar ge upp
Mittmedia tar över HD-Sydsvenskans nattbevakning
Redaktör teg i hovrätten om inblandning i hyreshärva
Chefredaktörernas svar: Därför mäter vi inte i TS
Utskick vecka 38:
Få spelbolag köper sökord – trots massiva medieköp
Avodkriget – SVT Play tar andelar
Det har e-handlarna att vinna på att möta kunderna IRL
Svenskans största satsning på tio år – här är planen
Thomas Arnroth om tiden på Kit
Så bygger Spotify sitt ljudimperium
Martin Schori: ”Räckviddsjakten är över”
Klart: Medieombudsman på plats 2020
Så skapar du ett medlemsfinansierat medium
Wiki Tribune relanseras: ”Det blev inte bra”
Utskick vecka 37:
Spaning från Dmexco: Snacket bland besökarna
Så mycket tittar unga på online video
Därför måste annonsörer se över utbudsreklamen i mobilen
Bodil Ericsson Torp: ”Ska vi springa snabbt måste vi göra förvärv”
Så går kvällspressens plustjänster
Google testar kampanjer utan data
Branschen inte redo för blockchain
”Ingen ljudboom – det är en explosion”
Brakförlust för Discovery Sverige
Nicklas Norrby: ”Inte Armageddon för tv-branschen”
IUM: ”Fler annonsörer kan dra i handbromsen”
Alingsås Tidnings framtid kan avgöras inom kort
Här är vinnarna och förlorarna i produktionsbranschen
C More om förlusten: ”Vi är inte nöjda”
Oro kring konjunkturen – spel, bil och resor tynger marknaden
Tufft för gratispressen under 2018
Techsatsning ska vända Discovery
Mediebyråerna som ökar – och tappar
Utskick vecka 36:
Filippa Berg: ”Jag blev tystad av Gardet”
Konkurrenterna om Aftonbladets lokalsatsning
Annonsraset fortsätter för landsortspressen
Lokalmedier går ihop i Västerbotten – granskar meddelarfriheten
Expressen om sparpaketet: ”Det går alltid att vara mer effektiv”
Thomas Mattsson: ”Det var ett uppdrag – inte ett liv”
Så går bolagen inom Bonnier News och Schibsted
Thomas Baekdal: Innehållet viktigare än mängd när mediekonsumtionen förändras
Nents svenska vd: ”Fokuserar vi på en konkurrent halkar vi efter”
Därför måste du vara ”tip of tongue” inom röstsök
”Slut för cookie-tekniken – men bör globala techbolag diktera framtiden?”
Leif Holmkvist: ”Du överlever nog ett år till, mer tveksamt med tidningen”
Efter VA:s nedläggning – så mår tidskrifterna
Branschens reaktioner på VA:s nedläggning: ”Ett mycket starkt varumärke”
Utskick vecka 35:
Lindex letar mediebyrå – till åtta marknader
Den sista riskkapitalisten i printmedia?
Breakit i samtal med Thomas Mattsson
Hela historien om när Thomas Mattsson fick sparken
Mattias Behrer efter andra vd-bytet: ”Det känns tryggt”
Facebook om nya annonsverktyget: ”Inte en adblocker”
Så påverkas mediebyråerna av Facebooks nya annonsverktyg
Tidningarna som står på tur att söka mediestöd
MPRT:s larm: Presstödet är slut
Google ska hjälpa Bonnier med läsarintäkter
Förlust för 14 av 22 lokala dagstidningar
Framtiden för gratistidningarna
Telenor: Publicisterna kan göra mycket för att förbättra för annonsörer
Sommaruppehåll v. 27–34
Vecka 26:
TV4:s affärsmodell under press
Uppgifter: Regeringen bedriver aktivt lobbyarbete emot Telias köp av TV4
Analys: ”Hur mycket pengar är din integritet värd?”
Svag utveckling för Nent på börsen
Kraftig ökning av spelreklam i utomhus
Vecka 25:
Jochum Forsell om usla tv-siffrorna: ”Priset för högt och tittartappet för stort”
Så ska HBO Nordic satsa på lokala originalserier
Hushållens utgifter för rörligt ökar kraftigt
Så lyckas du som esport-annonsör
Vecka 24:
Amazon utmanar Googles sökmonopol
Analys: ”Innebär Amazons köp av Sizmek ännu ett walled garden?”
Rekordmånga RO-anmälningar mot spelreklam
Google: ”Behöver ha laddningstid som KPI”
Vecka 23:
Analys: Så många når storkanalerna 2022
”Ska erbjuda linjär-tv så länge det konsumeras”
Konsolidering bland produktionsbolagen
Oenighet kring Googles nya annonsmärkning
Vecka 22:
Programmatiskt ljud ligger efter: ”tekniken är bristfällig”
QR-koden gör comeback
Byråexperten om QR-koden: Lär ersättas av AR
Därför måste du annonsera både i onlinevideo och linjär-tv
Vecka 21:
Eventinflation i mediebranschen
Så undviker du eventdöden – expertens råd
”De byråer som blundar för inhousetrenden kommer få jätteproblem”
Det kan annonsörer lära av Gants filmsatsning
Vecka 20:
Momentum för fristående byråer
Analys: ”Att bojkotta Youtube löser inte problemet”
Starka önskemålet till Bonnier: ”Behåll Mediekompaniet”
Konsten att göra miljövänlig reklam (utan att bli fälld)
Vecka 19:
Publicisterna ratar Apple News Plus
Apple portar mediehusen från kunddatan
Så ska Polaris utveckla Stampen
”Omöjligt för annonsörer att hålla koll på Youtube”
Vecka 18:
Experterna om Nents köp avskidorna: ”Rättigheten kommer stärka kommersiell tv”
Skidförbundet tror på ännu mer skidsport hos Nent
Analys: ”Audio blir den största förändringen sedan smartphones”
Mark Ritson: ”Svenskars är besatthet av digitalisering är helt fel”
Vecka 17:
Efter uppgörelsen med Google: Annonsörerna återvänder till Schibsted
Svenska Spel gasar i linjär-tv
Metros storannonsörer tvingas rikta om annonseringen
Analys: ”Kulturkrock väntas när marknadsföring och teknologi möts”
Vecka 16:
Nent kan sända från Sverige
Influencernätverkens kunder rundar mediebyråerna
Omnicom: ”Vår influenceraffärväxer stadigt”
”Krig om herraväldet bland streamingtjänsterna”
Vecka 15:
Tolv nya kunder till Scream
Här kommer Metro ut som vanligt
Verizon: ”Ta dig tid att prata med varje influencer”
Därför satsar Rusta på innerstan
Vecka 14:
Dystra annonssiffror för Metro sedan Custos tog över
Auditbyråernas digitala uppdrag växer
Analys: ”Vi blir bedömda eller bestraffade på hur billigt vi köper media”
Google inför first-price auktioner – detta innebär det för branschen
Vecka 13:
”Antiflygpropagandan behövernyanseras”
PR-experten: ”Omogen kommunikation inom flygbranschen”
Publicisterna om nya EU-direktivet: ”Vi får större kontroll”
Detta är det nya upphovsrättsdirektivet
Vecka 12:
Så lyckas du som e-sport-annonsör
Svenska Spel: ”Ser stor potential i e-sport”
Därför utmanas Youtube av Twitch
Nytt mätbolag ska visa reklamens effekt
Vecka 11:
Direktpress: ”Tråkigt att Mitt i hamnat här”
Ingen printkris för hyperlokala gratistidningar
Analys: ”När marketing automation blir folkligt blir det digitala ekosystemet fulländat”
Så lyckas du med social e-commerce
Vecka 10:
Utomhus vinnare när spelbolagen styr om efter avregleringen
Spelbolagen vänder sig till räckviddsmedier
Klockan klämtar för e-privacy
Så rustar mediebyråerna inför Amazons intåg
Vecka 9:
Mediebyråer försiktigt positiva till nya annonspaketet
Så har Mittmedias nya norska delägare lyckats lokalt
”Spotify förstår vad köpare vill ha”
Det kan annonsörer lära av tv-spel
Vecka 8:
Tittarras för Viafree
Discovery går om Nent
Data nyckeln när Facebook slår samman chattapparna
”Stora utmaningar för Facebook”
Vecka 7:
Bilmärkena som gasar mest – trots minskad försäljning
Därför satsar influencers på digitala magasin
Experterna: ”Känns inte som ett starkt business case”
Analys: ”Vad blir Facebooks strategi de kommande 15 åren?”
Så tittar vi på tv-reklam
Vecka 6:
Hög efterfrågan driver upp tv-priserna
Analys: ”Den digitala utvecklingen tycks inte uppskattas av alla”
Engagemang tar fart som betalmodell för influencers
Tv-konkurrenter slår sig ihop för att bemöta streamingjättarna
Så blir ditt varumärke framgångsrikt på Instagram
Vecka 5:
Google Chromes annonsblockering slår bredare
Så hanterar publicisterna annonsblockeringen
Röda siffror för influencernätverken
Så går Adlibris Amazon-utmanare
”Har du gått grundkurs ett i Amazonkunskap?”
Vecka 4:
Tittarras i äldre målgrupper
Spelreklam i sociala medier kan stoppas
Native växer med programmatiska köp
Bio backar under 2018
Storkunder byter byrå
Vecka 3:
Annonsörerna ryter till mot kraftiga prishöjningar: ”Som att kasta pengar i ett svart hål
Så löser storannonsörerna mediestrategin 2019
Så påverkas annonsörer och tittare av Telias uppköp av TV4
Analytikern: ”Den stora potentialen i Telia-aktien ligger i att ta bort kostnader”
Ämnen i artikeln:
Dagens Media