Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagens Media Insikt

Här är alla artiklar från Dagens Media Insikt

Publicerad: 22 Juni 2019, 05:43

Du har väl inte missat någon utgåva av Dagens Media Insikt? Nu får du som prenumerant tillgång till hela årets arkiv i digital form.


Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Här hittar du innehållet från årets skörd av Dagens Media Insikt. Insikt är en del av Dagens Medias nya tjänst för premiumjournalistik, analyser och rapporter inom medieområdet, som just nu är under uppbyggnad.

Premiumtjänsten riktar sig till alla som jobbar med media och vill ta del ett innehåll som man har nytta av i arbetet.

 

2021

Insikt vecka 4:

Tv-tittandet 2020: Kvinnor tittar mer på linjär-tv – Discovery och TV4 växer online
Omvälvande tider på innehållsmarknaden – så rustar operatörerna för att inte tappa mark
Skistar breddar varumärket – ska bli året-runt-aktör
Wavemaker hoppade av BSH-pitchen – nu går den till Carat istället
OMG-chef blir vd på PHD: ”En utmanarbyrå”
Franska medier sluter avtal om betalning med Google – TU vill se liknande för svenska publicister
Breakit byter ordförande – Stefan Lundell lämnar över
Group M släpper annonsalgoritm för B2B
Rekordresultat för Aller Media
Schibsted-chef till frågesportsappen Primetime: ”Spännande skede gå in i bolaget”
IUM lägger ner – blir Initiative och UM
Adon om att tappa Kindred: ”Självklart påverkas vi”

Insikt vecka 3:

Många byråbyten under Q4 – kunder som Kindred, Clas Ohlson, Max och Circle K väljer nytt
Icas marknadsdirektör: ”Vi hoppas hålla liv i såpan och Ica-stig i 20 år till”
Så påverkas tv-husens ledtider och årsavtal på sikt av pandemin
Schibsteds mat-tv boomar under pandemin: ”Tittarfördubbling sedan i somras”
OMG tar Resolution till Sverige – vinner Kindred
Klas Granström kommenterar tunga avhoppen från Expressen: ”Vi är bra på att utveckla talanger”
Bonnier News ledning får fortsätta vänta på kritiserade bonusar
”Iprospect som varumärke ligger närmare den position vi vill ta”
SvD rekryterar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson från Expressen: ”En fantastisk rekrytering”
Fler prenumeranter och ökade läsarintäkter för Bonnier News Local förra året
Nine Agency köper in sig i Smarton Social

Insikt vecka 2:

Stefan Melesko: Kvällspressens satsningar har kostat mer än de smakar
36 branschprofiler om 2021
Wolodarskis kraftiga kritik: ”Public service släpper fram lögner”
Lars Herlin: Så ser marknadsföringstrenderna ut bland bilhandlarna
Motiven bakom nätjättarnas bannlysning av Trump: ”Ren och skär krishantering”
TT:s nya organisation klar och på väg att sjösättas
Han blir ny Medieombudsman efter Ola Sigvardsson
Efter åtta år – DN byter redaktionschef
MMS vd: ”Fokus att få fram kvalitetssäkrade totalräckvidder”
Leif Holmkvist: ”För den som undrar hur det ska bli kan det vara bra att veta hur det var”
Granström om Expressens prishöjning: ”Vi måste fortsätta investera i produkten”
Fox-kanalerna borta: Nu försvinner även Disney XD
Google kommenterar Youtube-nedstängningen av Swebbtv: ”Strikta regler för uppladdningar”
Fredrik Wass: Fem medietrender inför 2021
Medieföretag på villovägar: Dags att bryta tystnadskulturen
Det här kan publicister lära av 2020
Anna Gullberg om medieåret 2021: ”Åldrande vita liberaler – en för smal målgrupp”
Här är mediebranschens 2020

2020

Insikt vecka 51:

Anna Gullberg: Vem törs publicera Realtids granskning?
Mediehusens jakt på nya intäkter – så har paketaffären utvecklats under året
Kulturministern gläds åt färre vita fläckar: ”Jag har varit orolig”
Captivate vinner Hero Gaming efter rekordsnabb pitchprocess
Värvet har haft 10 miljoner lyssningar 2020 – värvar ny producent efter ”kanonår”
Professor: Betalväggar kan lösa teknikjättarnas makt över journalistiken
OMD om prisade McDonalds-konceptet: Annonser till hungriga på stan – en succé
Även Schibsted ser över annonspolicyn
Ilska hos medier som nekades stöd – här är listan över de som fick nobben
Rejäl prishöjning för Disney Plus väntar i Sverige
Därför inleder Mindshare och Hill+Knowlton Strategies ett samarbete
Brit Stakston om jävsituationen: ”Inte delaktig i besluten”
Ving rullar ut ny varumärkesidentitet – här är mediestrategin
Mediestödsnämnden har beslutat om nytt driftsstöd
Ras för kommersiell radio – tappar till SR
Schibsted i globalt AI-projekt – män kraftigt överrepresenterade i nyhetsbilder och artiklar
”Vi har blivit pushade flera år in i framtiden”
Realtids chefredaktör om stämningshotet: ”Inte anständigt en demokrati”

Insikt vecka 50:

Publicisternas skilda strategier för att behålla läsarna
Så justerar tv, radio och utomhus sina priser inför 2021
Efter SVT:s intåg på Dplay: ”Ska bli ledande aggregerad streamingtjänst i Norden”
Lokaltidningen i Skåne ger ut extranummer – för att få presstöd
DN ser över annonspolicyn: ”Rör oss i en riktning där vi höjer ribban”
Stort engagemang för Hem & Hyras slow-tv-ljustest: ”Ett utslag av att vi vågar testa”
DN:s Greta-effekt: 6 000 nya provprenumeranter
”Plattformar med inloggad miljö blir allt viktigare”
SVT plockade ned kritiserad dokumentär i tysthet
Carl-Vincent Reimers: ”Public service ingen förutsättning för ett fritt åsiktsutbyte”
Historiskt uppsving – digitala medier lyfter marknaden mer än väntat
Tidningsdirektörerna i protestbrev till PTS om Postnord
”Den stora förändringen sker när 5G finns i full kapacitet”
Efter #vadvisarni – Dplay tar ned ”Ex on the beach”-säsong för ”utvärdering”
”Streaming och gaming kommer öka rätt kraftigt”
Exchef på Discovery blir vd för nya PR-byrån Fuze
Cilla Benkö: ”Det måste finnas opartiska arenor”
Hem & Hyra och Villaägaren i kläm – så påverkas bevakningen av returpappersfrågan
Egmonts nya säljorganisation färdigförhandlad

Insikt vecka 49:
Coronakrisen lyfter Vuxen.se – samtidigt öppnar fler medieslag dörren för sexshoppen
Mitt i SVOD-kriget – marknaden redo för AVOD-satsningar
Här är medieplattformarna som ökar annonsintäkterna – trots pandemin
F-plus läggs ned – reportrar går till Bulletin
Allt åsiktsmaterial borta när Greta Thunberg tar över DN
Fem branschprofiler svarar: Så många abonnemang klarar hushållen
Anna Körnung ska få snurr på LO-tidning
Efter styrelsebytet: Inga beslut om att sälja Skånska Dagbladet – ”viktigt utveckla lokala medier”
DEL 1: ”Vi måste landa i en ny vardag” – Bella Goldman, Fredrik Wass och Malin Häger
DEL 2: ”Värdet på det som inte kan digitaliseras ökar” – Ewa Thorslund, Arash Gilan och Emmy Hyckenberg
DEL 3: ”Varumärken förväntas erbjuda en digital upplevelse i framkant” – Carl Wåreus, Natalie Tideström Heidmark och Jochum Forsell
Därför lägger Disney ned sin svenska Fox-kanal
Så ska Aller Media fånga Sveriges mammor
Så påverkas kulturjournalistiken av pandemin
Del 5: Skönhetssajten Lykos omvända strategi – vill minska konverteringen 

Insikt vecka 48:

Facebooks tips till e-handlare: Låt algoritmerna göra jobbet under Black Friday
Viaplay står inför massiv expansion – här är planen
Del 1: Engagemangsmåttet viktigast i SvD:s konverteringsarbete
Del 2: Rätt innehåll och upplevelse avgörande för Storytel
Del 3: Dplays strategi: Snabb aktivering efter konvertering
Del 4: Readlys ”onboardingprogram” ska göra att användarna stannar
Stoppa pressarna har skaffat utgivningsbevis – men står fortsatt utanför det medieetiska systemet
SKR rasar mot att tidningarna slipper returpapperansvar – men TU håller fast vid sin linje
Därför låser DN upp sajten året ut: ”Journalistiken spelar en central roll”
Leif Holmkvist: ”Var fanns den kritiska coronagranskningen när den behövdes?”
Helle Klein om mediestöden: ”Bygger på en ålderdomlig dagspresslogik”
Com Hem och TV4 överens – tecknar flerårigt avtal
Contentsatsning ska få Vården.se att fördubbla omsättningen
Filmstaden stänger biograferna: ”Vi måste ta vårt ansvar”
Lokaltidningen drar i gång betalsajter: ”Hoppas kunna möta publiken i prisnivå”
Anna Gullberg: Nästa stora sparpaket är ditt skrivbord
Fem frågor som kommer att prägla mediedebatten 

Insikt vecka 47:
Så tacklar förlagsjättarna tidskriftskrisen – här är strategierna
Thomas Baekdal: ”Publicister måste ta reda på hur användare faktiskt beter sig”
Efter larmen – kritiserade TV4-chefen petas
Ekot drabbat av stort coronautbrott
Carl Wåreus: Digital acceleration lämnar varumärken vid nya vägskäl
Poddlyssnandet skjuter i höjden
Hård smäll för lokalpressen när Postnord chockhöjer priserna
Stort internt missnöje kring att Greta Thunberg tar över DN: ”Kraftig kritik från minst ett femtiotal medarbetare”
Så ska Schibsteds säljorganisation bli mer kundcentrisk – breddar kompetensen med nyrekryteringar
DEL 1: S och M vill ha ny medieutredning
DEL 2: Hundratals år av nöd, stöd och död
DEL 3: USA och UK ger bild av krisens risker – med tidningsdöd och ”pink slime”
DEL 4: Gratispressen sätter hoppet till nya stöd
DEL 5: Public service kopplar greppet
DEL 6: Färre aktörer – med prenaffären i fokus
DEL 7: Fem frågor som kommer att prägla mediedebatten
DN släpper annonsfritt tillägg för digitala prenumeranter
Nedskärningar på Lokaltidningen
Åsa Barsness: ”Vi agerar för att skapa arbetsro”
Thomas Mattson om rekryteringen av ny vd till TU: ”Är ett attraktivt jobb”
Gratistidningarna: ”Reglerna riskerar att slå undan benen för många tidningar”
Ola Andersson: 7 digitala frågetecken efter det amerikanska presidentvalet
Oro på TT kring turordningslistor
NTM öppnar för artikelkommentarer igen – pilotprojekt på Norran
TV4-chefen tvingades lämna sina tidigare arbetsplatser

Insikt vecka 46:
Tiktok och Reels – allt hetare kanaler för magasinsförlagen
S och M vill ha ny medieutredning
Mediehusen tar strid om avgifterna i appar
Telia om arbetsmiljöproblemen: ”Vi har en bra dialog med TV4”
TV4 slår ifrån sig kritiken mot den utpekade chefen
Locket på från TV4 om arbetsmiljöproblemen
Fredrik Svedjetun: Vad hände med ”Nollmissionen”, Casten Almqvist?
Patrik Lundberg till DN
Missnöjet kokar på TV4 – medarbetare larmar om arbetsmiljöproblem
Uppgifter: Stoppa pressarna till salu
Tester igång – Youtube på väg in i MMS
Kraftigt ökat resultat för Stampen Media: ”Allt fler prenumeranter”
Café öppnar e-butik – köp görs genom klick på artikelbilder
Nent och Discovery lämnar Storbritannien – så förändrar det reklamens spelregler
TV4 lägger locket på om coronautbrottet 

Insikt vecka 45:
De ska ta messaging-trenden till Sverige
Martin Gelin: Låt Quibis flopp bli en lärdom om samtidens medieklimat
Här är webbyrån som gasar trots pandemin – omsättningen ska fördubblas
Skånska Dagbladets ägare förbereder för försäljning – ändrar bolagsordningen
Flera på ”Nyhetsmorgon” har coronasymptom
TV4:s nya nyhetssajt i gång: ”Vi vill öka den digitala räckvidden”
Han ska lyfta VK Medias digitala affär
Efter sammanslagningen – Mitt i startar 25 nya tidningar
Här är tidningarna som får innovationsstöd: ”Jätteviktigt för våra satsningar”
C More flyttas från TV4 till Telia – oro i TV4-huset
Ännu inget nytt avtal mellan Com Hem och TV4
TT ska spara 28 miljoner – 28 tjänster berörs
Därför återvänder KD:s presschef Per Gudmundson till journalistiken

 

Insikt vecka 44:
Här är mediecheferna med högst inkomst – Nents Anders Jensen i topp
Här är mediebyråcheferna som tjänar mest
Nytt bråk: Com Hem-kunder kan bli utan TV4 – igen
Rapport från Mipcom: Tv-utbudet coronaanpassas
Kalmartidningar i strid om domännamn: ”Gota försvårar för nya aktörer”
Bonnier ser över utgivningstakten för Lokaltidningen
Klart: Playad in i MMS
Profilerade ledarskribenten lämnar Kristianstadsbladet
Nent Group: ”Räknar med ett skumpigt 2021”
Cookie-pooler ska stoppa ”apokalypsen”
Fastighetsnytt köper norska Estate Media: ”Ett plus ett blir tre”
Så stor del av de digitala investeringarna slukas av Google och Facebook
Här är vinnarna i mediebranschen – bolagen med högst marginal

 

Insikt vecka 43:

För första gången – här är mediernas samlade intäkter
Case: Därför testar Samsung liveshopping
Göteborgs-Posten startar Stockholmsredaktion
Newsvoice tillväxt rusar – så driver youtubers framgången
News55 vill öka intäkterna med ny premiumtjänst
Äldre leder ökningen för onlinevideo
Nya Tiders och Exakt24:s chefer: Därför ansluter vi oss till det medieetiska systemet
Fem branschprofiler om fenomenet liveshopping
Experternas tio råd: Så får du ihop kulturerna efter en sammanslagning
Konsten att fixa fusionen – företagen om utmaningarna efter storaffärerna
Storstadspressen fortsätter öka räckvidden
Tidskrifterna vänder ner – men uppåt för mat och fritid
Anna Gullberg: Storyn som ingen i mediebranschen vill göra
Kundrörelser Q3: Därför anlitar Adlibris mediebyrå för första gången
Uppgifter: Skånskan letar köpare – flera medieägare har fått frågan

 

Insikt vecka 42:

Nu ska alla ägna sig åt ”individuell journalistik” – därför öppnar det en helt ny marknad
Trots halverad budget – så lyckades Bilia öka trafiken under pandemin
Historiskt annonstapp under 2020 – men medierna tror på återhämtning 2021
Strategin bakom Sveriges nya tv-imperium – så ska Banijay dominera marknaden
Richard Orange: ”Det lärde corona mig om svenska medier”
Besparingar väntar på TT
Därför har du mycket att vinna på att hålla kvar dina medieinvesteringar
Travronden testar nytt grepp: Gör företagssponsrad reportageserie
IRM:s prognos för annonsmarknaden: ”Viss återhämtning under 2021”
Joakim Lundell: ”Man måste ha respekt för tittarna – det är där som tv-husen ligger efter”
Sparpaket på Egmont i Malmö – 7 av 25 tjänster försvinner
Här är dagspressens upplagor – stödansökningarna tvingar fram redovisning
Kampen mellan kvällstidningarna – chefredaktörerna om vad som blir avgörande i slaget
Martin Gelin: ”Techjättarna kan hjälpa Trump att krossa USA:s demokrati”
Expressen ser över samdistribution med Aftonbladet
Medieforskaren: ”Kvällspressen är illa ute”

 

Insikt vecka 41:

Kvällspressens nya kris – från digitala hjältar till marknadens förlorare
Lars Herlin: Det betyder förändringarna hos Schibsteds storägare
Mediebyråerna rustar olika inför Amazon – Tre kronor om strategin att starta byrå
Så lyckas du på Amazon – därför krävs en bredare strategi
Efter Banijays uppköp – Sto-Cph och Nordisk Film TV läggs ned
S-ledamöter motionerar för ”Googleskatt”
Därför lämnar Group M Sveriges Mediebyråer
Expertens råd – så vässar du din e-handel
Topplista: Här är mediebolagen som köper mest medieutrymme
Uppåt för produktionsbolagen
The Local passerar 30 000 betalande medlemmar
Minskad omsättning för gratistidningarna – och vinstras för Mitt i
Telenor: ”Kostnadsbesparingen med OTT ska gå till kunderna”
Kristna Världen idag kammar hem miljonstöd – nu söker tidningen även coronastöd
Stökigaste debatten i mannaminne: ”Fox News borde ha haft en plan B”
Mikael Nestius: ”Mittmedia klarar lönsamhetsmålet”
Minskade intäkter för tidskriftsjättarna – men rekordresultat för Aller Media
DN avstår 65 miljoner kronor i år – söker inte statsstöden

Insikt vecka 40:
Wavemaker hoppar av försvarspitchen för Bosch Siemens
■  Experterna om kvällspressens annonspaket: ”Konkurrenskraftiga alternativ till jättarna”
Schibsted når milstolpe – drar in 1 miljard norska kronor på digitala användare
Medieforskaren om plattformstjänsternas affärsmodell: ”Inte hållbar”
Därför lämnar jättarna Readly: ”Inte tillräckligt lönsamt”
Experterna om kvällspressens annonspaket: ”Konkurrenskraftiga alternativ till jättarna”
Tidsam: ”Historiskt sett har vi höjt runt 2 procent”
Så lyckades Hemnet öka sin annonsaffär under coronautbrottet
Cilla Benkö om rasismuppropet: ”Vi agerade direkt”
Flera sjuka i covid-19 på Expressen
Expressens fackklubb kräver tydligare riktlinjer för hemmajobb
Bauer släpper ny poddplattform
Fortsatta räckviddstapp för många titlar – men Sydsvenskan klättrar
NWT:s avgående vd: ”Vi behöver nog inte skämmas”
Ökad vinst för många radio- och tv-bolag – men Bauer Media tappar

 

Insikt vecka 39:
Därför bygger Betsson egen contentstudio
Schibsted och Bonnier släpper gemensam videoprodukt
Ökade intäkter för adtech-bolagen 2019
Så lönsamma är svenska tidningar jämfört med andra europeiska
Jaktmagasinet Big Game läggs ned
Amazon i topp på svenska Google
Aftonbladet om Fredrik Virtanens comeback: ”Tror inte på yrkesförbud”
Fredrik Virtanen skriver för Aftonbladet igen: ”Blir säkert mer”
Travronden besviken över avslag: ”Vi ser allvarliga brister i mediestödet”
Clear Channel tvingas säga upp personal
Fokus söker mediestöd: ”Nödvändigt för att inte äventyra verksamheten”
Ola Sigvardsson slutar som Medieombudsman: ”Dags någon annan tar över”
Klart: Här är tidningarna som får coronastöd
Sveriges Tidskrifter uppmanar medlemmarna att söka krisstöd
GP satsar på influencer-bevakning – vill fånga unga läsare
Dags att döda myten om gamern – så når du den nya e-sportaren

Insikt vecka 38:
Annonsörerna om prispressen: ”Underskattar oss som köpare”
Olof Lundh: ”Jag är orolig för journalistiken”
Ola Andersson: Har Tiktok passerat sitt bäst före-datum?
Martin Gelin: ”Ytlig radikalism kan bli riskabel pr-strategi”
Här är höstens hetaste adtech-trender
Så ska influencerbolagen öka tillväxten
Leif Holmkvist: ”Distansarbetet tidigare få förunnat”
Clear Channel backar – konkurrenten JCDecaux ökar
Glädjesiffror för utomhusbolagen – folkmyllret är tillbaka
Det säger forskningen om distansarbetet
Minskade intäkter för säljbolagen 2019
Ras för räckvidden i linjär-tv
Mama.nu flyttar in hos Expressen.se
Disney Plus slår sig in i Sverige med lågpris

Insikt vecka 37:

Corona prövar ledarskapet – sex mediechefer om utmaningarna
Thomas Baekdal: Pandemin banar väg för mer flexibla event – som pågår jämt
Ola Andersson: Så hamnade Tiktoks moderbolag Bytedance i en återvändsgränd
Nent om senaste fotbollsrättigheterna: ”Siktar långsiktigt”
Felaktiga siffror om prislappen på Mitt i
Stora förluster på konsoliderad lokaltidningsmarknad
Allt du behöver veta om Disney Plus lansering
Discoverys vändning – gör plusresultat
Så går det för Omnis premiumtjänst: ”Vi har krossat målen”
DN och DI ökar vinsten – men ras för Expressen och Aftonbladet
Influencerbolagen som ökar – och tappar mest
Uppgift: Realtid planerar sälja
Mårten Schultz: ”TF ett privilegium som bör behandlas med försiktighet”
Discovery om C More-samarbetet: ”En unik möjlighet för oss”
Därför gör människor motstånd – och så kan du få med dem på tåget
Emir Osmanbegovic tillbaka till Discovery

 

Insikt vecka 36:

Bolag för bolag – så mår mediebyråerna
Göran af Klercker, vd på Publicis Groupe Sverige: ”Vi kommer för evigt att ha en mer flexibel arbetsplats”
Ola Andersson: Därför hamnade Tiktok i den amerikanska skottgluggen
Så påverkas Aftonbladets lokalsatsning av corona
Lena K Samuelsson: ”En glasklar delegering på Aftonbladet”
Anna Gullberg: ”TF tycks inte spela någon större roll för Aftonbladets publisher”
Lena K Samuelsson: ”Gullberg verkar veta lite om utgivarskap online”
Anna Gullberg: Aftonbladets farliga utgivarspel – vem tar egentligen utgivarbesluten?
Rekordras för medieinvesteringarna 2020: ”Värre än finanskrisen”
Fortsatt hemarbete för radiobolagen
Under corona – SVOD-tillväxten minskar
Efter stödpengarna – Bonnier News Local fastanställer
Hemfrid byter byrå – och satsar på poddreklam
Framtiden oklar för herrmodesajten Manolo
Aller media ökar investeringarna under corona
Sveriges Mediebyråer svarar på kritiken om nedläggning

Insikt vecka 35:

Massiv kritik mot prispressen i pitcher: ”I slutändan drabbas annonsören”
”Vi delar åsikten om att prispress kan drabba annonsören negativt”
Så boostar du din e-handel
Ola Andersson: Tiktok – en storpolitisk maktfaktor
Facket rasar mot Claes de Faires fallskärm från Mitt i
Olika coronastrategier för de lokala mediehusen
Så blir coronahösten för Stampen, Schibsted och Bonnier News
Så rustar tv-husen för coronahösten
Tidskriftsförlagen går tillbaka till kontoren i höst
Så ska utomhusbolagen möta coronahösten
Experterna om TV4:s distributionstapp: ”Den totala kraften och konkurrensen minskar”
Fältet ligger öppet för att sänka skatteintäkterna till public service
Anders Eriksson om Expressens mångmiljonförlust 2019
Expressen omorganiserar för att nå de yngre: ”Den ena målgruppen väjer inte för den andra”
OMG:s retailbyrå till Sverige
Chefredaktören: ”Vi har ingen osund klickhetsande kultur på Expressen”

 

Insikt vecka 34:

Här är mediebyråerna som fått nya kunder – Systembolaget och Åhléns byter partners
Ola Andersson: Så blev Tiktok appen alla techbolag vill kopiera
Acast, Tiktok och Hulu – I år ska alla ha eget annonsverktyg
Han släpper bok om jakten på klick: ”Jag har sett alla möjliga kolleger drabbas”
Hemmakontoret kan vara här för att stanna – Här är ergonomens råd och fackets krav
Patrik Vincent om den nya, hopslagna tidningen och organisationen
Hear om hösten: ”Flexibiliteten är här för att stanna”
Bonnier betalade mer för FLX än för Mittmedia
Fördubbling av arbetslösa säljare och journalister
Minskad omsättning för Hear
Svaren från Anders Ygeman om Postnords halverade utdelning uteblir
Annonsras på 2 miljarder i år – så ser medierna på hösten
Ny vd för Banijay Nordic – Karin Stjärne lämnar
Blygsam vinst för Fokus – men magasinet bäddar för framtiden
Lars Grafström lämnar sin direktörspost på Alma Talent
Tufft för Aftonbladet 2019
Corona får Idol att skruva på upplägget
H&M:s nordiska jättepitch avgjord – de vann uppdraget
Så går det för Breakits prenumerationstjänst: ”Goda möjligheter att slå budget”
Anette Novak om Tiktok: ”Vi behöver öka medvetenheten”
TU om coronastödet: ”Behövs mer pengar på sikt”
Här är de 221 tidningar som sökt coronastöd
Här är detaljerna för det extra mediestödet
Expertens tips: Så får ditt varumärke genomslag på Amazon
Bekräftat: Jessica Bjurström lämnar Komm för KAK
Ekonomisk uppförsbacke för Stampen
Sprintads nya affärsområdeschef: ”En lyx att få ta över”
Nya boken kan ge Cissi Wallin fängelse: ”Svindlande såklart”
Förlaget svarar på Cissi Wallins kritik: ”Manuset lika bra utan utpekanden” 

 

Sommaruppehåll

 

Insikt vecka 26:

Experterna: Så utvecklas marknaden resten av 2020 och 2021
Svenska Facebookchefen: ”Bojkott inte rätt väg”
Netflix-chefen ökar trycket i Norden: ”Vi ska hitta de mest fantastiska historierna i Sverige”
Thomas Baekdal: ”Alla publicister har egen affärsmodell i framtiden”
Efter SJ och Oatly – svensk bolagsjätte stoppar annonseringen på Facebook
Därför kommer 5G att revolutionera
Så når du migranterna: ”Världens mest ambitiösa målgrupp”
Krisen ger läsardialogen ny fart
Aftonbladet samlar nyheterna i jätteorganisation
Klart: Så ser Aftonbladets sparplan ut
Direktpress chefredaktör om övertagandet av Mitt i: ”Vi står fast vid vårt kärnuppdrag”
Därför är digitala event här för att stanna
Telia svarar på kritiken i norsk tv-konflikt: ”Finns tydliga principer och regler”
Google går in i samarbete kring gemensam mätvaluta: ”Det är stort”
Gratistidningarna får halva vita fläckar-bidrag

Insikt vecka 26:

Så påverkar ”Svemester” mediekonsumtionen
Esporten får skjuts av corona
Chefredaktören lämnar Mitt i efter uppköpet
Viaplay om streamingmarknaden: ”Vi ser enorma möjligheter”
Politiker kritiserar Postnords planer på minskad postutdelning – Ygeman duckar
Kritik mot Telia i norsk tv-konflikt: ”Agerar med cowboy-mentalitet”
Lotta Cederbom: ”Som ledare går det inte att stänga in sig på sitt rum”
Discovery om teknikstrulet: ”Vårt största fokus att åtgärda problemen”
Sparpaket kan få samhällsreportrar att lämna Aftonbladet
Kraftig churn väntar streamingbolagen
Raset för printprenumerationer hejdat
Därför släpper Telenor en OTT-app
Thomas Peterssohn om köpet av Alma Talents titlar
Mitt i-köp blev fullträff för nio medieprofiler
Direktpress vice vd: ”Allt annat än ett fientligt övertagande”
Direktpress slås samman med konkurrenten Mitt i
Mitt under krisen – Newsner växer 

 

Insikt vecka 25:

Historien bakom hur Robinson hamnade i Haparanda
Undersökning: Fler betalar för nyheter under corona
Så fyrdubblade Refunder Elons försäljning
Extra månadslöner till Aftonbladet-medarbetare som tvingas lämna
Bonnier News Local om förslaget att halvera utgivningen i Dalarna
Uppåt för affärsmagasinen i Orvesto
Här är dagstidningarna som ökar i senaste Orvesto
Affären som hotar LO Mediehus – och alla medlemsbaserade titlar
Jan Scherman: ”Varför denna tystnad om att Telias ordförande sitter på dubbla stolar?”
Bonnier News avslutar delar av korttidsarbetet
Filmstaden: ”Så länge vi har publik följer medieintresset efter”

 

Insikt vecka 24:

Det här väntar deltagarna på nya Robinsonön
Thomas Baekdal: Därför tar publicisterna datan i egna händer
Stampen: ”Papperstidningen central även om fem år”
Twitter vill förbättra relationen med svenska annonsörer
Isobel Hadley-Kamptz: ”Kaoset på NYT väcker frågor om vad journalistik är”
Outdoor Impact 2.0 rullas ut efter sommaren
Filter om Palmeutredningen: ”Hade förstört Filters trovärdighet”
Stiftelsen Affärsvärlden om valet av Börsplus: ”Många var intresserade”
NTM om korttidsarbetet: ”Nya avvägningar månad för månad”
Trots raset – kvällspressen och utomhus hoppfulla om vändning
Daniel Eriksson: ”Kvällspressen hämtar hem en del av sin affär i sina digitala kanaler”
Tidskriftsförsäljningen ökar under coronautbrottet
Bonnier News Local når över 100 000 digitala prenumeranter
Ola Andersson: ”Är coronakrisen internets fel?”
Omni Ekonomi blir premiumtjänst: ”Vi vidgar vår affärsmodell mot användarintäkter”
Branschen skriver till kulturministern om stöd
Sveriges Annonsörer: ”Vi jobbar med effektfrågan på ett felaktigt sätt i dag”
Corona tvingar Expedition Robinson till Sverige 

 

Insikt vecka 23:

Konkurrensen hårdnar på tv-marknaden – operatörerna marscherar framåt
Corona får Expressen att omorganisera – klimatredaktionen sätts på paus
Efter ledarskribentens kritiserade tweet – Sydsvenskan tar avstånd
Hur coronakrisen fick svenskarna att välja kinesiskt online
Så utnyttjar annonsörer Tiktok på bästa sätt
Därför har techjättarna blivit politiska: ”Vi kommer få se mycket modigare bolag”
Här är resultatet av lärartidningarnas extrema omgörning
Hall Medias redigering tas över av Bonnier
Åhléns byter mediebyrå – efter 19 år
Reportrar utan gränser: ”Vi har varnat för det här i flera år”
Tv-husen om fotbollstarten: ”Situationen vi befunnit oss i liknar ingenting”
Bonnier News kapar på säljet

 

Insikt vecka 22:

Bluestep Bank ökade konverteringarna med 52 procent – för mindre pengar
Så ställer Clear Channel om under krisen
Sport, drama och reality nästa för Spotify
Bonnier utreder nytt arbetssätt: ”Största hindret är vanans makt”
Appelberg varslar sju personer: ”Det är så klart supertråkigt”
MIPTV: Rapport från en inställd tv-mässa
Experten om tystnaden kring Paolo Roberto: ”TV4 skyddar sitt eget hus”
Experten: Därför blir din datorspelande tonåring rustad för framtidens ledarskap
Kommunal räknar inte upp budgeten – då tvingas LO Mediehus varsla
Spoon varslar personal
Martin Gelin: ”En Marshallplan skulle nu även behövas för nyhetsmedier”
Så ska Liseberg nå barnfamiljerna under coronakrisen
Reklamfinansierad tv gör comeback i USA
Branschveteraner startar mediebyrå 

 

Insikt vecka 21:

Så ska Tele2:s nya tjänst Penny nå ut i streamingbruset
Nent går in i Baltikum: ”Vi ska bli marknadsledande”
LO Mediehus varslar – och halverar utgivningen
Här är målgrupperna som ökar i linjär-tv under coronakrisen
DN: ”Liknar ingenting vi tidigare upplevt i trafikväg”
OTT-rättigheternas betydelse – Experterna och konkurrenten om maktförskjutningen
Linda Palmgren tar över Bauer Media
Uppgift: Nacka-Värmdö-Posten till salu
Google: ”Digitaliseringen har fått en jätteskjuts”
TV4 försvarar Roberto-intervjun: ”Kan leda till strängare straff”
Martin Timell om stämningen av Expressen: ”Kommer gå vidare med alla jag fick fällda”
Martin Timell stämmer Expressen för förtal
MMS: ”Coronakrisen har frigjort tid som tidigare inte fanns”
Gellert Tamas kritisk till Expressens krönika om fällningen
Bonnier Group slopar utdelningen
Dentsu Aegis räknar med ”the new normal” efter sommaren
Sänkt lön och indragna bonusar: Så bidrar mediecheferna i krisen

 

Insikt vecka 20:

Korttidsarbetet upphävs på DN och DI
Radio vädjar om statligt stöd: ”Läget är akut”
Krisdrabbade TUI: ”Det ska märkas när vi är tillbaka”
Kommer covid-19-trenderna att överleva?
Aller Media gör Mammasatsning
Kia Index utökas med Orvesto Internet
Keesing lägger vantarna på ytterligare sju korsordstitlar
TV4:s Casten Almqvist: ”Champions League har länge stått högst upp på listan”
Presstödet kan betalas ut som engångsbelopp
Därför skrotar Expressen Alex Schulmans coronablogg
Nent om Bundesliga: ”Krävs ingen marknadsföringsplan”
Mitt i om DN:s fiskerep: ”Tydligt att de tagit vår nyhet”
Förlust för Skånska Dagbladet – trots presstöd
Breakit i livesamarbete med Twitch  
Kraftig kritik mot Life of Svea: ”Vi vill varna för arbetsplatsen”
Breakit om samarbetet med SvD: ”En win-win”
TU om stödpaketet: ”Det är avgörande”
SvD:s publisher: ”Målet är att besparingarna inte ska påverka vårt förändringsarbete”
”Pengarna är borta” 

 

Insikt vecka 19:

Stefan Melesko: ”Stampens lyft överraskar”
Massiv tittarökning under coronakrisen – men digital kräftgång för Nent och Discovery
Isobel Hadley-Kamptz: ”Vi måste vara på vår vakt mot konsensuskulturen”
Sveriges Mediebyråers nytillträdde vd hoppar av
Snabbanalys: E-handeln – en utmaning eller affärsmöjlighet för mediehusen?
Så ska Schibsted säkra annonsintäkterna i en turbulent tid
Så ska nya Allente stå emot trycket på marknaden: ”Vi bygger en stark aktör”
Aftonbladet ska spara 100 miljoner – var sjätte får gå
Analys: ”Sannolikt förlust för Aftonbladet”
Tidskrifternas läsaraffär stabil trots krisen: ”Glädjande i coronamörkret”
Cissi Wallin om Afa-inläggen: ”Så himla roligt att det har blivit en uppblåst grej”
Riskerna med att bevaka corona – så resonerar medierna
Branschveteranernas nya byrånisch – medieköp för inhouse
80–90 procents rabatt på medieutrymme

 

Insikt vecka 18:

Kristin Heinonen: Så ser framtidens ljudmarknad ut
Flitigt pitchande trots coronakrisen – Lindex, Zmarta och CDON väljer ny mediebyrå
Staffan Hultén: ”Covid-19 förändrar och förnyar synen på medier”
Scream-koncernen startar ny byrå
Mittmedia tillsätter fler chefredaktörer i Dalarna
Tusentals tv-hushåll riskerar komma i kläm i ny tv-affär
Så mycket ökar SvD:s läsning under coronakrisen
Replik: ”Därför har Baekdal helt fel”
Doktor.se ser samma effekt trots minskade investeringar
Ica: ”Vi måste vara mer snabbfotade”
Nent svarar på Dagens Medias artikel: ”Inte mer påverkat av läget i reklambranschen”
”Nents rapport bekräftar med eftertryck att krisen slår stenhårt mot mediebranschen” 

 

Insikt vecka 17:

Betsson: ”Vi lägger om budskapen”
Thomas Baekdal: Finns det bara plats för en vinnare på framtidens mediemarknad?
Nent om Q1: ”Vägen tillbaka är lång”
Apotea och Mathems lärdomar under coronakrisen
Sparpaket väntar på Aftonbladet
Jan Scherman om TV4:s resultat: ”En oväntat stark negativ signal”
Hall Medias nye vd: ”Siktar på att behålla alla titlar”
Kindred Group: ”Vi har halverat marknadsföringen”
Coronakrisen – så lång tid tar återhämtningen för mediemarknaden
Så når du seniorerna
Clear Channel permitterar hälften av personalstyrkan
Bonnier News gör vinst första kvartalet
Jan Scherman: ”Sverige är sämst i klassen”
Martin Gelin: ”Därför bör vi minnas Bloombergs episka flopp”
Expressens lösning under coronakrisen: tidningen hem i brevlådan
Svenska Spel: ”Mindre i utomhus och print, och mer digitalt”
Mediestödet dröjer – måste godkännas av EU
Aftonbladet Labs: ”Blir alltid diskussion när man gör något nytt”

 

Insikt vecka 16:

Grön deal: Hållbarhet affärskritiskt för mediehusen
Så ska C More dra nytta av Telia
Analys: Så mycket riskerar Aftonbladet och Expressen tappa
Max marknadschef: ”Vi har en kortare planeringshorisont”
Sydsvenskan och HD byter chefredaktörer: ”Känns spännande och viktigt”
Produktionsbolagen hårt drabbade – så tacklar de krisen
Coop: ”Vi jobbar otroligt hårt för att möta behoven”
Omni ber läsarna om donationer: ”Det är väldigt illa för hela branschen”
Lidl om coronakrisen: ”Digitalt får en viktigare roll”
Malin Ekman från coronakrisens New York: ”Viruset skapar paranoia”
Coca-Cola stoppar annonseringen i Sverige
Nent: ”Cyniskt och olämpligt av UEFA att genomföra budgivningen”
Thomas Mattsson: ”Public service-kritiken tystnade”
XL outdoor ställer om – tillverkar skydd till vården
Branschorganisationernas stödplan i coronakrisen

 

Insikt vecka 15:

Dokument: Coronakrisen slår brutalt mot mediebranschen
Experternas analys – så bör annonsörer navigera i krisen
Så förändrar pandemin konsumenternas beteende
TT spred felaktig uppgift om coronadödstal: ”Väldigt allvarligt”
Analysbrevet 6 april: Stödpaket, Readly och Podme
Stödpaketet: 200 miljoner mer i presstöd
Klart: Bonnier News permitterar
Almedalen: Arrangörer riskerar att snuvas på återbetalning
Almedalen ställs in: Så påverkas mediehusen 

 

Insikt vecka 14:

Så kan mediehusen gå starkare ur coronakrisen
Ingen sport – så styr tv-husen om
Hanna Riberdahl: ”Omöjligt att vara en bra medieköpare”
Klart: 150 NTM-anställda går ned i tid
Så står sig Aftonbladet i krisen: ”Trycket är enormt”
Carl-Johan Bonnier: ”Inte tagit ställning till årets utdelning”
Om permitteringarna genomförs – DN krymper med 40 journalister
Hall Media permitterar 45 anställda
”Vi får inte skada möjligheten att producera journalistik”
Analysbrevet 30 mars: Bonnierbonusar, New York Times-förvärv och annonsfall hos nätjättarna
Bonniers facklubbar tveksamma till korttidsarbete
Bonnier News fryser bonusarna: ”Inte signalen vi vill skicka”
Bonniers bonusutdelning väcker kritik
Mitt i coronakrisen – Bonnier delar ut 16 chefsbonusar

 

Insikt vecka 13:

Nike Carlstoft ska leda Dentsu Aegis Network
Stängda biografer – miljoner på spel för Filmstaden Media
Radiohusen satsar på DAB – Försvarsmakten ville åt frekvenserna
Isobel Hadley-Kamptz: Corona kan ta död på oss småföretagare
Kraftig ökning för nyhetssändningar
Com Hems tittare blir utan flera TV4-kanaler
Branschen möter kulturministern – här är kraven
Ocean Outdoor permitterar personalen
NTM förhandlar om tillfällig permittering
Unibet om hur sponsorskapet påverkas när Allsvenskan ställs in
Coronakrisen får Stampens vd att sänka lönen
Så gör du som annonsör när marknaden viker
Madeleine Nilsson: ”Vikten av att vara ensam kund minskar”
Så står sig radio och linjär-tv
Utomhusbolagen tvingas göra om sina villkor
Analysbrevet: Corona, Orvesto och Apples mångmiljardbot
Aftonbladet växlar upp lokalt under coronakrisen
Har vi nått peak adtech?
TU:s krav på regeringen – om skolorna stängs
Anders Eriksson: ”Risk att titlar försvinner”
Quibi ska ta Hollywood till mobilen

 

Insikt vecka 12:

Johan Eidmann: ”Blir svårt för många att fylla sina årsavtal”
Schibsted: ”Annonsmarknaden var utmanande redan före coronakrisen”
Corona dominerar onlinetittandet – Aftonbladet skjuter i höjden
TV4 om krisen: ”Tittandet ökar”
Sportredaktioner tappar nästan all bevakning
Tre vd:ar om mediebyråernas största utmaningar
Thomas Mattsson: ”Nödvändigt med krisåtgärder för att stötta branschen”
Mediehusen tvingas stuva om bland eventen – tappar intäkter
Spelbolagen ser över marknadsföringen: ”Fokus på att förändra budskapen”
Aller: ”Befinner oss i ett avvaktande läge”
Så ska Hear utmana nätverksbyråerna
NTM tappar annonsintäkter
Mängder av inställd sport – så påverkas tv-husen av krisen
Stampen: ”Vi har det värsta framför oss”
”Delar du ut utbudsreklam till de kunder som redan står i kön till butiken?”
Så går tidskrifterna i Orvesto Konsument 2019
Tidningarna som ökar mest digitalt (Orvesto Konsument 2019)
Mediebranschen om stödpaketet: ”Krisen kan pågå länge”
Analysbrevet 16 mars: Så slår corona mot mediehusen
Camilla Björkman: Ångest och oro är mina drivkrafter
Så drabbas tv-husen av köpdipp och corona: ”Annonsörer tar färre risker”
Så resonerar medierna om inlåsning av coronaartiklar

 

Insikt vecka 11:

Ny vice vd och organisation på TV4
Schibsted skickar hem personalen
Mediehusens jakt på nya intäkter (Del 1)
Tio mediehus om de viktigaste intäkterna framöver (Del 2)
Kurser, resor och e-handel ska lyfta tidskriftsförlagen (Del 3)
Misslyckandena som blev viktiga lärdomar (Del 4)
Så påverkas mediehusens verksamhet av coronautbrottet
DN-medarbetare börjar jobba på distans
Ännu inga planer på att ställa in Stockholm Media Week
Fler mediehus slopar karensavdrag
Minskad vinst för LRF Media
Mittmedia tillsätter redaktionella affärsutvecklare
Telia och Discovery om det nya avtalet
Analysbrevet 9 mars: Telia och Discovery överens
Tre branschorganisationer utan vd – så går rekryteringarna
Unruly stänger i Sverige
Next M flyttas fram på grund av corona 

 

Insikt vecka 10:

Voicebubblan som sprack: Mediehusens satsningar lagda på is
Framtidens läsaraffär: Dataanalys och journalistik
Därför köper publicisterna sporträttigheter
EFN om nedskärningarna: ”Klarar inte av att vara rikstäckande”
Flera lämnar Direktpress
Schibsted-anställd smittad av corona
Wavemaker till Malmö – ska omsätta en halv miljard
Så påverkas mediehusens verksamhet av coronautbrottet
Kanal 5 släckt för Teliakunder
Lindex jättepitch avgjord – de vann uppdraget
Kapprustning väntar inom DOOH
Expressens chefredaktör i coronakarantän
Analysbrevet 2 mars: Hall Media, Custos och GNI Subscriptions Lab 

 

Insikt vecka 9:

Mediebyråernas andel av medieköpen minskar
Hemnet ökade nativeförsäljningen med 450 procent – så gjorde de
Ras för Schibsted – så ska de tackla motgångarna
Hall Medias fack kritiskt mot ägarna – Lovisa Hamrin: ”Vi har gjort vad vi kunnat”
Därför såldes och köptes Hall Media
Direktpress närmar sig konkurs
Bonnier och Amedia köper Hall Media
Så påverkas tittarna när Com Hem släcker sitt analoga grundutbud
Svenska Dentsu samlar medieköpen i Amplifi
Här är Lars Dahméns nya bolag
Analysbrevet 24 februari: Orvesto + MMS Trend och Tema-rapport + Amazon Prime Video
Aftonbladet bakom hälften av Schibsted News Medias annonsras
Kvällspostens Maria Rydhagen: ”Finaste journalistjobbet i södra Sverige”
Kvällsposten byter chefredaktör – därför slutar Magnus Ringman
Hon blir ny chefredaktör för Dagens Samhälle
Hanna Stjärne om SD:s begäran: ”Anmärkningsvärt”
Snart inleds förhandlingarna om nya kollektivavtal
TV4 säljer inte ut reklamlagret

 

Insikt vecka 8:

Lady Gaga frontar Klarna – här är mediestrategin
Snabbanalys: Nystart för mediefacken i USA
”Journalistiskt magplask av Aftonbladet”
TV4 om Big Brother-skandalerna: ”Den fortsatta säsongen kommer bli intressant för tittarna”
Reporter från Meter skriver Big Brother-artiklar i Aftonbladet
Därför kan Hall Media hamna i norska händer
Snabbanalys: Inte ett ord om stödet till Stampen i Polaris rapport
Stampens vd om resultatet: ”Stora omstruktureringskostnader”
DN under 500.000-strecket
Motortitlar mot strömmen i Orvesto Konsuments rapport
Analysbrevet 17 februari: Lokaltidningsaffär, ny nyhetstjänst och Condé Nasts rörliga satsning
Förslaget: 14 tjänster bort på Expressen och 14 på Lifestyle
Tv-veteraner startar nytt produktionsbolag
Hur får jag ROI på influencer-investeringarna?

 

Insikt vecka 7:

Alla mot alla i slaget om tv-tittarna
Därför sitter Apple på jokern i kampen om tv-konsumenterna
Analys: Andratidningarnas framtida öden
Så blir Filmstadens omorganisation
Filmstaden Medias vd lämnar
Carole Cadwalladr: ”Fortfarande många obesvarade frågor om Cambridge Analytica”
Så ska Expressens annonsras stoppas
Damallsvenskan nästa för Aftonbladet – lanserar Sportbladet Play
Därför startar SvD avdelningen Livet
Klas Granström blir Expressens nya chefredaktör
Därför får Klas Granström fortsätta
Öst Medias nya vd: ”Måste nå ut till yngre bättre”
Analysbrevet 10 februari: Ras för Aftonbladet, SvD satsar på ljud och Travronden sänker priset
Sida anmäler TV4 till Granskningsnämnden – ”inte sant”

 

Insikt vecka 6:

Snabbanalys: Efter Warren Buffett – fritt fram för plundring
Experterna: Därför är Premier League-rättigheterna avgörande
SVOD drar ifrån AVOD
Analys: Så ser fördelningen av mediestöden ut
Clear Channels nya framtidsstrategi: ”Vi ska bli ett ledande räckviddsmedium”
Antal anmälningar till PO nådde rekordnivåer – få fälldes
Efter förhandlingarna: Fem kommersiella tjänster borta från Dagens Samhälle
Walt Disney Studios nordiske marknadschef lämnar – efter 19 år
Nent om rapporten: ”Står inte och faller med en rättighet”
Efter lyckat resultat – DN bjuder anställda till Berlin
Dramatiskt fall för Aftonbladet
Så bevakar medierna Almedalen 2020
Så ska Ocean Outdoor erövra Sverige
Analysbrevet 3 februari: Laholms Tidnings inlåsning, Expressens sparkrav och BBC:s nedskärningar
Trendbrott för tidskrifter

 

Insikt vecka 5:

Snabbanalys: Annonsörernas kommande krav på publicister och ad tech-bolag
Google stänger dörren för tredjepartsmätningar av appkonvertering
Ny rapport: Därför är inhouse här för att stanna
Bonnier News toppar pressens biståndslista
De vill skapa balans i medierapporteringen med positiva nyheter
Expressen ska spara 115 miljoner
Nent säljer Strix, Baluba och Splay One
Facebook ger Sverigeanvändare större möjlighet att stoppa annonser
Därför dröjer det innan Com Hems tittare får tillbaka TV4:s övriga kanaler
Stampens plan efter köpet av OTV och Alingsås Tidning
Stopp för Metros dotterbolag
Linnéa Claeson slutar som kolumnist på Aftonbladet
Analysbrevet 27 januari: Tidningsföretagens jätteannonstapp, Aller Medias rekordresultat, milstolpe för Amazons musiktjänst
Klart: Så blir nya Outdoor Impact
Bonnier News ger sig in i förhandlingarna om Hall Media

 

Insikt vecka 4:

Bonnier News vd om Peter Fellmans kritiserade resereportage: ”Dåligt omdöme”
Metros rekonstruktion stoppad – det här händer nu
Annonsörer efterfrågar mer flexibla årsavtal
Tv-året 2019: PUT:en minskar – och bara SVT tar andelar online
Snabbanalys: Lokala nyheter – nästa slagfält för mediers trovärdighet i USA-valet 2020?
EU-domstolens beslut väcker debatt om kommentarsfälten
DI:s Peter Fellman under utredning – ångrar resereportaget
TV4 tyst om Alexander Bards angrepp på Peter Wolodarski
Efter Postnords förslag – regeringen utreder lagen
Tidningshusen tappar 750 mkr – här är siffrorna för 11 mediehus
Mittmedia varslar – så blir den nya organisationen
Därför säljer HD-Sydsvenskan Lokaltidningen i Växjö och Alvesta
Ytterligare nedskärningar väntar Mittmedia
Aller Media gör rekordvinst
Analysbrevet 20 januari: Metros dödsstöt, SVT:s nya organisation och Netflix prishöjning
Staffan Dopping: ”Medierna speglar inte verkligheten”
Chang Frick om Dinamarca-bluffen: ”Ingen utsätts för någon oförsvarlig publicitetsskada”
P4 Västs kanalchef: ”Inte roligt att gå på en sådan här sak”
Stefan Lundell tar kliv ner på Breakit
DN:s lokaltidningstest – så gick det
Därför dröjer Thomas Mattssons efterträdare 

 

Insikt vecka 3:

Hundratals miljoner på spel – Tre, Peugeot och Plantagen byter mediebyrå
ETC:s Göteborgstidning blir fredagsbilaga
Sellbranch, Widespace och Zoomin blir Azerion
Tidningarnas oro för nya pappersreglerna: ”Dyrare tidningar eller färre journalister”
SR: ”Nyanställningarna nödvändiga för att SR ska kunna skildra hela Sverige”
Snabbanalys: Framtiden för kakor – ur ett läsarperspektiv
Hon ska leda Clear Channel in i en ny digital era
Skönhetsrådet om reklambåten: ”Hör inte hemma i Stockholms vattenrum”
Sex tjänster och Malmökontoret försvinner när Dagens ETC ska spara
Aftonbladet norpar Elitserien i bandy från Mittmedia
Så har Hall Medias länstidningar tagits emot
DN ökar vinsten
Discoverys förre sportchef startar produktionsbolag med Nexiko
Facebook om Magda Gads avhopp: ”Jättetråkigt”
Sisuradio kan byta namn
Analysbrevet 13 januari: PTS klartecken, Bookbeats milstolpe och Spotifys poddsatning
”Idolporträtt” och ”spektakel” – SVT bemöter kritiken mot Clark Olofsson-dokumentären
PTS ger klartecken för minskad postutdelning: ”Hårt slag mot dagstidningarna”
Snabbanalys: Motiven bakom Hall Medias radikala strategibyte
Schibsted och NTM pekas ut som troliga köpare av Hall Media
Nyheter24 näst ut att inleda nyhetssamarbete med Facebook
Johan Rikner till Leo Vegas: ”Nyckeln för oss är att ha en bra dialog med myndigheter”

 

2019

Insikt vecka 51:

NWT: ”Framgångsrikt med tätt samarbete mellan redaktion och privatmarknad”
NTM: ”Fortsatt fokus på läsaraffären”
Scandinavian Man lägger om kursen
Bio går om kvällspress – därför växer mediet mitt i streamingboomen
Bråk skakar Trafikmagasinet – ägaren och chefredaktören anklagar varandra
TV4 om Com Hems bojkott: ”Skamlöst”
Branschen sätter ner foten kring Outdoor Impact: ”Vi på köpsidan har fått nog”
Gota: ”Vi ser en allt tydligare framgång i vår plusstrategi”
Ytterligare chefredaktörsavhopp på Nordiske Medier
Branschen sätter ner foten kring Outdoor Impact: ”Vi på köpsidan har fått nog”
Mittmedia: ”De intäkter vi tappar i print kompenserar vi för digitalt”
VK Media satsar på ”freemium-modell” för att locka läsare
N365, Mediaplanet och Appelberg går ihop: ”Ett av Europas största contenthus”
Jan Scherman: ”Ett skräckscenario växer fram – ska Ibrahim Baylan sitta passiv?
Analysbrevet 16 september
Marknadscheferna tar sikte på 2020: ”Kommer kunna minska marknadsföringen”
Marknadschefernas plan för 2020: ”Vi kommer att nyttja fler datapunkter”
Konflikten med Com Hem – så mycket förlorar TV4 i reklamintäkter
Stampen skrotar ytterligare en gratistidning
Så ska du tänka när du sätter ljud på din tidning

 

Utskick vecka 50:

Så ska artificiell intelligens planera NTM:s tidningar
Snabbanalys: 2019 års största medieaffärer
Google: ”Sex trender – så accelererar du bäst 2020”
Annonsörerna om nya året: ”Fokus på ökad precision”
Experterna om TV4-haveriet: ”Djupt olyckligt för annonsörerna”
Reklamen fortsätter rulla på Metro – Nu bryter flera annonsörer
Nents koncernchef om sparpaketet: ”Naturligtvis väldigt tufft”
Olov Carlsson lämnar Dagens Samhälle – som bantas med 7 tjänster
Marknadscheferna om strategi 2020: Rörligt, e-dr och egna kanaler
Martin Timell kan kosta Bonnier 200 miljoner
Dagens Industri prioriterar lojalitet framför volym
Analysbrevet 9 december: Metro, Norran och Disney
MEDIESTRATEGI 2020: SÖK: Amazon, voice och cookie-död

 

Utskick vecka 49:

Snabbanalys: Vägen till Kvällsstundens framgång
KW Bruun bryter med IUM – inleder tätt samarbete med Howcom
Telias nota för sparkningen av Timell kan landa på 13 miljoner
Prishöjningar och digital utbyggnad för OOH
METROKRASCHEN DEL 2: Säljarna undrar ännu: ”Var är Metros 'cut' för det Custos sålt?”
METROKRASCHEN DEL 1: Rösterna inifrån Metro: ”Folk mådde väldigt dåligt”
LÖNELIGAN 2019. Tre mediemän – tillsammans tjänade de 35 miljoner kronor 2018
LÖNELIGAN 2019. Här är mediebyråcheferna med fetast lön
Butikstrender polisanmäler ny konkurrent
”Året då kunderna äntligen ställer högre krav på transparens och effekt”
Efter turbulenta hösten – branschexperter spår tufft 2020
Snabbanalys: Serie av storfusioner i Storbritannien
Egmont köper Minnenas Journal – som slås ihop med Svenska Öden & Äventyr
Analysbrevet 2 december: Östrans nedläggning + Bonnier News avveckling + engelskt tidningsförvärv
Mecenats vd dementerar Ager-Hanssens påstående: ”Felaktig historiebeskrivning”
Christen Ager-Hanssen vill stämma Expressen
Spelbolagens strategier 2020: Rörligt, sponsring och stora mästerskap

 

Utskick vecka 48:

Snabbanalys: Förståelsen för nya användarmönster avgörande i slaget om tittarna

13 tjänster ska bort från Lokaltidningen och Hallå

SAB ska visa på ljudets styrkor 

Amanda Lind om Östrans nedläggning och branschens utmaningar: ”Ytterst ett demokratiproblem”

Egmont om att Golf Digest går i graven 

Direktpress får igenom kritiserat sparpaket

Lydecker om nedläggningen: ”Vi måste optimera resurser och kompetens”

Metros rekonstruktion kan stoppas – hovrätten avgör

Snabbanalys: Tiktok – och effekten på mediebranschen

2020: Året då annonsörer anstormar Tiktok – eller?

Östra Småland läggs ned

Analysbrevet 25 november: Spotify-konkurrent, digitala prenumerationer och Kia-index

Med stämbanden som fjärrkontroll – framtiden för röststyrd tv 

Retail laddar för ansiktsigenkänning – trots kundernas oro

Snabbanalys: Ny typ av ägare håller i taktpinnen i USA

Christen Ager-Hanssen: ”Studentkortet gör ett kanonresultat i år” 

 

Utskick vecka 47:

Studentkortets delägare om haveriet: ”Otroligt förvånande och tragiskt” 

Stampens vd: ”Vi räknar med en kraftfull resultatförbättring 2020” 

Presstödet räddar Stampen från förlust 

Expressen räknar med att nå sparmålen  

Acast ska locka poddnybörjare 

Striden om trisskrapet i TV4 intensifieras 

Twitter på jakt efter svenska partners 

”Clear Channel och JCDecaux har en riktig utmanare” 

Del 6: Digitala prenumerationer: Expressen: ”Inga tecken på mättnad” 

Del 5: Digitala prenumerationer: Aftonbladet: ”Tydliga resultat med betalt från dag ett” 

Del 4: Digitala prenumerationer: Stampen: ”Gör prenumerationen avdragsgill” 

Del 3: Digitala prenumerationer: HD-Sydsvenskan: ”Marknaden har växt upp, lärt sig räkna och skaffat sig ett jobb” 

Analysbrevet 18 november: Teliaaffären, norskt presstöd och Disney Plus 

Så ska Bonnier vända Dagens Samhälle 

Del 2: Digitala prenumerationer: DN: ”Gräv, stories och profiler konverterar” (del 2) 

 

Utskick vecka 46:

Del 1: Digitala prenumerationer: SvD: ”Fokus på lojalitet”

Snabbanalys: Fusionen mellan Gannett och Gatehouse kan skapa en koloss på lerfötter 

TV4:s vd om affären: ”En avgörande pusselbit” 

Efter Teliaaffären – Näringsutskottet kallar till sig näringsministern 

”Vi är på väg mot en nationell elitpress” 

Jan Helin om Teliaaffären: ”Kan starta diskussion om oberoende” 

Mediebyråexperterna om affären: ”Kittlande och omvälvande” 

Samsungs marknadschef: ”Nya linor gör medieköp mer effektiva” 

Mitt i:s vd: ”Det ska lysa om säljet” 

Del 3: Journalistkrisen: Raset för journalistprogrammen – lokala medier drabbas hårdast

Del 2: Journalistkrisen: Universiteten om krisen: ”Återge journalistiken status”

Del 1: Journalistkrisen: Jätteras för journalistprogrammen – Dagens Media skildrar krisen

Direktpress ska redigera Sveagruppens titlar 

Massivt sparpaket – Hall Media varslar 65 medietjänster 

Därför bör alla annonsörer äga sin data

Mediehusen i gemensam logistiksatsning – lanserar nytt varumärke 

Analysbrevet 11 november 

Dan Morén värvar förre Mitt i-vd:n Thomas Nyhlén

Upprörd stämning efter Direktpress varsel: ”Det är en slakt” 

Mediebyråerna blir inhousekonsulter 

Hallå och Lokaltidningen slås ihop – och får ny chefredaktör 

Direktpress kapar tjänster 

SD vill agera mot ”ålderdomlig syn” på journalistik 

CASE 5: Apollo ratar inhouseköp till förmån för hybridlösning 

 

Utskick vecka 45:

Det är viktigast att tänka på i poddreklam

Därför satsar Facebook på nyheter 

Bonnier köper Dagens Samhälle 

CASE 4: Happy Socks valde bort byråer från start 

CASE 3: Kronans Apotek startar 2020 med programmatic inhouse

CASE 2: Från idé till lansering på en dag 

CASE 1: ”Framtiden för oss ligger i att utveckla den digitala miljön” 

Analys: Svensk distribution har mycket att lära av Schibsted i Norge 

Universitetsmedias vd tillbaka i tjänst 

Så ska VG tälja guld av en halv miljon följare på Snapchat 

Analys: Stampens förändringsarbete har bara börjat 

Analysbrevet 4 november 

 

Utskick vecka 44:

Mittmedias annonsras förvärras 

Motiven bakom Bonniers lokaltidningsaffärer

Tre nygamla betalmodeller för den digitala tidskriften 

De största trenderna kring röst och AI

Missnöje och massavhopp hos Aller – säljarrollen skrotas 

C More utforskar nytt pris

Ännu ett sparpaket väntar Mittmedia

Poddkriget trappas upp – Amazon accelererar

OMD vinner Scandic 

Analysbrevet 28 oktober

TV4 rasar mot SVT: ”Helt tondöva”

Centern vill göra public services material fritt

Sveagruppen i konkurs

Uppsala näst ut i Aftonbladets lokalsatsning

Nents framtid – bli ett mer renodlat streamingbolag

 

Utskick vecka 43:

Så mår de svenska medieföretagen 

Snart tappar C More allsvenskan – här är planen framåt 

Lokalpressens senaste strategi – hantera fler medieköp 

Digitalt beteende flyttar till linjär-tv – timeshift ökar 

Så spikar du mediestrategin inför årets viktigaste helger 

Sportbladets kritik mot DN efter insändaren: ”Helt uppåt väggarna” 

Efter omorganisationen – flera lämnar Residence 

Procter & Gambles jakt på Netflix-publiken 

Därför avpublicerade utgivaren sin egen krönika 

Analysbrevet 21 oktober 

Trender från Mipcom: ”Blir viktigare att vi sluter upp lokalt” 

Norran: ”Affären var nödvändig för överlevnad” 

”Facebook förlikar i USA, men det faller troligtvis också snart i glömska” 

 

Utskick vecka 42:

Globala poddvalutan – detta innebär den 

Här är Schibsteds nya varumärkesstrategi 

Hemnet-utmanaren Boneos strategi för att slå ut konkurrenten 

Experternas lärdomar från ”Svenskarna och internet” 

”Streamingjättarnas beställningar visar hur det lokala blir viktigt” 

Spelannonsörerna drar i bromsen – medieköpen faller 

Det våras för golftidningskrig 

Tv-husen hotas av Brexit: Vill sända fler kanaler från Sverige 

Analysbrevet 14 oktober 

Jan Scherman: ”Snigelfarten håller inte” 

Case: Schibsted tog ut Kavli-kampanjen på Aftonbladets Instagramkonto

Kraven på en ”Googleskatt” ökar 

Uppdraget: Fixa 30 000 prenumeranter – på ett år

 

Utskick vecka 41: 

Acast slopar betalmodellen – Podme växer medan Spotify satsar på räckvidd 

Bonnier ska håva in prenumeranter genom titelöverskridande samarbete 

Experter: Därför kan svenska publicister bryta mot lagen 

Tidskriftstappet fortsätter 

Dagens ETC mot strömmen 

Universitetsmedia utreder kränkningar – vd:n tvingad till timeout 

Streamingmarknaden – snart ett giganternas priskrig 

Experterna om raset för linjär-tv: ”Kriget är inte över” 

Hur tar jag hem mina programmatiska köp? 

VK Medias nya drag – levererar bredband 

OMD blir del av Apollos marknadsteam 

Motiven bakom affärerna i landsortspressen 

NTM om nya koncernen i norr: ”Ensam är inte stark” 

Analysbrevet 7 oktober 

Så ska Facebooks nya annonsformat öka onlineförsäljningen 

Stampens mål: Alingsås Tidning ska vara lönsamt 2020 

Bauer slår tillbaka: ”Att vi inte skulle ha agerat är helt fel” 

Nent Group: ”Vi kämpar mot illegal nedladdning”

 

Utskick vecka 40:

Storannonsörer byter mediebyrå – MQ:s, Apollos och Ifs pitcher avgjorda 

Det blev effekten av Googles nya auktionsmodell 

Trots växande skulder – Realtid tror på vändning 2020 

Det kan du lära av Newsner 

Efter spelstoppet – så mår Offside

Wolodarski om inställningen till ”fossila annonser” 

Aller Medias vd om köpet: ”En naturlig intressevertikal” 

Så blir du framgångsrik på konvertering 

Så ska MTG göra e-sport mer attraktivt för annonsörer 

Analysbrevet 30 september 

Breakits plan – så ska de lyckas med nya betalväggen

 

Utskick vecka 39:

TV4 inför total-tv – så ställer de om 

Så får du effekt i online video 

Storannonsörer drar ner 100-tals miljoner i tv 

Bolagen som växer i takt med streaming-boomen 

E-handelsgurun: ”Därför är svenska bolag bättre rustade för att möta Amazon” 

Analys: Därför gick Alingsås Tidning i graven

Nu överger också de äldre linjär-tv – och SVOD växer sig större än AVOD 

Tidningsmakaren som vägrar ge upp 

Mittmedia tar över HD-Sydsvenskans nattbevakning 

Redaktör teg i hovrätten om inblandning i hyreshärva 

Analysbrevet 23 september 

Chefredaktörernas svar: Därför mäter vi inte i TS 

 

Utskick vecka 38:

Bilvarumärkena ratar adwords 

Få spelbolag köper sökord – trots massiva medieköp 

Avodkriget – SVT Play tar andelar 

Det har e-handlarna att vinna på att möta kunderna IRL 

Svenskans största satsning på tio år – här är planen 

Thomas Arnroth om tiden på Kit 

Så bygger Spotify sitt ljudimperium 

Martin Schori: ”Räckviddsjakten är över” 

Kit slutar med journalistik 

Klart: Medieombudsman på plats 2020 

Analysbrevet 16 september 

Så skapar du ett medlemsfinansierat medium 

Wiki Tribune relanseras: ”Det blev inte bra” 

 

Utskick vecka 37:

Spaning från Dmexco: Snacket bland besökarna 

Så mycket tittar unga på online video 

Därför måste annonsörer se över utbudsreklamen i mobilen

Bodil Ericsson Torp: ”Ska vi springa snabbt måste vi göra förvärv” 

Så går kvällspressens plustjänster 

Google testar kampanjer utan data 

Branschen inte redo för blockchain 

”Ingen ljudboom – det är en explosion” 

Brakförlust för Discovery Sverige 

Nicklas Norrby: ”Inte Armageddon för tv-branschen” 

IUM: ”Fler annonsörer kan dra i handbromsen” 

Alingsås Tidnings framtid kan avgöras inom kort 

Här är vinnarna och förlorarna i produktionsbranschen 

C More om förlusten: ”Vi är inte nöjda” 

Adtech växer med 15 procent 

Utomhusbolagen ökar 

Oro kring konjunkturen – spel, bil och resor tynger marknaden 

Analysbrevet 9 september 

Tufft för gratispressen under 2018 

Techsatsning ska vända Discovery 

Mediebyråerna som ökar – och tappar 

 

Utskick vecka 36:

Analysbrevet 2 september 

Filippa Berg: ”Jag blev tystad av Gardet” 

Konkurrenterna om Aftonbladets lokalsatsning 

Annonsraset fortsätter för landsortspressen 

Lokalmedier går ihop i Västerbotten – granskar meddelarfriheten 

Expressen om sparpaketet: ”Det går alltid att vara mer effektiv”

Thomas Mattsson: ”Det var ett uppdrag – inte ett liv” 

Så går bolagen inom Bonnier News och Schibsted 

Thomas Baekdal: Innehållet viktigare än mängd när mediekonsumtionen förändras 

Nents svenska vd: ”Fokuserar vi på en konkurrent halkar vi efter” 

Därför måste du vara ”tip of tongue” inom röstsök 

”Slut för cookie-tekniken – men bör globala techbolag diktera framtiden?” 

Leif Holmkvist: ”Du överlever nog ett år till, mer tveksamt med tidningen” 

Efter VA:s nedläggning – så mår tidskrifterna 

Branschens reaktioner på VA:s nedläggning: ”Ett mycket starkt varumärke” 

 

Utskick vecka 35: 

Analysbrevet 26 augusti 

Digitalduo får lämna Group M 

Lindex letar mediebyrå – till åtta marknader

Den sista riskkapitalisten i printmedia? 

Breakit i samtal med Thomas Mattsson 

Hela historien om när Thomas Mattsson fick sparken 

Brakförlust för Metro 

Mattias Behrer efter andra vd-bytet: ”Det känns tryggt” 

Facebook om nya annonsverktyget: ”Inte en adblocker” 

Så påverkas mediebyråerna av Facebooks nya annonsverktyg 

Tidningarna som står på tur att söka mediestöd 

MPRT:s larm: Presstödet är slut 

Google ska hjälpa Bonnier med läsarintäkter 

Så gick Wavemaker första året 

Förlust för 14 av 22 lokala dagstidningar 

Framtiden för gratistidningarna 

Telenor: Publicisterna kan göra mycket för att förbättra för annonsörer 

 

Sommaruppehåll v. 27–34

 

Vecka 26:
TV4:s affärsmodell under press
Uppgifter: Regeringen bedriver aktivt lobbyarbete emot Telias köp av TV4
Analys: ”Hur mycket pengar är din integritet värd?”
Svag utveckling för Nent på börsen
Kraftig ökning av spelreklam i utomhus 

Vecka 25:

Jochum Forsell om usla tv-siffrorna: ”Priset för högt och tittartappet för stort”
Så ska HBO Nordic satsa på lokala originalserier
Hushållens utgifter för rörligt ökar kraftigt
Så lyckas du som esport-annonsör 

Vecka 24:

Amazon utmanar Googles sökmonopol
Analys: ”Innebär Amazons köp av Sizmek ännu ett walled garden?”
Rekordmånga RO-anmälningar mot spelreklam
Google: ”Behöver ha laddningstid som KPI” 

Vecka 23:

Analys: Så många når storkanalerna 2022
”Ska erbjuda linjär-tv så länge det konsumeras”
Konsolidering bland produktionsbolagen
Oenighet kring Googles nya annonsmärkning 

Vecka 22:

Programmatiskt ljud ligger efter: ”tekniken är bristfällig”
QR-koden gör comeback
Byråexperten om QR-koden: Lär ersättas av AR
Därför måste du annonsera både i onlinevideo och linjär-tv 

Vecka 21:

Eventinflation i mediebranschen
Så undviker du eventdöden – expertens råd
”De byråer som blundar för inhousetrenden kommer få jätteproblem”
Det kan annonsörer lära av Gants filmsatsning 

Vecka 20:

Momentum för fristående byråer
Analys: ”Att bojkotta Youtube löser inte problemet”
Starka önskemålet till Bonnier: ”Behåll Mediekompaniet”
Konsten att göra miljövänlig reklam (utan att bli fälld) 

Vecka 19:

Publicisterna ratar Apple News Plus
Apple portar mediehusen från kunddatan
Så ska Polaris utveckla Stampen
”Omöjligt för annonsörer att hålla koll på Youtube” 

Vecka 18:

Experterna om Nents köp avskidorna: ”Rättigheten kommer stärka kommersiell tv”
Skidförbundet tror på ännu mer skidsport hos Nent
Analys: ”Audio blir den största förändringen sedan smartphones”
Mark Ritson: ”Svenskars är besatthet av digitalisering är helt fel” 

Vecka 17:

Efter uppgörelsen med Google: Annonsörerna återvänder till Schibsted
Svenska Spel gasar i linjär-tv
Metros storannonsörer tvingas rikta om annonseringen
Analys: ”Kulturkrock väntas när marknadsföring och teknologi möts”

Vecka 16:

Nent kan sända från Sverige
Influencernätverkens kunder rundar mediebyråerna
Omnicom: ”Vår influenceraffärväxer stadigt”
”Krig om herraväldet bland streamingtjänsterna” 

Vecka 15:

Tolv nya kunder till Scream
Här kommer Metro ut som vanligt
Verizon: ”Ta dig tid att prata med varje influencer”
Därför satsar Rusta på innerstan 

Vecka 14:

Dystra annonssiffror för Metro sedan Custos tog över
Auditbyråernas digitala uppdrag växer
Analys: ”Vi blir bedömda eller bestraffade på hur billigt vi köper media”
Google inför first-price auktioner – detta innebär det för branschen 

Vecka 13:

”Antiflygpropagandan behövernyanseras”
PR-experten: ”Omogen kommunikation inom flygbranschen”
Publicisterna om nya EU-direktivet: ”Vi får större kontroll”
Detta är det nya upphovsrättsdirektivet 

Vecka 12:

Så lyckas du som e-sport-annonsör
Svenska Spel: ”Ser stor potential i e-sport”
Därför utmanas Youtube av Twitch
Nytt mätbolag ska visa reklamens effekt 

Vecka 11:

Direktpress: ”Tråkigt att Mitt i hamnat här”
Ingen printkris för hyperlokala gratistidningar
Analys: ”När marketing automation blir folkligt blir det digitala ekosystemet fulländat”
Så lyckas du med social e-commerce 

Vecka 10:

Utomhus vinnare när spelbolagen styr om efter avregleringen
Spelbolagen vänder sig till räckviddsmedier
Klockan klämtar för e-privacy
Så rustar mediebyråerna inför Amazons intåg 

Vecka 9:

Mediebyråer försiktigt positiva till nya annonspaketet
Så har Mittmedias nya norska delägare lyckats lokalt
”Spotify förstår vad köpare vill ha”
Det kan annonsörer lära av tv-spel 

Vecka 8:

Tittarras för Viafree
Discovery går om Nent
Data nyckeln när Facebook slår samman chattapparna
”Stora utmaningar för Facebook” 

Vecka 7:

Bilmärkena som gasar mest – trots minskad försäljning
Därför satsar influencers på digitala magasin
Experterna: ”Känns inte som ett starkt business case”
Analys: ”Vad blir Facebooks strategi de kommande 15 åren?”
Så tittar vi på tv-reklam 

Vecka 6:

Hög efterfrågan driver upp tv-priserna
Analys: ”Den digitala utvecklingen tycks inte uppskattas av alla”
Engagemang tar fart som betalmodell för influencers
Tv-konkurrenter slår sig ihop för att bemöta streamingjättarna
Så blir ditt varumärke framgångsrikt på Instagram 

Vecka 5:

Google Chromes annonsblockering slår bredare
Så hanterar publicisterna annonsblockeringen
Röda siffror för influencernätverken
Så går Adlibris Amazon-utmanare
”Har du gått grundkurs ett i Amazonkunskap?” 

Vecka 4:

Tittarras i äldre målgrupper
Spelreklam i sociala medier kan stoppas
Native växer med programmatiska köp
Bio backar under 2018
Storkunder byter byrå 

Vecka 3:

Annonsörerna ryter till mot kraftiga prishöjningar: ”Som att kasta pengar i ett svart hål
Så löser storannonsörerna mediestrategin 2019
Så påverkas annonsörer och tittare av Telias uppköp av TV4
Analytikern: ”Den stora potentialen i Telia-aktien ligger i att ta bort kostnader” 

 

Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.