Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Content marketing

Universum mest nominerat i Content Marketing Awards

Publicerad: 10 Juli 2015, 10:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

Svenska storbolaget Universum är den annonsör som har allra flest nomineringar i kommande Content Marketing Awards.


I slutet av juli avgörs den internationella tävlingen Content Marketing Awards. Dagens Media har tidigare berättat att svenska byråer som OTW och Spoon är nominerade.

Bland annonsörerna är det employer branding-bolaget Universum som kniper flest nomineringar – av samtliga bidrag. Totalt har Universum fem nomineringar i lika många kategorier.

– Det här visar att det vi jobbat med de senaste tio månaderna har haft stor genomslagskraft. Det är ett erkännande för oss att vara mest nominerade av alla i tävlingen, säger Lars Zander, global marknadschef på Universum.

Universum jobbar tillsammans med content marketing-byrån King Content, som har huvudkontor i Australien. Men en stor del av arbetet görs av bolagets inhousebyrå med sju medarbetare i Sverige och totalt 13 globalt.

– Alla artiklar skriver vi inhouse och vi sköter också all kommunikation i sociala medier, samt pr.

Hur funkar det att ha en byrå som sitter på andra sidan jordklotet?

– Det kan vara ett problem med tidszoner, men vi är ett globalt bolag så det är inte alltid vi sitter många tidszoner ifrån varandra. Vi bara kopplar upp oss med en webbkamera, det är ju det som är så fantastiskt med den digitala världen.

Varför valde ni en australiensisk byrå?

– Det höll en dragning på ett av våra event i New York och något år senare så var de med i vår pitch när vi letade efter en ny reklambyrå. Vi tyckte att King Content var strået vassare än de svenska konkurrenterna.

Universum har kunder som Goldman Sachs, KPMG och Lamborghini. En stor del av marknadsföringen sker i internationell affärspress som Forbes Magazine.

– Vi har fantastiska historier att prata om och genomför exempelvis världens största studentundersökning som vi bjuder på insights från.

Det viktigaste budskapet för Universum att få ut är att rätt talanger bidrar till företagens konkurrenskraft.

– Under de nästkommande 15 åren så kommer 50 procent av all arbetskraft i världen att bytas ut. Har man då ingen bra strategi för att locka till sig de bästa talangerna så kommer man att hamna på efterkälken.

Vad är nästa steg i er kommunikation?

– Vår utmaning ligger i att skapa kommunikation som kan gå i alla kanaler och samtidigt vara anpassad för olika typer av målgrupper. Vi ska fortsätta att bygga ett fantastiskt innehåll för vår målgrupp och lyfta fram Universum som det självklara valet inom employer branding och corporate branding, säger Lars Zander.

LÄS ÄVEN

De kan vinna global content-tävling

Universums nomineringar

Universum är nominerat i fem kategorier:

·         Highest conversion response from a content program

·         Best agency/client content marketing partnership

·         Best overall editorial - digital

·         Best special topic issue

·         Best feature design - print or digital

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.