Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Content marketing

”Undvik den tanklösa reklamen på Instagram”

Publicerad: 27 maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:36

DEBATT. Den som satsar på Instagramannonsering ska tänka i termer av content marketing och produktplacering. Det skriver The Amazing Societys vd Tobias Franzén.


Ämnen i artikeln:

Instagram

Instagram är fantastiskt. Där lyckas många företag skapa pricksäkra relationer med sina kunder. Och när annonseringen snart släpps fri är det upp till oss professionella användare att se till att Instagram kan fortsätta vara en av de bästa mötesplatserna mellan konsumenter och företag. Tanklös annonsering, där man använder Instagram på samma sätt som en stortavla eller printannons, är en dålig idé.

Häromveckan deltog jag i en diskussion på en större mediebyrå, som gjorde mig orolig. Där förordades Facebooks allra trubbigaste format: “Log out experience”. Annonsen visas när användaren har loggat ut. Enda fördelarna är många visningar och möjligheten att bränna en stor annonsbudget på kort tid för den som har som jobb att köpa medier. Den här strategin passar dåligt på Facebook och blir ännu sämre på Instagram.

Instagram är nämligen speciellt. Det uppenbara är så klart fokuset på bilder och att man har användarnas odelade uppmärksamhet under ett ögonblick, men också att det i dagsläget saknas länkar. Det går inte att räkna hem kampanjerna i välbekanta klick, utan det krävs istället andra metoder, exempelvis att man kan ta tillvara de nya följare som kampanjen ger.

Att annonsen blir mer påträngande än motsvarande annons på exempelvis Facebook i en dator, är anledningen till att Instagram hittills rullat ut annonseringen mycket långsamt. Stora varumärken med djupa plånböcker som Levis, Michael Kors och Lexus har agerat försökskaniner. Instagram vill noga mäta hur användarna tar emot annonserna genom att använda erfarenheterna från moderbolaget Facebook, som är mästare på att balansera mellan det kommersiella och vad användarna accepterar. Vi kan räkna med att användarnas makt kommer att vara stor på Instagram, kanske till och med större, än på Facebook. Irriterande innehåll kommer inte ha en chans. Precis som när Facebook inför spärrar som stoppar sponsrade bilder med för mycket text, får vi säkert begränsningar i innehållet i annonser på Instagram.

Sammantaget gör detta att den som satsar på Instagram­annonsering ska tänka i termer av content marketing och produktplacering. Den som kan berätta en angelägen historia i bild och koppla till sitt konto kan absolut lyckas mycket bra. Däremot kan vi räkna med att Instagram inte kommer att premiera innehåll som inte engagerar.

Låt oss jämföra med den långdragna debatten kring att Facebook inte visar allt innehåll från företagssidor. Facebook har helt enkelt blivit för trångt för att allt ska få plats. Ointressant innehåll som användarna inte gillar, kommenterar eller delar sorteras skoningslöst bort från nyhetsflödet. Detta gör Facebook via matematisk analys och bedömningar av hur mycket folk interagerar med innehållet. Instagram kommer rimligen att använda sig av ungefär samma taktik för att få plats med många annonser: snäva och precisa begränsningar av målgruppen, återkoppling baserat på engagemang, samt ett system som uppmuntrar annonser som användarna verkligen uppskattar.

Annonserna på Instagram kommer att kunna bli en spännande förlängning av det lyckade arbete som många företag redan gör på Instagram när de genom intressant innehåll engagerar sin målgrupp. De som tror att de kan ta en print-, tv- eller stortavlekampanj och bara formatanpassa den för att den ska fungera på Instagram kommer aldrig lyckas.

Istället rekommenderar jag starkt att de som i dag är bäst på innehåll hos kunder och konsulter får makten över den nya möjligheten som annonser på Instagram innebär. För på Instagram är det bara fantasin – i kombination med kunskap om begränsningar och möjligheter – som sätter gränserna.

Tobias Franzén, vd på The Amazing Society

Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev