Content marketing
Tina Thörner gör barn-tv för Bauhaus
Publicerad: 23 oktober 2014, 13:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:24
För att locka fler barnfamiljer till varuhusen lanserar Bauhaus barnkonceptet "Skaparglädje".
Ämnen i artikeln:
BauhausKonceptet lanseras under namnet Skaparverkstan, och blir både en fysisk plats i varuhusen, och en sajt där maskoten och arbetsmyran Baui står i fokus.
– Vår huvudsakliga kundgrupp är ju barnfamiljerna och konkurrensen på helgerna och veckorna om vart man väljer att åka är hård. Vi måste hitta ett koncept som gör att vi finns med i det valet från början. Det är grunden till konceptet. Vi vill ta tillbaka skaparglädjen, att man skapar tillsammans med barnen, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus, till Dagens Media.
Till sin hjälp har Bauhaus rallykartläsaren och föreläsaren Tina Thörner. I en serie barn-tv-program på webben hjälper hon maskoten Baui att skapa saker, som lådbilar eller små hus, utifrån ritningar. Ritningarna kan sedan laddas ner så att barn kan bygga egna saker. På sajten kan man även lyssna på podcast och spela spel.
Bauhaus har tidigare jobbat med Tina Thörner under Svenska Rallyt, som byggvaruhuset är huvudsponsor för.
– Vi tycker att hon är en fantastisk människa. Hon har skolprojekt hon driver och vi tänkte att vi måste få ihop det här på något sätt. Vi provade henne i barnprogramledarrollen och hon är underbar, mysig och hon talar till barnen på barnens sätt. Det känns klockrent, säger Johan Saxne, och fortsätter:
– Vi har tidigare gjort fixar-tv som riktar sig till vuxna. Då var det väldigt tekniskt och viktigt vad som är rätt och fel. När vi gör program för barn finns det inget rätt eller fel, vi vill få fram glädjen och förhoppningsvis kan den smitta av sig på vuxna. Det är målsättningen.
Bakom konceptet står True Stories, som gjort barnkoncept för Skistar, Ikea, Fritidsresor och Ica. Webbserien är framtagen av Sara Edwardsson och Beppe Singer som tidigare gjort barnprogram som "Bolibompa" och "Hjärnkontoret" för SVT.