Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Content marketing

Tallink Silja till Klintberg Niléhn

Contentbyrån tar över uppdraget från OTW.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 01 December 2015, 12:31
Uppdaterad: 08 December 2015, 21:14

Ämnen i artikeln:

Klintberg NiléhnTallink SiljaOTW

2013 fick OTW uppdraget att ta fram ett nytt redaktionellt koncept för Tallink Siljas magasin Club One. Nu väljer Tallink Silja återigen en ny leverantör. I samband med att magasinet görs om, och byter namn till "Ombord", landar uppdraget efter en pitch på Klintberg Niléhn.

– Vårt avtal med OTW gick ut, och vi har i denna förnyelseprocess valt att hitta en annan samarbetspartner. Vi vill ha en förnyelse och hitta nya impulser, säger Janis Pavuls, marknadsdirektör på Tallink Silja, till Dagens Media.

Vad gjorde att valet föll på Klintberg Niléhn?

– Båda huvudägarna har en gedigen bakgrund från magasinsvärlden, och de kan verkligen leverera i linje med vad vi förväntar oss.

Digitaliseringen som sveper över mediebranschen har även påverkat kundtidningssegmentet och contentbyråerna. Nyligen valde Postnord att skrota sitt fysiska magasin "Du&Co". Contentbyrån Spoon tog nyligen beslut om att outsourca sin printrelaterade formgivning på grund av minskad efterfrågan på fysiska produkter.

Tallink Silja tror dock fortfarande att ett fysiskt magasin har en viktig roll att fylla i marknadsföringsmixen. Magasinet ska efter omgörningen komma ut med minst fyra nummer per år och distribueras till medlemmarna i Tallink Siljas lojalitetsklubb.

– Det finns en stor fördel med det tryckta ordet. Det har inte de störningsmoment som digitala kanaler ibland har. Ett magasin skapar också viss exklusivitet, säger Janis Pavuls.

Tallink Silja jobbar med reklambyrån Hasan & Partners, både i Finland och Sverige. Mediebyrå är PHD. Janis Pavuls uppger att inga förändringar i den byråuppställningen är planerade i nuläget.

LÄS ÄVEN:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.