Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Content marketing

Swedish Content Agencies vill släppa in nya medlemmar – stryker ordet journalistik

Swedish Content Agencies öppnar för att fler typer av bolag ska kunna bli medlemmar i branschorganisationen.

Dante Thomsen


Publicerad: 01 April 2015, 07:21
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:07

Ämnen i artikeln:

Swedish Content Agencies

Swedish Content Agencies fyller 16 år i år och de nya reglerna klubbas under ett extrainsatt styrelsemöte i morse.

– Ett naturligt steg för att visa att vi är en branschorganisation som rör oss i ett modernt kommunikationslandskap, säger Elisabeth Thörnsten, vd för Swedish Content Agencies.

Arbetet med att ta fram nya medlemskriterier inleddes under förra sommaren med anledning av att definitionen av content marketing har omarbetats.

I de nya stadgarna har ordet ”journalistik” strukits bort.

– Vi är stolta över vårt journalistiska arv men content marketing är inte oberoende journalistik utan marknadsföring med redaktionella metoder, säger Håkan Lövström, styrelseordförande för Swedish Content Agencies.

I och med de nya reglerna kan nu olika typer av kommunikationsbyrårer söka medlemskap i Swedish Content Agencies.

Här är Swedish Content Agencies nya defintion av content marketing:

”Content marketing är kommunikation och marknadsföring där avsändaren skapar och sprider redaktionellt innehåll som upplevs som intressant och relevant av målgruppen. Genom att erbjuda ett innehåll som mottagaren värdesätter kan avsändaren bygga sitt varumärke och inleda eller stärka relationer".

Ämnen i artikeln:

Swedish Content Agencies

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.