Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Content marketing

SvD lanserar nytt contentformat i mobilen

Publicerad: 23 Augusti 2016, 11:19
Uppdaterad: 23 Augusti 2016, 11:21

Nya contentformatet "SvD Mobile Story" ska vara SvD:s svar på Facebook Canvas. DS Automobile är första annonsören att testa den nya mobila innehållsprodukten.


Ämnen i artikeln:

SvD

Content marketing tar en allt större del i mediemixen. För att möta marknadens efterfrågan har Svenska Dagbladet därför drivit en "aggressiv produktutveckling", och lanserar nu "SvD Mobile Story", som syftar till att vara SvD:s svar på Facebook Canvas. Det är ett contentformat i mobilen, där kunden ska ha möjlighet att ta ut sin kommunikation på ett kreativt och visuellt snyggt sätt.

Produktion av annonsen sker inhouse på SvD i samråd med annonsören.

SvD skriver i ett pressmeddelande att mobilen har växt så pass mycket trafikmässigt att den nu är tidningens största kanal med 1,5 miljoner unika besökare per vecka.

Det nya formatet fungerar så att en artikelpuff lägger sig i nederkant av skärmen ovanpå sajten i tio sekunder. Vid klick på puffen kommer besökaren in i artikeln och där det finns möjlighet att lägga in rörligt material, bilder samt berättande text.

Först ut att testa den nya mobila innehållsprodukten har det nya bilmärket DS Automobile varit.

– I processen att etablera ett nytt spännande bilmärke på den svenska marknaden innebär samarbetet med SvD att vi kan kommunicera direkt med en relevant målgrupp. Artikelformatet i mobilen gör att vi kan leverera kvalité i vår varumärkesbyggande annonsering, säger Pontus Hede, varumärkesutvecklare och affärsutvecklingsansvarig på DS Automobile i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Utfallet överträffade den förväntan vi hade på vår annonsering, en SvD Mobile Story för den nya bilmodellen DS 3. Formatet skapade också höga engagemangssiffror. Samarbetet mellan SvD och DS Automobiles går som alltid, smidigt och är roligt. SvD:s team är duktiga på att sätta sig in i vår affär och förstå hur vi vill kommunicera.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SvD

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev