Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Content marketing

Stor förlust för Hard Hat – så dyr blev Red Arrows svenska satsning

Publicerad: 2 September 2015, 06:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Produktionsbolaget Hard Hat minskade omsättningen med nästan 40 procent och ökade rörelseförlusten från -1,5 till -5,8 miljoner kronor under 2014.


Dagens Media har tidigare berättat att Red Arrow-ägda produktionsbolaget Hard Hats personal – däribland Calle Schulman och Mats Dicklén – värvas av MSL Group.

MSL Group och Hard Hat har samarbetat en del under de senaste åren, och nu ska de tillsammans bygga upp ett "ledande erbjudande inom video".

– Vi har en relation med dem och en väldigt bra kemi. När vårt avtal med Red Arrow gick ut var valet självklart att gå till MSL, sade Calle Schulman till Dagens Media.

Hard Hats senaste bokslut vittnar om ett bolag med problem.

Under 2014 minskade omsättningen till 14,3 (23,8) miljoner kronor och rörelseförlusten ökade till –5,8 (-1,5) miljoner kronor.

I förvaltningsberättelsen skriver Red Arrows ägare, tyska Prosieben Sat 1, att styrelsen tog beslutet den 22 juni i år att ”initiera en nedtrappning av den kommersiella verksamheten i Hard Hat AB”.

Orsaken var att bolagets ledning inte hade lyckats vända skutan.

”Vid utgången av 2014, då Hard Hat AB gjorde en förlust, åtog sig bolagets ledning vissa operativa och finansiella delmål som skulle nås vid slutet av maj 2015”, skriver Proseiben Sat1, och fortsätter:

”Dessa överenskomna delmål uppnåddes aldrig. I februari 2015 fastställde bolagets styrelse en kontrollbalansräkning med anledning av att bolaget redovisade negativt eget kapital i slutet av januari. Budgeten för 2015 som tillhandahölls av ledningen förutsåg att det negativa egna kapitalet skulle vara återställt till Q3/2015.”

Men prognosen som gjordes i juni pekade mot ytterligare ett förlustår för Hard Hat, vilket skulle innebära att Prosieben Sat 1 måste skjuta till ytterligare pengar.

Med nedläggningen av Hard Hat avslutas ett dyrt tv-produktionsäventyr för tyska Prosieben Sat 1 på den svenska marknaden.

Det var 2010 som Prosieben Sat 1 tog klivet in i Sverige genom att starta Snowman, med Pontus Gårdinger som vd. Snowman, som året därpå köpte Hard Hat av Schibsted, gjorde mellan åren 2010-2013 en sammanlagd förlust på 46 miljoner kronor.

Under 2014 – då Snowman inte hade någon verksamhet – redovisar bolaget en förlust på sista raden på -1,5 miljoner kronor.

När Snowman lades ner 2013 var ambitionen att Hard Hat skulle leva kvar och expandera.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.