Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Content marketing

Starkt bokslut för Spoon

Ökade omsättningen och byråintäkten rejält under 2013.


Publicerad 2014-09-05 05:37
Uppdaterad 2015-12-06 12:29

Ämnen i artikeln:

Spoon

Dela artikeln:

Förra veckan berättade Dagens Media att Appelbergs omsättningen minskade med 2 miljoner kronor under 2013, jämfört med året innan.

Nu är konkurrenten Spoon Publishings årsredovisning för 2013 offentligt, och där framgår att byrån går åt motsatt håll.

Under förra året ökade Spoon omsättningen med 20,9 procent till 225 miljoner kronor (186). Byråintäkten ökar med 24,5 procent, från 110 till 137 miljoner kronor.

Antalet anställda har ökat från 101 till 135,5 under 2013. Majoriteten är kvinnor. Styrelsen består av sex män och en kvinna.

Med fem års perspektiv – 2009 till och med 2013 – har Spoon fyrfaldigat omsättningen (från 55 till 225 miljoner) och trefaldigat resultatet (från 6,8 till 18,6 miljoner).

Byrån har under 2014 utvecklat verksamheten i Norden, och öppnat kontor i Helsingfors och Oslo. I bokslutet skriver bolaget att denna satsning bygger på en offensiv budget.

" Under 2014 kommer vi att satsa mer på utlandsetablering i Norden, enligt framtagen affärsplan. Vi har lagt en offensiv budget för 2014 och satsar på nya områden och fortsatt expansion. Profileringen som Content Agency blir allt viktigare och marknaden för content marketing blir allt hetare och starkare. Tillväxten ser ut att fortsätta. Bolaget har inte vetskap om några väsentliga risker eller osäkerhetsfaktorer som kan påverka verksamheten", skriver Spoon.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.