Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Content marketing

Spoon tappar Trossen – efter tio år med hyllade tidningen

Publicerad: 13 Januari 2015, 08:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

UPPDATERAD. Sjöräddningssällskapets medlemstidning Trossen har prisats och hyllats – nu tappar Spoon prestigeuppdraget.


Sjöräddningssällskapets medlemstidning Trossen får en ny producent, content-byrån Rubrik. Tidningen, som tidigare gjordes av Spoon, har en upplaga på över 100 000 exemplar och ges ut fyra gånger per år.

Den har vunnit flera priser för både sin design och för sitt innehåll, bland annat Svenska publishingprisets pris för bästa medlemstidning tre år i rad.

Enligt Sjöräddningssällskapet vill man dock fortsätta att utveckla tidningen, bland annat genom att satsa på digitalt. Därför har man under hösten genomfört en pitch där Rubrik nu står som vinnare.

– Det var dags för en förändning helt enkelt och vi gick därför ut med en pitch. Det är inte mer dramatiskt än så. Spoon var också med processen och kom med bra idéer, men Rubrik var strået vassare. Ibland är det bra att få in nytt folk och nytt blod, säger Emma Forseth, projektledare på Sjöräddningssällskapet till Dagens Media och fortsätter:

– Vi hoppas och tror att Trossen kommer att fortsätta vara hyllad även i framtiden.

Trossen arbetsgrupp på Rubrik består av Ingrid Hellgren Sjöberg, vd och kundansvarig, Ulf Roosvald redaktör, Hanna Finnström AD, Miika Tuomivuo CD och Pernilla Lindqvist produktionsledare.

– Jag tror att de uppskattade helhetstänket och kanske också de kvaliteter vi har som en liten men engagerad byrå. De gillade vårt förslag och de möjligheter till utveckling som vi påpekade, säger Ingrid Hellgren vd på Rubrik, till Dagens Media.

Trossens priser och utmärkelser genom åren:

2005 Guldbladet, Bästa journalistik2005 Svenska Publishingpriset, Bästa medlemstidning2006 Guldbladet, Bästa medlemstidning2007 Svenska Publishingpriset, Bästa medlemstidning2008 Svenska Publishingpriset, Bästa medlemstidning2009 Svenska Publishingpriset, Bästa medlemstidning2009 Guldbladspublikens pris, Silverbladet2010 Customer Publishing Awards i London, Hedersomnämnande2012 Guldbladet, Bästa organisations- och medlemstidning2013 Guldbladet, Bästa journalistik2013 Svenska Designpriset, Bästa medlemstidning

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.