Spoon köper norsk byrå

Tillsammans med norska Bonnier Media köper Spoon contentbyrån Teft.

Spoon öppnade ett kontor i Norge 2014. Nu tar byrån ytterligare kliv på den norska marknaden med köpet av contentbyrån Teft.

– Vi har vunnit flera uppdrag i Norge och känner att vi behöver växla upp. Vi behövde någon som kan marknaden bättre än oss och Teft har ett fantastiskt renommé, de är otroligt duktiga och vi har en samsyn kring vad vi ska erbjuda marknaden, säger Anders Ribba, vd på Spoon, till Dagens Media.

Det nya bolaget får namnet Spoon Norge och kommer att ha 18 anställda och en förväntad omsättning på drygt 30 miljoner norska kronor 2016.

– Vi vill vara en bra partner för våra kunder i hela Norden och då är Norge en viktig marknad. Det blir viktigare och viktigare att serva både våra globala uppdragsgivare som Sandvik och de nordiska aktörerna. För att kunna göra ett riktigt bra jobb behöver vi vara starka i Norden.

Spoon köper 100 procent av Teft tillsammans med norska Bonnier Media, som kan beskrivas som en motsvarighet till svenska Bonnier Tidskrifter. I samband med affären flyttar Bonnier Medias avdelning för content marketing – Bonnier Creative – in i det nya bolaget.

Hur mycket äger Spoon och hur mycket äger Bonnier?

– Formellt så samäger vi bolaget, men Bonnier Creative är en ganska liten del av verksamheten, säger Anders Ribba som inte vill avslöja köpeskillingen.

Teft startades 2006 och har kunder som Vinmonopolet, Securitas, Kongsberg Gruppen och Statsbygg.

Eirik Norderud, vd för Teft och en av företagets tre ägare, blir vd för Spoon Norge medan Anders Ribba blir styrelseordförande.

Med det nya bolaget på plats kommer Spoon-koncernen, som ägs av Bonnier Growth Media, att ha 160 anställda och en omsättning på 250 miljoner svenska kronor.

Spoon har även kontor i Finland.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2015-09-16 05.36Uppdaterad 2015-12-06 11.51

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: