Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Content marketing

Spoon bakom Riksteaterns nya tidning

Publicerad: 29 Januari 2015, 09:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

I dag är det premiär för Riksteaterns nya medlemstidning Scenen. Tidningen har tagits fram i samarbete med Spoon.


Ämnen i artikeln:

RiksteaternSpoon

Scenen är en gratistidning som går ut till Riksteaterns medlemmar.

Premiärnumret kommer ut i dag och kommer att skickas till Riksteaterns 40 000 medlemmar.

Första året kommer Scenen att utkomma i tre nummer men 2016 blir det fyra nummer.

– Vi ville göra en tidning som kan bli bred och samtidigt dyka ner i specifika konstnärliga uttryck. Scenen ska berätta om scenkonsten i hela Sverige, för alla våra medlemmar, säger Magnus Aspegren, vd för Riksteatern i ett pressmeddelande.

Bakom konceptutveckling och produktion står alltså contentbyrån Spoon.

– Riksteatern vände sig till oss för att de ville få en bredare dialog med sina medlemmar, säger Helena Kämpfe Fredén konceptutvecklare och redaktör på Spoon till Dagens Media.

Hon fortsätter:

– Det känns väldigt roligt och spännande att jobba med scenkonst, speciellt i en tid när det går motigt för kulturtidskrifter. Det behövs en tidning som skriver om och debatterar scenkonst.

Scenen har utvecklats tillsammans med Riksteaterns medlemmar och enligt Helena Kämpfe Fredén är ett nära samarbete viktigt för att få en bred målgruppsinsikt.

– Tillsammans med Riksteatern startade vi en workshop där vi bjöd in ett femtiotal medlemmar. Under arbetsprocessen tog vi fram ett koncept där läsarna står i fokus. Förhoppningarna är att läsarna ska finna inspiration till att uppleva och lära sig om scenkonst.

Markus Jacobsson


Ämnen i artikeln:

RiksteaternSpoon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.