Scouterna lanserar ny tidning med Spoon

Tillsammans med Spoon ser Scouterna över sitt innehåll i samtliga kanaler och ger ut den nya tidningen Scout.

Målet med den nya tidningen, som går ut till Scouternas 65 000 medlemmar i Sverige, är att förnya organisationens varumärke.

– En av anledningarna till att vi valde Spoon var deras contenttänk för flera kanaler och digitala kunskaper. Det tilltalar Scouterna och kompletterar den resa organisationen gör just nu, säger Scouternas kommunikationschef Caroline Thunved i ett pressmeddelande.

För att öka engagemanget i målgruppen kommer läsarna att bli en del av tidningsproduktionen och i det första numret kommer bland annat en ungomdsredaktör mellan 12 och 17 år att sökas. Detta med målet att skapa innehåll som är mer anpassat utifrån barn och ungas perspektiv.

Tidningen är också sammankopplad med sociala medier och förhoppningen är att läsarna där ska generera bilder till tidningen.

– I höst kommer vi tillsammans med Scouterna att se över hur innehållet i de olika kanalerna ska komplettera varandra på bästa sätt. Vi vill att alla scouter i Sverige känner att de får den information och inspiration som de behöver, oavsett om det är via Instagram, webben eller medlemstidningen, säger Maria Biesterfeldt, kundansvarig på Spoon, i ett pressmeddelande.

Arbetsgrupp, Scout:

Caroline Thunved, kommunikationschef, Scouterna

Anna Nilsson, contentansvarig, Scouterna

Malin Wallén, produktionsledare, Scouterna

Sofia Lundqvist, redaktör, Spoon

Niklas Thulin, AD, Spoon

Maria Biesterfeldt, kundansvarig, Spoon

Dante Thomsen

Publicerad 2014-06-27 05.44Uppdaterad 2015-12-06 12.34

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: